بررسی خاستگاه فرش مکه‌ای شهربابک و نمادهای نهفته در آن

نویسنده

چکیده مقاله:

طرح‌ها و نقوش مورد استفاده در فرش دستباف خصوصاً فرش‌های عشایری و روستایی، اگر چه به صورت ذهنی و سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند، اما حاوی مفاهیم، روایات و چه بسا رازهایی هستند که بافنده با برداشت از محیط اطراف در پس این نقش‌مایه‌ها پنهان نموده است. در این میان گاهی این مفاهیم، نمادها و روایات چنان از یاد رفته‌اند که حتی بافنده‌ای که امروزه آنها را می‌بافد نیز در اکثر موارد از این روایت و یا نماد پنهان در پس این طرح‌ها آگاه نمی‌باشد. بی‌تردید از جمله پژوهش‌های لازم و ضروری فرش نیز بیرون کشیدن همین نمادها و رازها از دل این نقوش است. طرح مکه‌ای شهربابک به لحاظ نمادشناسی طرح  دارای چه ویژگی هایی است؟ بافنده با استفاده از نقوش سنتی ومقدس ونمادین خود این طرح را بر روی دستبافته خود پیاده نموده وسعی کرده تا با استفاده از نقوش هندسی ونمادین خود بجای استفاده مستقیم از تصویر انسانها همان فضای طواف به دور خانه خدا را به تصویر بکشد وهمچنین در استفاده از رنگها نیز با شناختی که از رنگهای نمادین ومقدس داشته آن را اجرا نماید. روش تحقیق از نوع توصیفی بوده و گرد آوری اطلاعات  به روش  میدانی و کتابخانه‌ای است. در مورد این فرش تا کنون تحقیق مستقل و جامعی صورت نگرفته و فقط  حشمتی رضوی (1387)، در کتاب «تاریخ فرش» به ذکر نام این فرش با عنوان نمونه‌ای ازطرح‌های فرش افشاری منطقه اکتفا کرده است. همچنین چیت‌سازیان (1387) در مورد هور شریعتمدار و خاستگاه آن که به احتمال زیاد مشترک با فرش مکه‌ای می‌باشد مقاله‌ای ارائه داده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی کانی‌شناسی، ویژگی‌های گرمایی و خاستگاه کانی‌های رسی پلایای شهربابک

Geologically, Shahr-e-Babak playa is located in the southeast of Sanandaj-Sirjan Zone. Based on mineralogical and scanning electron microscopy (SEM) studies, in the studied playa major mineralogical phases include hallosit, kaolinite, illite, quartz, calcite and gypsum. Based on geochemical data, the average aluminum oxide values is 13/93% , silicon oxide is 39/53% and the average of volatiles ...

متن کامل

ژئوشیمی و خاستگاه زمین‌ساختی سنگ‌های آتشفشانی تریشکوه واقع در شمال شهربابک (کرمان- ایران)

سنگ‌های آتشفشانی تریشکوه متعلق به کمان ماگمایی سنوزوییک کرمان (نوار دهج- ساردوئیه) بوده و در پایانه جنوب‌شرقی کمربند آتشفشانی ارومیه- دختر واقع است. این سنگ‌ها را واحدهای آتشفشانی آندزیت بازالت ائوسن در برگرفته‌اند. ترکیب سنگ‌شناسی منطقه تریشکوه در بخش‌های پایینی شامل تناوبی از گدازه‌های تراکی بازالتی با بافت‌های هیالوپورفیری، پورفیری میکرولیتی و گلومروپورفیری و آذرآواری‌ها است. به‌تدریج با افز...

متن کامل

مفهوم زمان و نمادهای آن در جغرافیا

در هردانشی از جمله دانش جغرافیا ((زمان ))مطرح است ‘حال سؤال این است که کدام مسایل فلسفی جغرافیا سبب بروز مفهوم زمان در جغرافیا شده است ؟ در ادبیات‘ علوم اقتصادی‘ سیاست‘ مذهب‘ صنعت و تکنولوژی‘ جامعه شناسی‘ فلسفه‘ فیزیک وقرآن و همچنین جغرافیا مسایل مختلفی سبب بروز مفهوم زمان درآنها شده است . در جغرافیا زمانبندی همه پدیده های جغرافیایی‘ ماندگاری غیر یکنواخت پدیده ها و تنوع آنها زمینه فلسفی اساسی ب...

متن کامل

ژئوشیمی و خاستگاه زمین‌ساختی سنگ‌های آتشفشانی تریشکوه واقع در شمال شهربابک (کرمان- ایران)

سنگ‌های آتشفشانی تریشکوه متعلق به کمان ماگمایی سنوزوییک کرمان (نوار دهج- ساردوئیه) بوده و در پایانه جنوب‌شرقی کمربند آتشفشانی ارومیه- دختر واقع است. این سنگ‌ها را واحدهای آتشفشانی آندزیت بازالت ائوسن در برگرفته‌اند. ترکیب سنگ‌شناسی منطقه تریشکوه در بخش‌های پایینی شامل تناوبی از گدازه‌های تراکی بازالتی با بافت‌های هیالوپورفیری، پورفیری میکرولیتی و گلومروپورفیری و آذرآواری‌ها است. به‌تدریج با افز...

متن کامل

بررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آن

نقاشی رنسانس، علاوه بر موضوعات و مضامین گوناگون، شامل اشکال و عناصر متعددی نیز می­شود که در این میان، تصاویر فرش – به­ویژه انواع اسلامی آن­- از بخش­های مهم وقابل توجه در ترکیب­بندی این نقاشی­ها است. هدف این پژوهش بررسی جایگاه این گونه فرش­ها در آثار نقاشی­غرب و مطالعه خاستگاه و منشاء اولیه آن­ها، در کنار بازشناسی سایر موارد مانند طرح­ها و نقوش مورد استفاده ­است. در این راستا، انتساب فرش­های یاد...

متن کامل

بررسی نقوش و خاستگاه آن ها در فرش های سرزمین های اسلامی موجود در نقاشی های عصر رنسانس و پس از آن

نقاشی رنسانس، علاوه بر موضوعات و مضامین گوناگون، شامل اشکال و عناصر متعددی نیز می­شود که در این میان، تصاویر فرش – به­ویژه انواع اسلامی آن­- از بخش­های مهم وقابل توجه در ترکیب­بندی این نقاشی­ها است. هدف این پژوهش بررسی جایگاه این گونه فرش­ها در آثار نقاشی­غرب و مطالعه خاستگاه و منشاء اولیه آن­ها، در کنار بازشناسی سایر موارد مانند طرح­ها و نقوش مورد استفاده ­است. در این راستا، انتساب فرش­های یاد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 3  شماره 3

صفحات  105- 117

تاریخ انتشار 2012-07-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023