11 گام برای نگارش یک مقاله علمی معتبر

منتشر شده در 3 years, 5 months ago بازدید 5965
فاطمه رحیمی سکاک

هنگامی که پیش نویس مقاله خود را مرتب می کنید ، اولین موردی که باید در نظر بگیرید این است که ترتیب بخشهای مورد نظر، با ترتیب موارد موجود در چک لیست شما ممکن است تا حدودی متفاوت باشد.
به طور کلی، یک مقاله علمی با بخش های عنوان ، چکیده و کلمات کلیدی آغاز می شود.
متن اصلی مقاله باید از فرمت IMRAD پیروی کند ، و بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:
مقدمه: شما / دیگران در این مقاله چه پژوهشی انجام دادید؟ چرا این پژوهش را انجام دادید؟
روش ها: چگونه این پژوهش را انجام دادید؟
نتایج: چه یافته هایی را در این پژوهش به دست آوردید؟
بحث: از همه این موارد ذکر شده چه نتیجه ای می توان گرفت؟
متن اصلی یک مقاله با بخش های نتیجه گیری ، تقدیر و تشکر ، منابع و رفرنس ها، و پیوست ها به اتمام
می رسد.
گرچه این ساختار، ساختار اصلی است که منتشر و توصیه می شود، اما ما اغلب ممکن است هنگام نوشتن از ترتیب متفاوتی نیز استفاده کنیم.

مراحل سازماندهی و نگارش یک پیش نویس مقاله علمی به ترتیب عبارتند از:

 

1- شکل ها و جدول ها مقاله تان را آماده کنید.

2- روش کار خود را بنویسید.

3- نتایج و یافته های پژوهش تان را بنویسید.

4- بخش بحث پژوهش تان را بنویسید. توصیه بسیار کاربردی آن است که قبل از نوشتن مقدمه ، نتایج و بحث پژوهش خود را حتما نهایی کنید. این بدان دلیل است که ، اگر بحث ناکافی باشد ، می دانید که چگونه می توانید اهمیت علمی کار خود را در بخش مقدمه به طور عینی نشان دهید.

5- یک نتیجه گیری واضح و شفاف برای پژوهش خود بنویسید.

6- مقدمه ای بنویسید که هر کس با خواندن آن به کار شما علاقه مند شود و مقاله شما را تا انتها بخواند.

7- اکنون چکیده کارتان را با دقت بنویسید.

8- عنوانی خلاصه و در عین حال واضح و جذاب بنویسید.

9- کلمات کلیدی را برای آن که مقاله شما به خوبی نمایه سازی و در دسترس همگان قرار بگیرد، انتخاب کنید.

10- اکنون تقدیر و تشکر را بنویسید.

11- برای هر جمله مقاله تان، نیاز به منابع و رفرنس های علمی و جدیدی دارید که باید به آنها استناد شود

اکنون هر مرحله را با جزئیات بیشتری مرور خواهیم کرد، اما قبل از اینکه بخواهیم شروع به نگارش مقاله ای کنیم، دو اصل مهم وجود دارد که به عنوان زمینه اصلی پژوهش باید به آن ها توجه کنیم:
* موضوع مورد مطالعه اولین مسئله ای است که باید درمورد آن به دقت تحقیق و تفحص شود. در بخش مقدمه، فرضیه و اهداف پژوهش خود را تعریف کنید.
مقالات پیشینی که با موضوع شما مرتبط است را مرور کنید و مقالاتی را انتخاب کنید (حدود 30 مقاله) که
می توانید در بخش های بعدی پژوهش تان، آن ها را ذکر کنید. (اینها در بخش منابع نیز ذکر خواهد شد).
سرانجام ، به خاطر داشته باشید که هر ناشر و ژورنالی، سبک خاصی را برای مقالاتی که چاپ میکند، دارد. پس همیشه باید راهنمای نویسندگان که در هر ژورنال وجود دارد را با دقت مطالعه کنید و همه جزئیات آن را رعایت کنید.


مرحله 1: شکل ها و جدول ها مقاله تان را آماده کنید.

