چگونه مقاله علمی پژوهشی خود را بهتر بنویسید

منتشر شده در 2 years, 1 month ago بازدید 4225
مژگان امیریوسفی

مقدمه

دانشجویان انواع مقالات دانشگاهی را برای دروس مختلف می‌نویسند. همه این مقالات خاص هستند و  اهداف متفاوتی دارند. مقاله پژوهشی یکی از سخت‌ترین مقالاتی است که دانشجویان باید نگارش کنند. دانشجویان معمولا زمان و نیروی ذهنی زیادی را صرف نوشتن یک مقاله پژوهشی صحیح می‌نمایند. برای نوشتن بهترین مقاله پژوهشی ، دانشجویان نیازمند مهارت زیاد و علم کافی هستند. همه افراد نمی‌توانند این چالش را با موفقیت پشت سر بگذارند و اغلب به آموزش نیاز دارند.
 حتی ممکن است دانشجویان نویسندگان حرفه‌ای را برای نگارش مقالات پژوهشی استخدام کنند. اینکه برای نوشتن یک مقاله پژوهشی هزینه کنید، کاری هوشمندانه است زیرا نویسندگان حرفه‌ای می‌توانند بهترین مقاله را به شما تحویل دهند. اما ما می‌خواهیم به شما بگوییم که نیازی به هزینه کردن نیست، زیرا ما می‌دانیم که چطور می‌توان یک مقاله پژوهشی عالی نوشت. تا انتهای این متن با ما همراه باشید تا 7 نکته حرفه‌ای را به شما آموزش دهیم تا یک نویسنده حرفه‌ای در زمینه مقالات پژوهشی شوید.

یک موضوع خوب انتخاب کنید


همه چیز با انتخاب یک موضوع خوب برای پروژه شما شروع می‌شود. اگر می‌خواهید موفق شوید، باید مقاله شما برای خوانندگان جالب باشد. آن‌ها باید پس از خواندن قسمتی از مقاله شما،  تمایل به خواندن کل مقاله تحقیقاتی داشته باشند. مطالعه کردن در زمینه روند‌های نگارش امروزی در رشته‌ای که در آن تخصص دارید، ضروری است. ممکن است موضوع شما بازاریابی، تجارت، امور مالی یا موارد دیگر باشد. محبوب‌ترین و پرطرفدارترین موضوعات را پیدا کنید و به گزینه‌هایی که پیش رو دارید توجه نمایید. حتما موضوع را به حیطه خاصی محدود کنید.
شما نباید موضوعی کلی را انتخاب کنید. برای مثال نمی‌توانید موضوعی به عنوان "تجارت در ایران" انتخاب کنید.  اگر چه این موضوع  بر یک کشور خاص تمرکز می‌کند، اما همچنان شامل جنبه‌های زیادی است. شما زمانی برای توصیف همه جوانب در مقاله خود نخواهید داشت. موضوع را مشخص‌تر نمایید. به عنوان مثال، می‌توانید چنین موضوعی را برای نوشتن بهترین مقاله پژوهشی انتخاب کنید: "مشکلات اصلی تجارت در بخش فناوری ایران".

تحقیقات گسترده انجام دهید


هنگامی که ایده کلی از یک موضوع به دست آوردید، حتماً به اندازه کافی در مورد آن تحقیق کنید. شما باید 100% مطمئن باشید که اطلاعات کافی را برای اثبات تمام نظریه‌های خود دارید. شاید شما فاقد شواهد مورد نیاز هستید، بنابراین باید کمی موضوعتان را تغییر دهید‌. گاهی اوقات دانشجویان مجبور هستند موضوع را به طور کامل تغییر دهند. هدف از انجام تحقیق، یافتن حقایق قابل اعتماد کافی برای پاسخ دادن به سوال اصلی است. 
این یک نکته بسیار مهم برای نوشتن یک مقاله تحقیقاتی عالی است. بهترین منابع اطلاعات علمی را می‌توان در سایت‌های آموزشی، علمی و دولتی یافت. این منابع آموزشی شامل این موارد هستند: مطالعات، آزمایش‌ها، نظرسنجی‌ها، مقالات، آموزش‌ها، سالنامه‌ها و ... . در حین تحقیق، از روی نکات مهم فوراً یادداشت بردارید. هنگامی که شروع به نوشتن مقاله تحقیقاتی خود می‌کنید، مفیدترین سایت‌‌ها را علامت گذاری کنید تا به آنها بازگردید. 

یک طرح کلی مناسب درست کنید


شما باید فرآیند نوشتن را سازماندهی کنید و از زمان خود عاقلانه استفاده کنید. بسیاری از دانشجویان به دلیل بی نظمی زمان زیادی را از دست می‌دهند. آن‌ها کارهایی را که باید در هر بخش انجام دهند فراموش می‌کنند، نمی‌توانند زمان را مدیریت کنند و به مشکلات دیگری بر می‌خورند. 
برای داشتن نظم، باید یک برنامه و طرح کلی بچینید. یک طرح کلی خوب شامل تمام موارد ضروری مربوط به نوشتن بهترین مقاله پژوهشی می‌شود: داشتن ضرب العجل (Deadline) برنامه ریزی برای تمام مراحل، برنامه ریزی برای همه بخش‌ها، توجه به توضیحات، استفاده از ابزار

