«خاطرات بیرونی» آنی ارنو: بدعتی در سبک ادبی

نویسندگان

  • Ali Abbassi Faculté des Lettres, Université Shahid Baheshti
  • Aynaz Tavanakaffash Département du français, faculté des Lettres de l'université Shahid Beheshty, Téhéran, Iran
چکیده مقاله:

این تحقیق در نظر دارد فرآیند شکل‌گیری نوع جدیدی از سبک ادبی را از خلال یکی از آثار آنی ارنو به نام خاطره‌نویسی بیرون بررسی کند. تاثیر غیر‌قابل اجتناب و پررنگ تئوری‌های پییر بوردیو، بر مجموعه آثار ارنو و به خصوص مجموعه آثاری که تحت عنوان خاطره‌نویسی نامگذاری شده‌اند، به یکی از مشتقات سبک اتوبیوگرافی (خودنگاری) یعنی خاطره‌نویسی غیر‌شخصی (کلمه جدیدی که برای اولین بار توسط میشل تورنیه پیشنهاد شد) وسعت بخشید. دراین تحقیق، همچنین سعی داریم جوابی برای این سوال پیدا کنیم: آیا عناصر خارجی اثر مورد بررسی و عناصر مهم تئوری‌های بوردیو (برای مثال رابطه غالب - مغلوب بازتجدید سطوح اجتماعی) به نوآوری سبک جدید ادبی می‌انجامد یا تنها به قالب ساده‌ای از اتوبیوگرافی (خودنگاری) محدود می‌شود؟  

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بحران مدرنتیه در آثار آنی ارنو و فریبا وفی

ادبیات معاصر که همچنان سرسختانه به مفاهیم جامعه شناختی گرایش دارد، شاهد پیدایش نویسندگانی مانند آنی ارنو در فرانسه و فریبا وفی در ایران است. آثار ایشان در واقع نوعی سرمایه گذاری ادبیات مدرن بر ادبیات کلاسیک است. آثار این دو رمان نویس در دوران مدرن نوشته شده است. به این معنا که این آثار، دیگر نشان دهندة تاریخ یک فرد (شخصیت قهرمان) مجزّا و جدا از چارچوب ساختار اجتماعی بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی...

متن کامل

خود-جامعه-سرگذشت نویسی در رمان جایگاه اثر آنی ارنو

در طی نیمه دوم قرن 20 ساختار سرگذشت نامه نویسی در فرانسه متحمل تغییرات گوناگونی شد و درست در این جریان ادبی آنی ارنو نویسنده معاصر فرانسوی در اثرش به نام جایگاه از استفاده متداول و معمول از ضمیر کاربردی اول شخص مفرد در نگارش سرگذشت نامه نویسی امتناع کرد و این ویژگی را به عنوان مشخصه منحصر به فرد نوشتار ونگارش خود در رسیدن به یک صیغه روایتی جمعی ,که نمایانگر سیری تکاملی از یک داستان انفرادی به س...

سبک ادبی یا مکتب ادبی

سبک و مکتب ادبی چه تفاوتی باهم دارند؟ این دو مقوله ادبی در عین نزدیکی، گاهی از هم فاصله می گیرند. برای دریافت تفاوت سبک با مکتب قدیم ترین و جدیدترین تعاریف سبکشناسی از روی قابل اعتمادترین منابع انگلیسی استخراج شده...

متن کامل

بررسی جامعه شناختی قهرمان مسئله‌دار در دو رمان اثر آنی ارنو به نامهای کمدهای خالی و اتفاق

زیبایی‌شناسی کلاسیک آلمان، نظریه‌ی رمان را در سطح تاریخی بررسی می‌کند. زمانی که هگل رمان را به عنوان حماسه بورژوازی مطرح میسازد، در واقع آن را نوعی هنر میداند که در درون تکامل بورژوازی، با حماسه همخوانی پیدا می‌کند. قهرمان مسئله‌دار در رمان، به تعبیر لوکاچ در جستجوی آرمان‌های از دست رفته‌ی خویش- در فضایی که ارزش‌های قهرمان جایی ندارند- به پا می‌خیزد؛ خیزشی که در آخر به شکست منجر می‌شود. این قهر...

متن کامل

سبک شنا سی ادبی

بیشترین پژوهش ها در سبک شناسی به بازشناسایی سبک های ادبی، زبان شخصی وفردیت خلاق موئلف اختصاص دارد. به همین دلیلی، در مطالعات سبکی کاربرد زبان درادبیات بسیار مورد توجه قرار می گیرد.این مقاله، نخست با اشاره به اهمیت سبک درادبیات وکارکردهای سبک شناسی در مطالعات ادبی، تمایزفرمالیستی میان زبان وادبیات را مورد تردید `فرار می دهد. و باور به امری مستقلی و ذاتی به نام زبان ادبی،را رد می کند و نشان می ده...

متن کامل

یک زن اثر آنی ارنو: ذهنی گرایی در نوشتاری عینی گرا

آنی ارنو پس از نوشتن جایگاه، داستانی که در آن به زندگی پدرش پرداخته است، برای خلق شیوه­ای جدید، نگارشی را بر می­گزیند که در جستجوی عینی­گرایی تجربه­ی فردی است و این کار را با کاستن از بُعد ذهنی خود زندگی­نامه و تاکید بیشتر بر ارزش جمعی «من» انجام می­دهد. این جستجوی عینیت در گذرگاه شخصی، وقتی صحبت از نمایش بحران­های عاطفی است کمتر محقق می­شود. به این ترتیب، یک زن تنها اثر آنی ارنوست که با حرف تعر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 15  شماره 30

صفحات  7- 26

تاریخ انتشار 2020-02-20

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023