 

به یاد داشته باشید که "یک شکل بیشتر از هزار کلمه می تواند بار معنایی برای مخاطب شما به همراه داشته باشد." از این رو، تصاویر، شکل ها و جداول، یکی از کارآمدترین ابزار برای ارائه نتایج شما هستند. داده های پژوهش شما ، به عنوان نیروی محرکه ای برای مقاله تان هستند ، بنابراین ارائه داده ها در غالب جداول و تصاویر می تواند یک نقطه قوت مقاله شما باشد.
اما چگونه می توان بین ارائه داده ها به صورت جدول یا به صورت شکل، مناسب ترین گزینه را برای پژوهش انتخاب کنیم؟ به طور کلی ، جداول نتایج واقعی پژوهش را ارائه می دهند ، در حالی شکل ها اغلب برای مقایسه نتایج حاضر با یافته های پژوهش های قبلی یا با مقادیر نظری محاسبه شده، استفاده می شود.

انتخاب شما هرچه باشد ، هیچ تصویری نباید اطلاعات توصیف شده در جای دیگری از مقاله را کپی کند.

عامل مهم دیگری که باید به خاطر داشته باشید این است که مخاطب باید با نگاه کردن به شکل و یا جدول، متوجه اطلاعات موجود در آن بشود.

حتما به یاد داشته باشید که ظاهر جداول و شکل ها بسیار مهم اند لذا:

1. از رسم طرح های شلوغ پرهیز کنید، تنها از سه یا چهار مجموعه داده در هر شکل استفاده کنید. از مقیاس های مناسبی استفاده کنید.
2. به اندازه مناسب برای محور ها توجه کنید.
3. نمادها و داده هایی که به راحتی قابل تشخیص هستند، به کار ببرید.
4. هرگز از جداول طولانی و خسته کننده استفاده نکنید (به عنوان مثال ، ترکیبات شیمیایی سیستم های امولسیون یا لیست گونه ها و فراوانی ها ). می توانید آن ها را در بخش پیوست ها ارائه دهید.

اگر از عکس استفاده می کنید ، هر عکس باید یک نشانگر مقیاس یا نوار مقیاس با کیفیت حرفه ای در یک گوشه داشته باشد.
در عکس ها و شکل ها ، فقط در صورت لزوم از رنگ استفاده کنید. اگر سبک های مختلف می توانند مفهوم را به درستی برسانند ، هرگز از رنگ ها یا جلوه های هیجان انگیز دیگر استفاده نکنید در غیر این صورت هزینه های سنگینی از شما دریافت می شود. البته این مورد در مجلات آنلاین صدق نمی کند.

گاهی اوقات ، سایز فونت مورد استفاده برای مجله بسیار کوچک است. این نکته را حتما در نظر بگیرید ، در غیر این صورت ممکن است برای خوانندگان ناخوانا باشد.

در هر شکل یا جدول، به دقت اعداد تایپ شده را وارسی کنید تا اشتباه تایپی در اعشار و ارقام تان وجود نداشته باشد.

 

مرحله 2: روش کار خود را بنویسید.

 

این بخش به این سوال پاسخ می دهد که چگونه پژوهش انجام شده است. اگر مقاله شما روش جدیدی را پیشنهاد می کند ، شما باید اطلاعات دقیق مربوط به نحوه انجام آن را حتما ذکر کنید تا یک محقق دیگر در صورت بتواند از روش کار شما بهره بگیرد.

با این حال ، جزئیات روشهای تکراری و بدیهی را مجددا تکرار نکنید. از منابع و پیوست ها برای نشان دادن رویه های پیشین، استفاده کنید. خلاصه های جامع یا منابع اصلی برای این بخش کافی است.

داورهای مجلات از روش های کاری که ناقص یا نادرست نگارش شده باشند، انتقاد می کنند و ممکن است حتی مقاله شما را در کنند، زیرا این بخش در انجام مجدد پژوهش شما حیاتی است. به این ترتیب ، کلیه مواد شیمیایی مورد استفاده باید شناسایی شوند. از ترکیبات اختصاصی و غیرقابل شناسایی هرگز استفاده نکنید.

برای این منظور ، استفاده از سیستم های استاندارد اعداد و نامگذاری ضروری است. به عنوان مثال :
برای مواد شیمیایی استفاده شده ، از قراردادهای International Union of Pure and Applied Chemistry و توصیه های رسمی IUPAC-IUB combined commission on Biochemical Nomenclature در نامگذاری بیوشیمی استفاده کنید.
برای گونه ها ، از نامگذاری طبقه بندی پذیرفته شده WoRMS و ERMS استفاده کنید و همیشه ان ها را با حروف کج (ایتالیک )بنویسید.
برای واحدهای اندازه گیری ، سیستم بین المللی واحدها (SI) را استفاده کنید.

