ستاک ساختواژی: مفهومی جدایی گرا

نویسنده

چکیده مقاله:

عنصر ستاک ساختواژی صورتی آوایی از واژه به عنوان واحدی انتزاعی است‌که نقش پایه را در فرایندهای صرفی دارد و مستقل از جنبۀ نحوی ومعنایی‌اش در این فرایندها عمل می‌کند. مسئلۀ اصلی این‌ مقاله، تحلیل مفهوم جدایی‌گرایِ ستاک ساختواژی از منظری جدید است که فرضِ وجود آن در توجیه عدم تطابق یک به یک بین صورت ومعنای سازه‌های-ِکلمات صرف‌شده‌ و مشتق ضروریست. نبودِ رابطه‌ای ثابت ویک به یک بین صورت و معنای عناصر ساختواژی موجود در کلمات‌ غیربسیط یکی از واقعیت‌های زبانی است‌که انگاره‌های صرفی تکواژ بنیاد را در شماری از تحلیل‌های صرفی به‌-چالش طلبیده است، چراکه انگاره‌های صرفی تکواژبنیاد نگاهِ تسلسلی به صرف دارند. درمقابل، در رویکردهای واژه‌بنیاد به صرف، نگاهی جدایی‌گرا به رابطۀ بین صورت واژه و ابعادِ نحوی ومعنایی‌آن وجود دارد. از منظر فرضیۀ جدایی‌گراکه مهم‌ترین جنبۀ صرف واژه‌بنیاد است، بازنمونِ صرفیِ فرایند‌های صرفی متمایز از جنبۀ نحوی ومعنایی‌آن‌ها است.یافته های این پژوهش نشان می دهدکه صورت‌هایی‌ از یک واژه، ‌طیِّ فرایندهای صرفی مشاهده می‌شوندکه مقولۀ نحوی و معنای مشخصی ندارند، در واژگان ثبت نمی‌شوند و صورت آزاد هم نیستند، اما وجودشان الزامی است. این صورت‌‌ آوایی، ستاک ساختواژی (ساخت صرفی‌ِمحض) نامیده می شودکه جدایی بین آن از نحو و معنایش در یک فرایند صرفی می‌تواند مسئلۀ عدم تقارن ساختواژی نظیر وجود یک ستاک مشترک در چند فرایند صرفی، یا چند ستاک برای یک واژه قاموسی و نیز اشتقاق بدون وند‌افزایی صوری را قوی‌تر از رویکرد صرفِ تکواژبنیاد تبیین نماید.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی ساختواژی افعال گویش کورده‌ای (لار) از دیدگاه رده شناسی

در این مقاله به بررسی ساخت واژی افعال گویش کورده­ای از دیدگاه رده‌شناسی پرداخته شده است. هدف از این پژوهش، بررسی ردۀ صرفی افعال گویش کورده‌ای است. بدین منظور فعل در زمان­ های گذشته، حال و آینده در گویش کورده­ای صرف می‌شود که تفاوت­ هایی از جمله تفاوت آوایی با لارستانی دارد. داده­ها که شامل افعال این گویش است با استفاده از روش کتابخانه­ ای و هم‌چنین از طریق مصاحبه با افراد مسن و نیز شمّ زبانی نگا...

متن کامل

جدایی و دروغ: تحلیل جامعه‌شناختی فیلم جدایی نادر از سیمین

جدایی نادر از سیمین فیلمی دربارة همگانی‌بودن دروغ در جامعه است؛ در این فیلم دروغ، به مثابۀ پدیده‏ای اجتماعی، عامل جدایی و شکاف اجتماعی نمایانده شده است. از این رو، می‏توان با دغدغه‏ای جامعه‏شناختی به این اثر هنری به مثابۀ نقدی اخلاقی و اجتماعی نگریست و از پی بررسی آن شناختی از شکاف‏های اجتماعی و طبقاتی این جامعه کسب کرد. در این نوشتار کوشیده‌ایم برای تحلیل جامعه‏شناختی جدایی نادر از سیمین چارچو...

متن کامل

ساختار تصریفی فعل در بلوچی سرحدی گرنچین

بلوچی سرحدّی رایج در منطقۀ گرنچین زیر شاخه‌ای از بلوچی غربی (رخشانی) است که عناصر ساختواژی مختلفی در ساختار فعل به کار می‌برد. هدف از پژوهش حاضر ارائۀ توصیفی همزمانی از ساختار تصریفی فعل در قالب صورت‌های خودایستا و ناخودایستا در بلوچی سرحدّی گرنچین است. داده‌های پژوهش از طریق ضبط گفتار آزاد و مصاحبه با 10 گویشور بومی بیسواد با میانگین سنی 50-80 سال گرد‌آوری شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد در...

متن کامل

بررسی ساختواژی و معنایی پسوند «-گر» در زبان فارسی

این پژوهش پسوند «-گر» زبان فارسی را از نظر ساختواژی و معنایی بر پایۀ داده­هایی از دو گویش زبان کردی بررسی می­کند. در گویش سورانی این پسوند به صورت «-کَر» به کارمی­رود. در گویش هَورامی، ستاک حال فعل کردن، «-کَر» و در گویش سورانی، «-کَ» است. سورانی یک پسوند «-َر» (-{r)، مشابه پسوند -er انگلیسی، نیز دارد که نقش عمده­اش ساخت اسم فاعل و اسم ابزار است. در مورد ساختواژۀ «-گر»، در این نوشتار دو فرضیه مطرح ش...

متن کامل

نظریات ساختواژی هله و اروناف و دستگاه واژگان فار

این مقاله عمدتاً مطالعه ای در راستایساختواژهزایشی است که در آن ضمن معرفی نظریات ساختواژی دو تن از پیشگامان این مکتب یعنی هله و اروناف به تحلیل دستگاه واژگان زبان فارسی در چارچوب نظریات فوق می پردازد. مقاله حاضر با ارائه مواردی از زبان فارسی در ردّ نظریه تکواژ بنیاد هله، نتیجه می گیرد که اگرچه نظریه واژه بنیاد اروناف نظریه ای صائب تر می باشد  ولی از نظر ویژگی های قواعد واژه سازی از دید اروناف، مطا...

متن کامل

نشانه‌شناسی گفتمانی یک «جدایی»

اگرچه تلاش‌های زیادی برای بررسی فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته‌ی اصغر فرهادی صورت گرفته است، اما هنوز جنبه‌های زیادی از آن کشف‌نشده مانده است. درحقیقت مسئله‌ی این مقاله آن است که نظام‌های گفتمانی مختلف بازنمایی‌شده در فیلم کدام‌اند و چه نسبتی با گفتمان‌های حاکم بر ایران دهه‌ی هشتاد دارند. دغدغه‌ی دیگر این مقاله ارائه‌ی روشی مناسب برای تحلیل فیلم است. ازاینرو، به‌کمک نظریه‌ی گفتمان لاکلائو و م...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 10  شماره 27

صفحات  1- 2

تاریخ انتشار 2018-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023