چگونه می توانیم بهترین ژورنال را برای مقاله خود انتخاب کنیم ؟

منتشر شده در 3 years, 5 months ago بازدید 3923
فاطمه رحیمی سکاک

ممکن است شما نیز مقاله ای را نوشته باشید و اکنون به دنبال ژورنالی معتبر برای چاپ مقاله تان باشید. به خاطر داشته باشید یکی از رایج ترین دلایلی که ناشران ممکن است یک مقاله علمی را رد کنند، آن است که موضوع مقاله با اهداف ژورنال هماهنگی ندارند. ممکن است یک مقاله با موضوعی کاملا جدید نوشته باشید و یافته های بسیار مهمی هم داشته باشید، اما باید بدانید یک انتخاب مناسب ترین ژورنال، یک گام مهم دیگر است که باید با تمام دقت آن را انتخاب کنید. در حال حاضر با وجود تقریباً 30،000 مجله علمی در سراسر جهان، تعجبی ندارد که یافتن ژورنالی مناسب با مقاله پژوهشی شما تا حدی دشوار باشد.

اما هرگز نباید در انتخاب ژورنال مناسب ناامید شد. برای اینکه بتوانید ژورنالی هماهنگ با مقاله خود پیدا کنید و شانس پذیرش مقاله خود را بالا ببرید، حتما باید چند قانون ساده را در نظر داشته باشید . در این مقاله با 8 نکته کلیدی در انتخاب ژورنال مناسب آشنا خواهیم شد تا بتوانیم پذیرش و چاپ مقاله را در کوتاه ترین زمان از یک ژورنال خوب بگیریم.
به طور کلی، ابزارهای بسیاری وجود دارند که می توانید از آن ها برای یافتن مناسب ترین ژورنال برای مقاله خود استفاده کنید که یکی از آزمایش شده ترین روش ها برای چاپ مقالات هستند.
هنگام استفاده از این ابزارها ، نویسندگان باید یک حقیقت مهم را درک کنند: انتشار مقالات برای ژورنال ها نوعی تجارت و حرفه به شمار می آید. 
در حالی که قطعاً همه ژورنال ها زمینه ای را برای تسهیل تبادل ایده و امکان بهره گیری از یافته های علمی فراهم می کنند، اما ضروری است که درباره آنچه در هر شماره از ژورنال خود قرار می دهند، تصمیمات صحیح و حرفه ای نیز اتخاذ کنند. به دلیل ماهیت رقابتی صنعت نشر مجله و فشار برای پیشی گرفتن از سایر رقبا ، مجلات باید همیشه در نظر بگیرند که کدام یک از مقالات، آن قدر مفید و جذاب خواهند بود که بتوانند خوانندگان بیشتری را به خود جذب کنند. 
این بدان معناست که مقاله شما نه تنها بر اساس شایستگی های علمی، بلکه در مورد اینکه آیا خواسته های تجاری ژورنال ها را نیز می تواند برآورده کند یا خیر ، ارزیابی می شود.  بنابراین  اگر می خواهید در وقت و تلاش خود صرفه جویی کرده باشید ، پیش از آن باید خوب فکر کنید که مقاله شما برای آن ژورنال و خوانندگان آن چگونه خواهد بود. برای سهولت در انجام این کار ، در ادامه هشت نکته ساده و کلیدی جهت یافتن ژورنال مناسب آورده شده است.

1.  جهت آشنایی با اهداف ژورنال، بخش های "درباره ما" و "راهنمای نویسندگان" آن را حتما بخوانید.
 

با خواندن اهداف و دامنه صریح مجله، تقریباً تمام آنچه را که باید در مورد آن ژورنال بدانید و اینکه ژورنال مورد نظر چه نوع مقالاتی را می پذیرد، به دست خواهید آورد.
تمامی مجلات تقریباً همیشه اهداف خود را به دو صورت مشخص می کنند: 
1- در وب سایت آنها (معمولاً در بخش "درباره ما" / "دستورالعمل های نویسنده") 
2- در معیارهای ارسال مقاله یا "راهنمای نویسندگان" در شمارگان منتشر شده.
 این بخشها شامل پارامترهای خاصی هستند که به شما می گویند که ویراستاران چه نوع مقالاتی را قبول و یا رد می کنند.
قبل از جستجوی اطلاعات بیشتر در مورد مجله ، ابتدا حتما این دو این بخش را مطالعه کنید. 

2.  مقالات منتشر شده در مجله مورد نظر خود را ملاحظه کنید.

توصیه اکید ما به شما این است که قبل از شروع نگارش پیش نویس مقاله و حتی در زمان انجام تحقیقات خود، تا آنجا که ممکن است مقالات مربوط به موضوع مورد مطالعه خود را که در ژورنال ها به چاپ رسیده است، بخوانید. 
حتی اگر شرایط خاص یک ژورنال را می دانید نیز ، خواندن مقالات چاپ شده به شما کمک می کند تا با انواع تحقیقات و مقالاتی که سردبیران آن را ترجیح می دهند بهتر آشنا شوید. با بررسی مقالات چند سال گذشته ، می توانید دریابید که ویراستاران ، معیارهای مورد نظر مانند "جدید" و "جالب" را برای هر مقاله چگونه مشخص می کنند و نیز درک کاملی از سبک نوشتن مقالات در مجله را به دست می آورید.