آزمایشات و آمار های مورد استفاده را به طور واضح ارائه دهید تا پژوهش شما قابل انجام برای محققین دیگر باشد.

بخش روش های تحقیق را به همان ترتیب که در قسمت نتایج به ترتیبی که پژوهش را انجام داده اید ، شرح دهید:
توضیحات مکان انجام پژوهش
شرح نظرسنجی ها یا آزمایش های انجام شده ، به همراه اطلاعات صحیح در مورد زمان های انجام هر بخش از تحقیق
شرح روشهای آزمایشگاهی ، از جمله جداسازی نمونه ها یا درمان انجام شده ، روشهای تحلیلی مورد استفاده. اگر بر روی چندین نمونه زیستی کار کرده اید ، از ساده ترین (یعنی میکروب ها) تا پیچیده تر (یعنی پستانداران) شروع کنید و آن ها را توضیح دهید.
روشهای آماری استفاده شده را شرح دهید (شامل سطح اطمینان و غیره)

به یاد داشته باشید که در این بخش ، از افزودن نظرات ، نتایج و بحث جدا خودداری کنید ، که البته این یک خطای معمول است.

پیش نویس چه مقدار باید باشد

در این مورد نیز حتما به راهنمای نویسندگان مجله مورد نظر رجوع کنید ، اما طول ایده آل برای یک پیش نویس معمولا بین 25 تا 40 صفحه ، (با فاصله خطوط دو برابر) است و فقط شامل داده های ضروری می شود. در اینجا چند دستورالعمل کلی را برای شما آورده ایم:

عنوان: کوتاه و رسا
چکیده: 1 پاراگراف (شامل 250 کلمه)
مقدمه: 1.5 الی 2 صفحه
روش ها: 2-3 صفحه
نتایج: 6-8 صفحه
بحث: 4-6 صفحه
نتیجه گیری: 1 پاراگراف
شکل: 6-8 (یک شکل در هر صفحه)
جداول: 1-3 (یک جدول در هر صفحه)
منابع: 20-50 مقاله (2-4 صفحه)

مرحله 3 : نتایج و یافته های پژوهش تان را بنویسید.

این بخش به این سوال پاسخ می دهد که " شما در این پژوهش چه یافته هایی را کسب کرده اید؟ ". از این رو، فقط نتایجی از تحقیقات شما باید ارائه شود که نتایج اصلی هستند. این بخض برای بخش بحث ضروری است.

با این حال ، به یاد داشته باشید که در بیشتر مجلات امکان افزودن پیوست را دارند ، بنابراین داده های با اهمیتی که در درجه دوم برای شما قرار دارند از این بخش استفاده کیند. به این ترتیب ، هرگز سعی نکنید "داده های خود " را حذف کنید و به این فکر نباشید که آنها را برای مقاله بعدی خود ارائه دهید. زیرا این کار از نظر علمی اشتباه و ناپسند است. اگر داده ها بسیار زیاد است ، می توانید آن ها را در بخش پیوست، ضمیم مقاله خود کنید.

از عنوان های فرعی استفاده کنید تا نتایج هم نوع را با هم ارائه دهید و بدین ترتیب خواندن آن برای محققین دیگر آسان تر است.

در مورد نظم داده ها ، تصمیم بگیرید که مفهوم واضحی را بیان کند و فهم آن را برای مخاطبتان آسان کند. به طور کلی ، این مورد مشابه ترتیب ارائه شده در بخش روش ها خواهد بود.

یک مسئله مهم این است که شما نباید منابع پیشین را در این بخش وارد کنید. شما در حال ارائه نتایج خود هستید ، بنابراین نمی توانید در اینجا به نتایج دیگران مراجعه کنید. اگر به یافته های پژوهش های دیگران مراجعه می کنید به این دلیل است که درباره نتایج خود بحث می کنید پس این مورد باید در بخش بحث گنجانده شود.

