معرفی نقوش اسطوره ای قالی قُلتوق

نویسندگان

  • داعی زاده اردکانی, خدیجه دانشگاه علم و هنر یزد
  • دریایی, نازیلا گروه هنر، بنیاد دانشنامه نگاری ایران
  • قربانی, حسین دانشگاه آزاد یزد
چکیده مقاله:

Culturalattitudesduringdifferentperiodsare associated withmythologicalbeliefs ofthe people, however,regarding culturaldivision, each period contain a particularconcept. Hand-woven motifsand mythsinproportion to the categoriesof motifs in Persiancarpet are dividedinto several types, mostimportantly mythicfigureas plant and animalmotifs(Daryaei, 2003, 83). It cannot be saidthat such motifs oncarpetsare exactly equal to the interpretation ofthe concepts thattoday'sgreatestmythologists,sociologistsand historianspropose. Behind these motifs, there lies a written language of people who have experienced the powerto transfersuchideasin therealmofcolor andwool.One of themost importantartisticvaluesin Persian rugsis their motifs, and howwe can identifythemythic valuesof such motifs?GholtoughVillageinZanjan Province is one of the importantcarpet-weaving areas in Iran. Carpetart-industryhas prevailedin the areafor a longtime andhas survived until today,soits designs and motifscanberooted in thepastperiods.Carpetsof Gholtoughvillageasa manifestation ofthe richart and cultureof this landhave beenabandoned for years.Thus, in order torevivethis art, a closer look atthefactorsaffectingitsplasticity, its originaldrawingsanddesigns and its maincharacteristicsis necessary, so that its symbolicandmythicalconceptscan be identified, and imagination and of puredreamsofits weavercan be describedand understood.The aimisto identify themythic valuesof motifs in Gholtoughcarpetand to find needed information.This studyis historical, descriptiveandanalyticalin terms of method. Accordingly, firsta brief historyof Gholtoughvillagewill be provided and technical characteristicsandappearance ofthe carpets in the areaare studied.Finally, aestheticfactorsare describedwhich are the cultural and intellectualgrounds for mythologicalmotifson the carpet.Sample size for motifs of Gholtoughcarpethas been 9samples.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اسطوره دوزخی در قالی ایرانی

درخت یکی از عناصر اصلی و قدیمی در نقش‌پردازی فرش در سراسر جهان است. در مناطق متفاوت ایران نیز درخت با اسامی و اشکال گوناگونی، در طراحی فرش مورد استفاده قرار می‌گیرد. درخت حیات یا درخت جاودانگی و بی‌مرگی، به جوهر وجود انسانی در عالم یا به دنیای پس از مرگ اشاره می‌کند و چنین تعریفی، رایج‌ترین توصیف استفاده از نقش درخت در طراحی فرش است؛ اما کاربرد درخت سخنگو یا درخت واق با مفهوم درخت دوزخی در فرش،...

متن کامل

نشانه‌های مهر در نقوش قالی ایران

امروزه محققینِ علاقمندی، نشانه‌ها و ردپاهایی از کیش مهر را با گذشت چند هزارۀ از آن در میان بازمانده‌هایی از دنبالة فرهنگ و تمدن ایرانی جستجو می‌کنند. علاوه بر اسناد مکتوب و تاریخ‌دار که به یقین دلالتی بس متقن بر استنباط‌ها و نتیجه‌گیری‌هاست، عناصر و بقایایی به صورت غیر مستقیم نشانه‌ای از ماندگاری مهر باقی گذارده‌اند. نقش زبان خاموشی که می‌توانسته مُهر مِهر را بر پیشانی تاریخ ایران حک کرده باشد؛ زب...

متن کامل

روش به‌کارگیری نقوش قالی در طراحی گرافیک

As patterns of other Iranian handicrafts, carpet patterns are valuable and extensively rich sources of visual elements to be used in today’s graphical works whenever appropriate. Due to the fact that these patterns have paved a long way through the history of carpet-weaving, they have been evolved into distilled and beautiful patterns of precise and orderly design structures. It is a cult...

متن کامل

مفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر

Love of beauty and perfection is an inherent characteristic of human beings. The principle of “need” complements the sense that brings artistic creation in him to a peak, resulting in the formation and permanence of culture. The “carpet” may not represent a pure form of art, but it there is no doubt that its artistic and visual qualities put it beyond a mere commercial c...

متن کامل

اسطوره دوزخی در قالی ایرانی

درخت یکی از عناصر اصلی و قدیمی در نقش پردازی فرش در سراسر جهان است. در مناطق متفاوت ایران نیز درخت با اسامی و اشکال گوناگونی، در طراحی فرش مورد استفاده قرار می گیرد. درخت حیات یا درخت جاودانگی و بی مرگی، به جوهر وجود انسانی در عالم یا به دنیای پس از مرگ اشاره می کند و چنین تعریفی، رایج ترین توصیف استفاده از نقش درخت در طراحی فرش است؛ اما کاربرد درخت سخنگو یا درخت واق با مفهوم درخت دوزخی در فرش،...

متن کامل

عوامل مؤثر در پیدایی نقوش قالی خشتی چالِش تُر

هنر هر قوم و منطقه‌ای تبلور آئین، آداب‌ورسوم، اعتقادات مذهبی و دارای ریشه‌های کهنی است که آن جامعه می‌تواند با تکیه ‌بر این ارزش‌ها برای توجیه افکار و عقاید خود از آن استفاده کند. منطقۀ چالش تر یکی از مناطق ویژه در حوزۀ هنرهای سنتی، صنایع‌دستی و به‌خصوص قالی دستباف است. قالی این منطقه، به دلیل داشتن شاخصه‌هایی نظیر طرح، نقش و رنگ مختص خود، دارای جایگاهی ویژه در دنیای فرش است. نقش‌مایه‌های موجود...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 9  شماره 23

صفحات  7- 20

تاریخ انتشار 2013-09

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023