 مقاله پژوهشی خود را چندبار پیش نویسی کنید


 نوشتن چندین نسخه قبل از تحویل دادن نسخه نهایی ضروری است. نوشتن یک مقاله پژوهشی کامل به یکباره بسیار سخت و حتی غیرممکن است. حدود 2 الی 3 نسخه بنویسید تا ببینید ساختار مقاله چگونه باید باشد و چگونه باید آن را اصلاح نمایید.
 مقاله را ویرایش و تصحیح نمایید
 اگر می‌خواهید مقاله پژوهشی شما عالی باشد، حتما آن را ویرایش و تصحیح کنید. مطمئن شوید که مقاله تحقیقاتی شما عاری از اشتباهات دستوری و نگارشی است. خواندن و درک مقاله باید آسان باشد. با روش‌های مختلفی ویرایش را انجام دهید: در ذهن خود و با صدای بلند مقاله را بخوانید، از دیگران بخواهید آن را بخوانند و به شکل دقیق تمام قسمت‌های مقاله را بررسی نمایید.

از اپلیکیشن‌های آموزشی استفاده کنید


 تکنولوژی امروزه کاربردهای فراوانی برای همه ما دارد. ممکن است در هر مرحله از نوشتن مقاله تحقیقاتی بتوانید از تکنولوژی استفاده کنید. همه نکات قبلی را می‌توان به کمک اپلیکیشن‌های آموزشی مناسب اعمال کرد. در اینجا می‌خواهیم برخی از این اپلیکیشن‌ها را بررسی کنیم:
تولید کننده‌‌های موضوع: این برنامه‌ها به پیدا کردن انواع موضوعات کمک می‌کنند. یک یا دو کلمه بنویسید تا گزینه‌های زیادی برای موضوع به شما پیشنهاد داده شوند.

  • اپلیکیشن‌های برنامه ریزی: این اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌های روزمره خود را بچینید، ددلاین‌ها و یادآوری‌ها را تعیین کنید و سرصفحه‌ها، توضیحات و غیره را اضافه کنید. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند به شما در نوشتن بهترین مقاله پژوهشی کمک کنند. با استفاده از قسمت‌ ویراستاری می‌توانید سبک نگارش، انتخاب کلمه، خوانایی و موارد مشابه را بررسی کنید. 
  • چک کننده‌های دستور زبان:  این بررسی کننده‌ها اشتباهات دستوری، املایی و نقطه گذاری را تشخیص می‌دهند. برای مثال از ابزار Grammerly به راحتی و به صورت رایگان می توانید متون انگلیسی را از نظر گرامر و نگارش بررسی و اصلاح کنید. https://www.grammarly.com/
  • چک‌کننده‌های سرقت ادبی: این ابزارها وجود سرقت ادبی را در متن شناسایی می‌کنند.
  •  تولید کننده‌های نقل قول‌ها : این برنامه‌ها به درج کتابشناسی و نقل قول‌ها به شکل صحیح کمک می‌کنند.

 

از کمک دیگران استفاده کنید


این روش باید در مواقع خاص استفاده شود، زمانی که نمی‌توانید با روش‌های قبلی مقاله را تمام کنید. می‌توانید از دوستان، سال بالایی ها و یا سایت های سفارشی آنلاین که قابل اعتماد هستند، استفاده کنید. در صورتی که نگارش مقاله پژوهشی بخشی از تحصیلات تکمیلی شما می باشد بهتر است با استاد راهنمای خود به صورت صادقانه در رابطه با کمک گرفتن از افراد دیگر صحبت کنید.
 می‌‌توانید برای هر بخش از مقاله تحقیقاتی خود از دیگران کمک بخواهید. در برخی رشته ها ممکن است بررسی های آماری و تحلیل های نرم افزاری تخصصی مورد نیاز باشد که در این صورت می توانید از متخصصین این زمینه کمک بگیرید. دقت داشته باشید که کمک گرفتن از دیگران باید به هدف یادگیری بیشتر و ارايه کار با کیفیت بالاتر انجام شود نه از سر تنبلی!‌ نهایتا اگر شما به موضوع مقاله خود مسلط نباشید و مقاله کار شما نباشد مطمئن باشید چند صفحه مقاله بدرد شما نخواهد خورد. بهترین و شفاف ترین گزینه این است که از کسانی کمک بگیرید که بتوانید نتیجه نهایی را با هم به اشتراک بگذارید. مثلا به عنوان نویسنده در مقاله شما حضور داشته باشند. 

 

سخن آخر درباره نوشتن مقاله پژوهشی


هر دانشجویی می‌تواند یک مقاله تحقیقاتی را با موفقیت بنویسد، تنها اگر بداند چه کاری باید انجام دهد و چگونه مراحل نوشتن مقاله را طی کند. این هفت نکته که درباره آن‌ها صحبت کردیم، کاملاً با هر موضوعی که انتخاب می‌کنید، صرف نظر از رشته تحصیلی شما متناسب است. هر بار که نیاز به نوشتن یک مقاله پژوهشی دارید می‌توانید از این نکات استفاده کنید و شانس خود را برای گرفتن پذیرش از مجلات علمی پژوهشی معتبر افزایش دهید.
 

پست های مرتبط