قوانین آنالیز های آماری

آزمونهای آماری مورد استفاده را با تمام پارامترهای مربوطه مشخص کنید: به عنوان مثال ، میانگین و انحراف معیار (SD): 44٪ (3 ±) و یا میانه و فاصله میان پارکی: 7 سال (4.5 تا 9.5 سال).
برای گزارش داده های با توزیع نرمال از میانگین و انحراف معیار استفاده کنید.
برای گزارش داده های با توزیع غیر نرمال از میانه و فاصله میان چارکی استفاده کنید.
هرگز از درصد برای نمونه های بسیار کوچک استفاده نکنید ، به عنوان مثال ، "یک از دو" را نباید به صورت 50 درصد گزارش کنید.

مرحله 4: بخش بحث پژوهش تان را بنویسید.

در اینجا شما باید به این پرسش پاسخ دهید که یافته های شما چه مفهومی را ارائه می دهند. از آنجایی که این بخش مهمترین بخش مقاله شماست احتمالاً نوشتن آن آسان اما رساندن مفهومش سخت ترین بخش است. در اینجا فرصت ارائه و عرضه داده های خود را دارید. توجه داشته باشید که تعداد زیادی از مقالات به دلیل ضعف در بحث به سرعت رد می شوند.

شما باید بحث مربوط به نتایج را انجام دهید ، همچنین در این بخش شما باید نتایج منتشر شده توسط همکاران خود را با نتایج خود مقایسه کنید (با استفاده از برخی از منابع موجود در مقدمه). به یاد داشته باشید که هرگز مقالات مخالفت با کار خود را نادیده نگیرید بلکه باید بتوانید به نوبه خود ، خواننده را متقاعد کنید که یافته های شما صحیح تر بوده و به واقعیت نزدیک تر است.

برای نگارش این بخش حتما نکات زیر را در نظر بگیرید:

1. از ارائه جملاتی که فراتر از آنچه نتایج شما می توانند آن ها را پشتیبانی کنند ، خودداری کنید.. به عبارتی هرگز زیاده گویی نکنید.
2. از عبارات نامشخص مانند "درجه حرارت بالاتر" ، "با سرعت پایین" ، "بسیار قابل توجه" خودداری کنید. همواره توصیف های کمی به توصیف های کیفی ترجیح داده می شوند (به عنوان مثال 35 درجه سانتی گراد ، 0.5 درصد ، p <0.001)
3. از معرفی اصطلاحات یا ایده های جدید خودداری کنید. شما باید به هر انچه دربخش مقدمه ارائه کرده بودید را در این بخش بحث کنید و نه فراتر از آن.
4. حدس و گمان در مورد تعابیر احتمالی مجاز است.........

در مقاله بعدی، ادامه این مباحث را بخوانید.


یازده گام برای نگارش یک مقاله علمی معتبر- (قسمت دوم)

نکته چهارمی که در نگارش بخش بحث، باید مد نظر داشته باشید آن است که:
در این بخش، به کار بردن حدس و گمان در مورد تعابیر احتمالی مجاز است، اما باید بر مبنای واقعیت نیز باشند. در ادامه نمونه ای از تفسیرهای خوب ، را با هم مرور می کنیم: 

* چگونه این نتایج با سوال اصلی یا اهداف مشخص شده در بخش مقدمه ارتباط دارند؟
* آیا داده ها از فرضیه شما پشتیبانی می کنند یا خیر؟
* آیا نتایج شما با آنچه محققان دیگر گزارش کرده اند، سازگار است یا خیر؟ علت این اختلافات را تا حد ممکن سعی کنید مشخص کنید.
* درباره نقاط ضعف و قوت کار خود بحث کنید. اگر نتایج شما غیر منتظره بوده است ، سعی کنید حتما با دلایل قانع کننده ای آن را توضیح دهید.
* آیا روش دیگری برای تفسیر نتایج شما وجود دارد یا خیر؟
* چه پژوهش های دیگری برای پاسخ دادن به سوالات مطرح شده توسط نتایج شما، لازم است؟
* یافته های جدید خود را بدون هیچ گونه اغراقی توضیح دهید.

مرحله 5: یک نتیجه گیری واضح و شفاف بنویسید

این بخش نشان می دهد که چگونه پژوهش شما می تواند سبب پیشرفت سطح دانش فعلی شود. در بعضی از مجلات ، این یک بخش جداگانه است. در برخی دیگر ، آخرین پاراگراف از همان بخش بحث است. به هر حال ، بدون داشتن نتیجه گیری واضح، قضاوت درباره کار شما برای داوران و خوانندگان و اینکه آیا پژوهش شما شایسته چاپ در ژورنال مورد نظر هست یا خیر، دشوار خواهد بود.