3. لیستی از مجلات منتشر کننده تحقیقات مشابه را جمع آوری کنید.

علاوه بر خواندن اطلاعات مربوط به ژورنال هایی که قبلاً آن ها را ملاحظه کرده اید ، مجلات منتشر کننده تحقیقات مشابه را نیز بررسی کنید. اگر مقاله شما مربوط به موضوع خاصی باشد ، پس انتخاب یک ژورنال تخصصی احتمال پذیرش شما را تا حد بسیار زیادی افزایش می دهد و حداکثر میزان دسترسی مخاطب را به شما فراهم خواهد کرد. اگر مقاله شما در یک مجله تخصصی مناسب چاپ شود ، درصد بیشتری از محققین مقاله شما را می خوانند و یا به آن ارجاع بیشتری می دهند.

4.  فاکتور تأثیر مجله (Impact Factor) را بررسی کنید.

از آنجا که احتمالاً علاقه مند به ارسال مقاله خود به ژورنال های معتبری هستید که دارای مقالاتی با تعداد ارجاع بالا می باشند، هستید، باید وقت بگذارید و در مورد Impact Factor  مجله مورد نظر خود تحقیق کنید. این معیار بر این اساس است که مقالات چاپ شده در آن مجله طی دو سال گذشته (به عنوان مثال 2018-2019)، چه قدر توسط مقالات منتشر شده در یک سال خاص (به عنوان مثال 2020) ارجاع شده اند. هرچه ضریب تأثیر یک ژورنال بیشتر باشد ، محققان بیشتری از مقاله های آن ژورنال استفاده می کنند و میزان ارجاع به مقاله شما بیشتر خواهد شد که این نکته بسیار مهمی بر ارتقا درجه علمی شما به شمار می آید.

Impact Factor در اصل، تقریبی از میزان اعتبار یک ژورنال در حوزه خود را ارائه می دهد. اگرچه انتقاد های شدیدی در مورد این روش تعیین کیفیت وجود دارد اما، Impact Factor هنوز هم روش ترجیحی برای سنجش اعتبار یک ژورنال است.
 بخاطر داشته باشید که هرچه اعتبار یک ژورنال بالاتر باشد ، چاپ مقاله در آن نیز از رقابت بیشتری برخوردار است. شما باید زمانی را که باید برای ارسال به یک ژورنال عالی رتبه انجام  می دهید را در نظر داشته باشید و سپس تصمیم بگیرید که آیا ارزش وقت گذاشتن برای آن ژورنال را دارد یا خیر. بهتر است این تصمیم گیری را براساس عواملی مانند تجربه ای که از چاپ مقاله داشته اید ، ارزش علمی مقاله فعلی تان و کیفیت پیش نویس خود قرار دهید. اگرچه بیشتر محققان از انتشار در یک ژورنال پرمخاطب مانند Nature بسیار خوشحال می شوند ، اما اگر تجربه کافی برای چاپ مقالات علمی را تا کنون نداشته اید، بهتر است انتظارات خود را به حد معقولی برسانید و یک ژورنال معتبر با Impact Factor معقولی را برای مقاله خود در نظر بگیرید.

5 . روند بررسی و چاپ مقالات در هر مجله را حتما بررسی کنید.

یکی از فاکتورهایی که هنگام انتخاب ژورنال باید در نظر گرفته شود ، فرآیند ارسال و بررسی مقالات آن است. برای مقاله خود یک چک لیست تهیه کنید. در اینجا چند سوال وجود دارد که باید پاسخ آنها را در نظر بگیرید:

• روند بررسی مقالات در مجله چیست؟ این که آیا این یک روند بسته است یا باز؟

• معیارهای مختلف انتشار چگونه ارزیابی می شوند؟

• آیا ناشران، بررسی فنی مقالات را از بررسی معیارهای علمی، تحقیق جدا می کنند؟

•  به طور متوسط از مرحله ارسال به ژورنال تا چاپ مقاله چقدر طول می کشد؟ برای برخی از مجلات ، روند بررسی هفته ها طول می کشد ، در حالی که برخی دیگر ممکن است ماهها  به طول بینجامد. آیا میانگین زمان بررسی ژورنال ،  با ماهیت مقاله شما متناسب است؟

در نظر گرفتن جزئیات روند ارسال به هر ژورنال و مقایسه آن با ژورنا های دیگر به شما این امکان را می دهد تا تصمیم بگیرید کدام ژورنال برای مقاله شما مناسب تر است.

6. روش انتشار هر مجله را بررسی کنید.

سبک انتشار هر ژورنال تعیین می کند که مقالات چاپ شده شما چگونه برای محققان و عموم مردم در دسترس باشد. اگر دسترسی مجله برای عموم آزاد داشته باشد ، هر کسی با جستجو در پایگاه های علمی می تواند به صورت رایگان به مقاله شما دسترسی داشته باشد. اگر دسترسی بسته باشد ، برخی محققین و آن هم تنها از طریق سرویس های اشتراک سنتی ممکن است به مقاله شما دسترسی داشته باشد.

