تحلیلی بر مراحل انقطاع نفس از منظر ملاصدرا

نویسندگان

چکیده مقاله:

ملاصدرا با سازواره جدید جسمانیه الحدوث، بر مبنای حرکت جوهری، جسم را در روندی رو به تکامل، با احراز هویتی جدید مستمراً و در انقطاع‌های پی در پی، از جسمانی بودن صرف به تجرد نزدیک کرده تا جایی که به انقطاع نهایی یا به اصطلاح، مرگ می‌رسد. بر این مبنا تجرد، صفت ثانویه نفس محسوب می‌شود. در تعریف بر پایه "ثنویت"، انقطاع نفس از بدن تعبیری جز مرگ ندارد، حال آنکه بر مبنای "جسمانیه ‌الحدوث بودن" انقطاع نفس، طیف گسترده‌ای از قطع‌ها و جدایی‌ها را در بر می-گیرد که مرگ تنها قسمتی از بار تعریف را بر دوش می‌کشد. به عبارتی نفس دو نوع مرگ را تجربه می‌کند، یکی "آن به آن و لحظه به لحظه" و دیگری در پی "استکمال و خروج از بدن". حال سوال اصلی این است که ملاصدرا چه مراحل و فرآیندی را در انقطاع نفس، از جمله ملزومات می‌داند؟ این پژوهش با هدف تبیین مراحل انقطاع نفس از بدن، خصوصاً انقطاع نهایی و علت آن می‌باشد. به نظر می‌رسد دایره ترسیم ملاصدرا از علت مرگ، مرگ اخترامی را با کمیتی چشمگیر، شامل نمی‌شود. این پژوهش با روش توصیفی، تحلیلی، اسنادی انجام گرفته است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مراحل استکمال نفس، از منظر نهج‌البلاغه

شناخت کمال و سعادت و رسیدن به آن از اصیل‌ترین خواسته‌های بشر است و کشف ساحت‌های وجودی انسان، مقدمه‌ی اصطیاد آن است. انسان به طورکلی دارای دو بعد جسمانی و روحانی است. ازاین‌رو بر اساس اصالت بخشیدن به هر یک، مبانی حرکت به سوی کمال متفاوت خواهدبود. از نگاه نهج‌البلاغه اصالت انسان،  با بعد روحانی آن است و کمال آن در قرب به خدا و رسیدن به مقام خلیفةاللهی است. این مقاله با روش تحلیل کیفی، محتوای کلام...

متن کامل

بررسی تحلیلی تطوّر مفهوم نفس از افلاطون تا ملاصدرا

در حالیکه افلاطون، بر اساس اعتقادش به جهان ایده ها، نفس را مربوط به جهانی دیگر و امری مفارق از بدن معرفی می کند، ارسطو که توجه خود را به تفحص و چگونگی کارکرد واقعی موجودات این جهان معطوف داشته، بر نظر ورزی محض در باره ماهیت و سرشت آن ها تاکید دارد. وی در تعریف نفس نیز به تحلیل مو جو دات جاندار پرداخته و نفس را صورت بدن معرفی می‌کند. در اندیشه فلوطین، نفس جزئی از نفس کلی است که یکی از اقانیم سه ...

متن کامل

تکون و تکامل نفس از منظر ملاصدرا

از منظر ملاصدرا، مبدأ تکون نفس انسان خاک است که از جمادی به مرحلة نباتی و، سپس، به مرتبة نفس حیوانی می رسد. وقتی که انسان متولد می­شود، از ابزارهای حسی که در ذات او به ودیعت گذاشته شده استفاده می کند و در مسیر تکامل به سوی نفس انسانی حرکت می نماید تا از مرحلة حس و خیال عبور کرده به مرحلة عقل ـ که ممیز انسان و حیوان می­باشد ـ برسد. چون کمال نهایی و غایت آفرینش انسان رسیدن به مقام شهود می­باشد، د...

متن کامل

تحلیلی بر اهداف و روش‌های تربیتی مبتنی بر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا

هدف پژوهش حاضر بررسی دیدگاه فلسفی ملاصدرا دربارة کمال نفس انسان و دلالت‌های تربیتی آن در خصوص عناصر تعلیم و تربیت (اهداف و روش‌ها) است. این پژوهش از تحقیقات کیفی است و با روش تحلیلی- اسنادی ضمن تبیین دیدگاه ملاصدرا درباره سیرکمال نفس انسان به تشریح اهداف و روش‌های تعلیم و تربیت مبتنی بر این دیدگاه پرداخته است. نتایج این پژوهش نشان داد که ملاصدرا تجرد عقلانی نفس را برای نیل به کمال ضروری می‌داند...

متن کامل

بررسی تطبیقی معرفت نفس از منظر ملاصدرا و علامه طباطبایی

نفس شناسی از مبادی و مقدمات خداشناسی در معارف اسلامی است. دو تن از سلسله جنبانان حکمت متعالیه از قرن یازده و قرن چهارده، صدرالدین شیرازی و علّامه طباطبایی;، بر این باور تأکید خاص نموده اند. دو حکیم با وجود وحدت در هدفِ معرفتی رهیافتی متفاوت دارند؛ در اندیشة فلسفی ملاصدرا نفس خلّاق مثال و نمونه ای از خدای خالق است، اما علّامه طباطبایی شناخت نفس را شناخت موجود غیرمستقل و تعلقی و ربطی می داند که مقارن...

متن کامل

بررسی تحلیلی تطوّر مفهوم نفس از افلاطون تا ملاصدرا

در حالیکه افلاطون، بر اساس اعتقادش به جهان ایده ها، نفس را مربوط به جهانی دیگر و امری مفارق از بدن معرفی می کند، ارسطو که توجه خود را به تفحص و چگونگی کارکرد واقعی موجودات این جهان معطوف داشته، بر نظر ورزی محض در باره ماهیت و سرشت آن ها تاکید دارد. وی در تعریف نفس نیز به تحلیل مو جو دات جاندار پرداخته و نفس را صورت بدن معرفی می کند. در اندیشه فلوطین، نفس جزئی از نفس کلی است که یکی از اقانیم سه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 11  شماره 43

صفحات  -

تاریخ انتشار 2020-12-19

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023