یک خطای معمول در این بخش، تکرار کردن مجدد چکیده مقاله و یا تنها ذکر نتایجی از پژوهش است.

شما باید در این بخش، توجیه علمی و روشنی را برای کار خود ارائه دهید. علاوه بر این ، می توانید پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده نیز ارائه دهید و یا آنکه به پژوهش های در حال انجام، اشاره ای داشته باشید.

شما می توانید در رابطه با اهداف مندرج در مقدمه تان ، نتیجه گیری هایی را برای عموم ارائه دهید.


مرحله 6: مقدمه ای جذاب بنویسید

در این بخش به شما این فرصت داده شده است تا خوانندگان را متقاعد کنید که به خواندن پژوهش شما 
علاقه مند شوند. 

به طور کلی یک مقدمه خوب باید بتواند به سوالات زیر پاسخ دهد:

* قصد صحبت و رفع چه مشکلی را دارید؟
* آیا در حال حاضر برای رفع این مشکل، راه حلی وجود دارد؟
* در صورت وجود، کدام راه حل از بقیه مناسب تر است؟
* محدودیت اصلی آن چیست؟
* هدف شما از پرداختن به این موضوع چه بوده است؟ 

سردبیران ژورنال ها علاقه مند هستند که ببینند آیا شما دیدگاهی مطابق با ماهیت مجله ارائه داده اید یا خیر. شما باید با استناد به چند اثر اصلی و مهم ، از جمله مقالات پیشین مرتبط با موضوع شما، عمده مقالات علمی را که کار شما بر اساس آن هاست ، معرفی کنید.

با این حال ، سردبیران با نقل نامناسب و منابع غیر مرتبط با کارتان و یا نتیجه گیری های نامناسب درباره یافته های خود مخالف اند.  چرا که در این صورت ممکن است این فکر را به آن ها القا کنید که شما هیچ هدفی از پژوهشی که انجام داده اید، نداشتید.

در اینجا چند نکته تکمیلی دیگر برای نگارش بخش معرفی توصیه می شود:

- هرگز بیش از حد از کلمات استفاده نکنید (مختصر و دقیق به نظر برسید). به عبارتی این بخش نباید شبیه یک درس تاریخ باشد. 
- همه ما می دانیم که شما علاقه مند هستید یافته های جدید خود را ارائه دهید. اما فراموش نکنید که در ابتدا باید یک تصویر کلی از پژوهش تان را ارائه داده باشید.
- مقدمه باید از یک دیدگاه جهانی به یک دیدگاه خاص، نظم داده شود و خوانندگان را هنگام خواندن به سمت اهداف شما سوق دهد.
- هدف مقاله و استراتژی پژوهشی اتخاذ شده تان را بیان کنید، اما مقدمه را با بخش یافته ها، بحث و نتیجه گیری اشتباه نگیرید. 
- در پایان مقدمه باید به طور واضح فرضیه ها و اهداف ذکر شود.
- استفاده از عباراتی مانند "اولین مرتبه" و "اولین بار" توصیه نمی شوند. به ندرت از آن ها استفاده کنید.

مرحله 7: چکیده را بنویسید

اصولا چکیده به خوانندگان می گوید که شما چه کاری انجام داده اید و یافته های مهم تحقیق شما چه بوده است. همراه با عنوان ، چکیده می تواند پژوهش شما را به خوبی معرفی کند. آن را به گونه ای بنویسید که فردی بدون آنکه کل مقاله شما را بخواند، به راحتی پژوهش شما را درک کند. از اصطلاحات کوتاه و مخفف و نیز ذکر منابع در این بخش، خودداری کنید.

شما باید دقیق باشید و از کلماتی استفاده کنید که معنی دقیق پژوهش شما را به درستی بیان می کنند. در واقع خلاصه، شرح مختصری از چشم انداز و هدف مقاله شما است. این بخش تنها نتایج کلیدی کار را ارائه می دهد. یادآوری این نکته بسیار مهم است که در جمله آخر چکیده شرح کوتاهی از تفسیر / نتیجه گیری را ارائه دهید.

