کاربرد قضیه های میلتن – کیلی در محاسبه تابع اکسپنانسیل ماتریسی

نویسنده

  • هاشم مهرآذین
چکیده مقاله:

در بررسی زیر پس از ذکر قضیه ی همیلتن – کیلی و یاداوری روش معمولی محاسبه ی تابع اکسپنانسیل (نمائی) ماتریسی ، ابتدا ثابت می کنیم که هر چند جمله ای درجه n ام که بیش از n ریشه داشته باشد متحد با صفر است . سپس با استفاده از آن ثابت می کنیم که حاصل جمع n چند جمله ای لاگرانژ از درجه n-1 که با ضرایب خاصی تعریف شده باشند برابر 1 است و این نتیجه را همراه با قضیه همیلتن – کیلی برای اثبات یک روش محاسبه تابع اکسپنانسیل ماتریسی وقتی مقادیر خاص ماتریس از یکدیگر متمایزند بکار می بریم . بالاخره مطلب را با ذکر یک مثال عددی و حل یک دستگاه معادلات دیفرانسیل به پایان می رسانیم .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

برهانی برای قضیه کیلی - همیلتن

در این نوشته، برهانی غیر از برهان استاندارد برای قضیه کیلی - همیلتن ارائه می شود که بر مبنای استفاده از سری های توانی صوری استوار است.

متن کامل

برهانی برای قضیه کیلی - همیلتن

در این نوشته، برهانی غیر از برهان استاندارد برای قضیه کیلی - همیلتن ارائه می شود که بر مبنای استفاده از سری های توانی صوری استوار است.

متن کامل

معادله ماتریسی ریکاتی و کاربرد آن در مکانیک سازه‌ها

در این مقاله، معادله­ی ماتریسی ریکاتی برای حل مسئله­ی مقدار ویژه برای ماتریس­های متقارن نسبت به هر دو قطر بکار رفته است. برای نیل به این منظور، از تبدیلات متشابه بر روی ماتریس­هایی با خواص فوق و همچنین از معادله­ی ماتریسی ریکاتی استفاده شده است. روند کار تجزیه ماتریس­ها به ماتریس­هایی با ابعاد کوچک برای محاسبه مقادیر و بردارهای ویژه متناظر می­باشد. برای مطالعه کارایی این روش، مثال­هایی عددی و س...

متن کامل

مروری بر فرایندهای زیرجمعی، قضیه ارگودیک و چند کاربرد

در این مقاله، به اجمال دو جریان فکری را که در بسط نظریه احتمال تاثیرگذار بوده اند، مرور می کنیم. نخستین آنها با کارهای لاپلاس، پواسن و کشی آغاز می شود و از طریق مکتب روسی احتمال به دستاوردهای ارزنده ای منجر می گردد که قانون اعداد بزرگ کلموگرف در راس آنها است. دومین جریان با کارهای کلاوسیوس از نظریه احتمال در فیزیک آغاز می گردد و نهایتا به اثبات قضیه ارگودیک توسط بیرکهوف منجر می شود. در پایان چن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 44  شماره 0

صفحات  -

تاریخ انتشار 1982-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023