7. از ابزار مخصوص جستجوی ژورنال برای یافتن ژورنال مناسب استفاده کنید.

اگر ابزارهای جستجوی آنلاین ساده، شما را به سمت ژورنال مورد نظر هدایت نمی کنند ، از ابزارهای مختلف جستجوی ژورنال ها به صورت آنلاین و رایگان برای این منظور استفاده کامل کنید. 
پایگاه هایی مانند Elsevier Journal Finder ، Journal/Author Name Estimator (JANE) و Springer Journal Suggester به شما این امکان را می دهند تا با استفاده از کلمات کلیدی ، عنوان و خلاصه مقاله خود در پایگاه های داده جستجو کنید و بتوانید ژورنالی مناسب با مقاله خود پیدا کنید. اگر به هر دلیلی مایلید تا در یک ژورنال با دسترسی آسان، مقاله خود را چاپ کنید ، توجه داشته باشید که اکثر ژورنال های موجود در این پایگاه داده ها دارای دسترسی آزاد هستند که البته در صفحه اصلی هر ژورنال توضیحات کامل داده شده است.

8. متن مقاله خود را متناسب با مجله موردنظر خود تهیه کنید.

اگر متوجه شدید که از جنبه هایی مقاله شما با دامنه تقریباً هیچ ژورنالی متناسب نیست ، سعی کنید مقاله خود را متناسب با اهداف ژورنال مورد نظر تنظیم کنید. این هم گزینه مناسب دیگری است که محققان بسیاری از این روش نتیجه خوبی گرفته اند.

برای تعیین اینکه آیا این امکان وجود دارد تا متن مقاله را تا حدودی تغییر دهید ، این سوال را از خود بپرسید:

• "آیا می توانم از یافته های این مقاله برای موضوعی که اهداف ژورنال را پوشش می دهد، استفاده کنم؟"

اگر  این امکان وجود دارد، از خود بپرسید که چگونه می توانم آن را ویرایش کنم.

• "چگونه می توانم یافته های مقاله خود را به روشی ارائه دهم که هم اهداف ژورنال را پیش ببرد و هم برای خوانندگان آن جالب و مفید باشد؟"

ساختار مقاله خود را برای پاسخ به سوالاتی که واقعاً توجه مخاطبان مجله را جلب میکند ، ویرایش کنید. به عنوان مثال ، اگر نتایج مطالعه شما مربوط به برخی از روش های درمان سرطان است که هنوز به طور گسترده در جوامع علمی مورد توجه قرار نگرفته است (یا حتی به طور کلی رد شده است) ، شاید بهتر باشد تا بخش بحث خود را به گونه ای ویرایش کنید تا بر پیامدهای گسترده تر تحقیق در مورد سرطان تمرکز کند ؛ یا شاید فکر کنید که یک ژورنال تحقیقات تجربی بیشتری منتشر می کند و ویژگی های جدید و "برترین" مطالعه شما را در مقاله برجسته می کند. وقتی نوبت به انتشار می رسد ، چارچوب بندی مقاله شما ، به ویژه از نظر هدف و مفاهیم ، می تواند تقریباً به اندازه داده های تجربی و نتایج حاصل از مطالعه، مهم باشد.

مخاطبان هدف را همیشه بخاطر بسپارید.

همانطور که تاکنون از این امر بخوبی آگاه بوده اید ، مجلات به واکنش خوانندگان خود نسبت به محتوای منتشر شده اهمیت زیادی می دهند. بنابراین ، لازم است قبل از ارسال به یک ژورنال ، برخی از سوالات اساسی خواننده محور را از خود بپرسید: آیا خوانندگان آنها کار شما را جذاب می دانند؟ آیا آنها چیز جدیدی یاد می گیرند که بتواند در کار خود به آنها کمک کند؟ آیا جذابیت و اهمیت مقاله شما خوانندگان را برای بررسی مطالب بیشتر به آن ژورنال باز می گرداند؟
اگرچه ممکن است تحقیقات شما بسیار خاص به نظر برسد ، اما همیشه به تصویر بزرگتر فکر کنید و از مقاله خود استفاده کنید تا به دیگران نشان دهید چرا کاری که صدها ساعت بر روی آن زحمت کشیده اید واقعا ارزش چاپ باید داشته باشد. مطمعن باشید که همیشه یک ژورنال خوب برای یک مقاله خوب وجود دارد. 

نکات مهم قبل از انتخاب ژورنال (از الزویر):

• بررسی کنید که آیا ژورنال نیاز به دعوت نامه دارد، چرا که برخی از ژورنال ها پس از دعوت از نویسنده ،مقاله را می پذیرند.
• مقاله خود را در آن زمان فقط به یک ژورنال ارسال کنید.
• عملکرد ژورنال را از نظر زمان بندی، از زمان ارسال تا چاپ مقاله بررسی کنید.

پست های مرتبط