نگارش خلاصه ای واضح،  تأثیر زیادی بر اینکه کار شما مورد عموم توجه قرار می گیرد یا خیر، خواهد گذاشت.

با این حال ، خلاصه مقالات باید تا حد ممکن مختصر باشد. حتما بخش "راهنمای نویسندگان" مجله مورد نظرتان را بررسی کنید ، اما به طور معمول باید کمتر از 250 کلمه باشند. 

به طور کلی در بخش خلاصه ، توجه به ذکر دو مورد ضروری است:
1. در این پژوهش، چه اتفاقی افتاده است؟ 
2. یافته های اصلی این پژوهش کدامند؟ 

مرحله 8: یک عنوان خلاصه و توصیفی بسازید

عنوان باید توضیح دهد که مقاله به طور گسترده در مورد چه موضوعی است. این اولین فرصت (و احتمالاً تنها فرصت) شما برای جلب توجه خواننده و داورها است. همچنین به یاد داشته باشید که اولین خوانندگان مقاله شما، ویراستار و داوران مجله هستند. همچنین خوانندگان مقالات علمی، خود نویسندگان بالقوه ای هستند که ممکن است بخواهند به مقاله شما استناد کنند ، بنابراین اولین برداشتی که از مقاله شما می شود بسیار مهم است!

در حال حاضر مقالات بسیاری به چاپ می رسند و خوانندگان وقت کافی برای مطالعه همه مقالات علمی را ندارند. اذا، مقالات باید انتخابی باشند و انتخاب مقاله اغلب با مطالعه عنوان آن حاصل می شود.

داوران بررسی خواهند کرد که آیا عنوان مقاله جدید و خاص است یا خیر و اینکه آیا نشان دهنده محتوای پیش نویس مقاله می باشد؟ سردبیران به عناوینی که بار معنایی خاصی ندارند، جلب نمی شوند. از این رو ، عنوان را رسا و مختصر (واضح ، توصیفی و نه خیلی طولانی) بنویسید. در صورت امکان، باید از ذکر اختصارات در عنوان خودداری کنید. این به این دلیل است که شما باید مخاطبان بسیاری را جذب کنید. کمی زمان اختصاص دهید تا به عنوان بیندیشید و با اساتید خود در مورد آن بحث کنید.

در اینجا چندین نمونه از عناوین اصلی و نمونه ویرایش شده آنها را مشاهده کنید:
مثال 1

- عنوان اصلی: 
Preliminary observations on the effect of salinity on benthic community distribution within a estuarine system, in the North Sea

- عنوان اصلاح شده: 
Effect of salinity on benthic distribution within the Scheldt estuary (North Sea)

- نظرات: عنوان طولانی باعث پرت شدن توجه خوانندگان می شود. همه واژگان اضافه مانند " studies on" ، " the nature of" و غیره را حذف کنید. هرگز عباراتی مانند " preliminary" را استفاده نکنید. عنوان باید دقیق باشد.

مثال 2

- عنوان اصلی: Action of antibiotics on bacteria

- اصلاح شده: Inhibition of growth of Mycobacterium tuberculosis by streptomycin

- نظرات: عناوین باید خاص باشد. وقتی عنوان را طراحی می کنید به این فکر کنید که "چگونه این اطلاعات را جستجو کنم".

مثال 3

- عنوان اصلی: 
Fabrication of carbon/CdS coaxial nanofibers displaying optical and electrical properties via electrospinning carbon

- عنوان اصلاح شده:
 Electrospinning of carbon/CdS coaxial nanofibers with optical and electrical properties

- نظرات:  "انگلیسی شما به اصلاح احتیاج دارد. عنوان نامناسب است. همه مواد دارای خواص مختلف هستند. شما می توانید موهای من را از نظر خصوصیات الکتریکی و نوری آن بررسی کنید! موضوع شما باید خاص باشد. من مقاله را نخوانده ام اما گمان می کنم چیزی وجود دارد ویژه این خصوصیات ، در غیر این صورت چرا آنها را گزارش می دهید؟ " – سردبیر مجله

سعی کنید پیشاپیش از دریافت این نوع نظرات از داوران، جلوگیری کنید!

