بررسى سبک‏ شناختى ردیف در غزل‏ هاى سنایى و خاقانى

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

به باور "مظاهر مصفّا"، طولانى‏ترین و متکلّف‏ترین ردیف‏ها در شعر سنایى آمده است و کسانى که از سابقه این‏گونه ردیف‏ها در شعر سنایى آگاهند؛ از ردیف‏هاى خاقانى تعجّب نخواهند کرد. از آن‏جا که خاقانى از میان متأخّرین عصر خویش تنها به سنایى باور دارد، آیا مى‏توان با ترتیب دادن مقایسه میان ردیف‏هاى این دو شاعر، تأثّر خاقانى از سنایى در عرصه موسیقى کنارى شعر را نیز نشان داد؟ نوشته حاضر در حد توان در روشنگرى این مهّم کوشیده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تسکین در غزل‏ هاى سنایى و خاقانى

این پژوهش، که حاصل خوانش تک‏تک ابیات غزل‏هاى سنایى و خاقانى است، پس از ذکر مقدمه‏اى درباره موسیقى بیرونى شعر و شناخت تسکین، به بیان سابقه آن در میان عروضیان و ارتباط تسکین با موسیقى بیرونى شعر مى‏پردازد. سپس، با ارائه نمودارهایى، راه‏هاى استفاده از این اختیار را، در غزل‏هاى این دو شاعر، بررسى، مقایسه و تحلیل مى‏کند. پس از آن در نمودار دیگرى، میزان بهره از تسکین را به تفکیک اوزان مختلف نشان مى‏د...

متن کامل

بررسى و تحلیل سبک ‏شناختى زبانى مقالات شمس تبریزى

زبانِ به‏کار رفته در مقالات شمس، زبانى خاص و تا حدّى متفاوت از زبان متون دوره پیش از دوره خویش و البته دوره‏هاى بعدى است. این خاصیّت و تفاوت چنان است که برخى سببش را عامى‏گویى و محاوره‏پردازى و یا بیان ارتجالى گوینده دانسته‏اند. گفتارى که گوینده‏اش به نوشتن، ضبط، ویرایش و پیرایش آن اهتمام نورزیده و نویسنده یا نویسندگان دیگر هم که به نوشتن این گفتار پرداخته‏اند، به قراین موجود، به حرمت تقدّس کلام، ا...

متن کامل

جلوه‏ هاى آشنایى‏ زدایى در قصاید خاقانى

در این جستار تلاش شده است زوایایى از هنر شاعرانه خاقانى براساس رویکرد صورتگرایى باز نموده شود. آنچه در این مقاله بدان رسیدیم بازگوى آن است که شاعر در بیان خود سعى داشته است که معانى جدید خلق کند و اگر هم ناچار به تکرار مضامین و مفاهیم گذشتگان بوده به زیورى دیگر از بیان، کلام خود را آراسته است و آن را در هیأت الفاظ و واژه‏ها و تصویرسازى‏هاى بدیع به صورت دیگر نمایش داده که این جلوه‏گرى رنگارنگ را...

متن کامل

رابطه سبک‏ شناختى رئالیسم جادویى با فانتزى‏ هاى کودکان مطالعه موردى؛ بررسى یکى از فانتزى‏ هاى احمدرضا احمدى

رئالیسم جادویى" و "فانتزى‏هاى کودکانه" هر دو، نوعى شیوه نویسندگى هستند که على‏رغم قدمت و دارا بودن ریشه‏هاى عمیق در ادبیات و دیگر هنرها و وجود طرف‏داران زیاد در میان کودکان و بزرگ‏سالان، باز هم چنان‏که باید، شناخته‏نشده‏اند. با وجود تفاوت‏هاى نسبتا عمیقى که بین این دو شیوه و سبک وجود دارد، رابطه‏هاى قابل توجّهى نیز میان آن‏ها برقرار است که آن‏ها را به هم نزدیک کرده‏است. "احمدرضا احمدى" یکى از پی...

متن کامل

بررسى واژه شناختى «نصارى» و «انجیل» در قرآن

این مقاله در صدد مقایسه و بررسى ریشه‌شناسى واژه‌هاى نصارا و انجیل [Gospel] از نگاه قرآن و انجیل است. با وجود شباهتهاى واضح میان تصویر عیسى)ع( در قرآن و انجیل، تفاوتهاى گزارشهاى دو کتاب، بنیادى و اساسى است، و مهم‌تر از آن جزئیاتى است که بین هر دو کتاب مشترک است؛ عیساى قرآن، انسانى است که از جانب خداوند به او وحى شده است، حال آنکه عیساى انجیل، طبیعت و منشأ الهى دارد و از وى با عنوان »پسر خدا« یاد...

متن کامل

هنجارگریزی مولوی در ردیف غزل

مولوی در غزلیات خود، بیش از شاعران دیگر به هنجارگریزی و نوآوری، روی آورده است؛ این رویکرد در همه زمینه‌های شعر او؛ بویژه در ردیف آشکار است. وی از موسیقی ردیف و اهمّیت آن در شعر فارسی کاملاً آگاه بوده و بیشترین بهره‌ را از قبَل ردیف برده‌ است. او از حیث تنوّع و هنجار شکنی ردیف در تأمین ابعاد موسیقایی سخن، ممتاز است. هیچ یک از شاعران پارسی‌گوی به اندازه او از این امتیاز برخوردار نبوده است؛ غزلهای او ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 2  شماره 3

صفحات  63- 82

تاریخ انتشار 2011-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023