مرحله 9: کلمات کلیدی را برای نمایه سازی انتخاب کنید

کلمات کلیدی برای نمایه سازی مقاله استفاده می شود. به عبارت دیگر، آنها لیبل مقاله شما هستند. درست است که اکنون از آنها کمتر توسط مجلات استفاده می شود چرا که می توان کل متن را نیز جستجو کرد. با این حال ، هنگام جستجوی کلمات کلیدی ، از کلمات با معنی گسترده و کلماتی که قبلا در عنوان گنجانده شده اند ، خودداری کنید.

در برخی از مجلات، کلمات کلیدی که به نام مجله مربوط نباشد، نیازند. به عنوان مثال ، در مجله
 Soil Biology & Biochemistry ایجاب می کند که کلمه "خاک" به عنوان کلمه کلیدی انتخاب نشود.

مجددا ، "راهنمای نویسندگان" را بررسی کنید و به تعداد کلمات کلیدی ، برچسب ، تعاریف ، اصطلاح نامه ، دامنه و سایر درخواست های ویژه نگاه کنید.

مرحله 10: تقدیر و تشکر را بنویسید

در اینجا می توانید از افرادی که در انجام پژوهش مشارکت داشته اند (اما نه در حد نویسندگی مقاله)، تشکر کنید. به عنوان مثال، در اینجا می توانید همکاری ها افراد در زمینه نوشتن و ویراستاری مقاله را ذکر کنید. احتمالاً مهمترین مسئله تشکر از موسسه تأمین کننده بودجه پژوهش و یا موسسه ای است که حمایت مالی پروژه را انجام داده است.


نکته 11: منابع را بنویسید

به طور معمول ، در منابع بیش از هر قسمت دیگری از مقاله، اشتباه وجود دارد. که یکی از آزار دهنده ترین مشکلات است و سردردهای بزرگی را برای ویراستاران ایجاد می کند. در حال حاضر ، برای جلوگیری از رخداد این مشکل، ابزارهای زیادی در دسترس عموم قرار گرفته است.

در متن مقاله ، شما باید به کلیه مقالات علمی پیشین که کار شما بر اساس آن ها است ، استناد کنید. اما از استناد بیش از حد به خودتان و یا استناد بیش از حد به نشریات شهر یا کشور و یا سازمانی که به آن وابسته هستید، خودداری کنید.

لازم به ذکر است که باید ارتباطات شخصی را به حداقل برسانید ، مقالات منتشر نشده ، پیش نویس های ارسالی که هنوز برای چاپ پذیرفته نشده اند، و یا مقالاتی که به زبان انگلیسی منتشر نشده اند را بهتر است که درج نکنید.

همانطور که اشاره کردم ، با مطالعه "راهنمای مجله برای نویسندگان" ، معتبرترین و دقیق ترین اطلاعات را برای هر مجله در مورد استنادات پیدا خواهید کرد. به طور کلی ، شما باید ارتباطات شخصی را به حداقل برسانید و مراقب باشید که چگونه مشاهدات منتشر نشده را وارد می کنید. این موارد برای برخی از رشته ها ضروری است ، اما در نظر بگیرید که آیا این ها مقاله شما را قوی تر می کنند یا ضعیف تر.
هنگام استناد به مقالات به زبانهای دیگر به غیر از انگلیسی ، آگاه باشید که ممکن است برخی از افراد به زبان مقاله ذکر شده مسلط نباشند، پس یافتن معادل آن ها به زبان انگلیسی در صورت امکان توصیه می شود.

برای رفرنس دهی به منابع در مقاله خود می توانید از هر نرم افزار مخصوص این کار از جمله EndNote یا   Mendeley  استفاده کنید. اکنون اکثر مجلات امکان دریافت استایل منابع مورد نظرشان را دارند و شما با استفاده از این دو برنامه این امکان را به دست خواهید آورد که استایل رفرنس دهی را به صورت خودکار تغییر دهید. 

لیست منابع را کاملاً با سبکی که در "راهنمای نویسندگان" آورده شده مطابقت دهید. به یاد داشته باشید که ارائه منابع در استایل صحیح، به عهده نویسنده است نه ویراستار. 

در آخر ، صحت موارد زیر را حتما بررسی کنید:

- هجی صحیح نام نویسندگان
- سال انتشار
- استفاده صحیح و به جا از واژه "et al." به جای ذکر اسامی همه نویسندگان
-صحت علامت گذاری ها
- این که آیا همه منابع به درستی گنجانده شده است یا خیر

پست های مرتبط