گونه‌شناسی مزارهای اسلامی در ایران، بر اساس مفاهیم قدسی تشبیه، تنزیه، جمال و جلال

نویسندگان

  • حمزه‌نژاد, مهدی
چکیده مقاله:

Today, religious buildings‌‌, particularly the shrines, have a special place in the category of Architecture. These shrines have been changed during the history and they have found substantial physical differences with each other. It seems that, the difference in the expression of traits and concepts has caused the physical changes between them. Now, the main question is whether these differences have a significant fundamentals and how the differences can be effective in typology of the shrines? Thus, the aim of this study is to seek the typology of shrines, based on the existing differences and the views expressed in patterns of knowledge. These patterns usind the concepts of mystical Tashbih, Tanzyh and the traits Jamal, Jalal will be studied in three types: 1-the “Tashbihi- Jamali” shrines, 2- the “Tashbihi-jamali and Tanzyhi-Jalali” shrines and 3-the “Tanzyhi- Jalali” shrines. During the study, criterias of these three patterns are considered: the “Tashbihi-Jamali” shrines features are: maximum relationship with metaphorical nature, maximum Decoration, use of signs and symbols, centre Oriented ,The importance of inner space, Use of fine materials, Use of spatial hierarchy. The best samples of this pattern is the tomb of “Shia Imams”, which started the in the “Ilkhani” course & has reached its peak in the “Safavi” course. The “Tanzihi-Jalali” shrines features are: minimum relationship with metaphorical nature, minimum Decoration, use of purity, Axis oriented, Insignificance of the inner space, use of low-value materials, Lack of spatial hierarchy. Most samples of this pattern, have been popular among the “Sunnis”. This pattern has the least amount of the physical elements and luxurious. The “Tashbihi-jamali and Tanzyhi-Jalali” shrine have common features of both shrines & In the course of the “Ale-buye”, “Khorasani” and “Razi”style has been most prevalent.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه شناسی مزارهای اسلامی در ایران، بر اساس مفاهیم قدسی تشبیه، تنزیه، جمال و جلال

در طول تاریخ، بناهای مذهبی به ویژه مزار امامان و بزرگان علم و عرفان، شکل های مختلفی به خود گرفته و به نظر می رسد تفاوت در نحوه تجلی صفات و مفاهیم، باعث ایجاد تفاوت های کالبدی در آن ها گشته است. حال باید دید که آیا این تفاوت ها دارای مبانی معنادار خاصی است و آیا بررسی چگونگی تفاوت ها می تواند در گونه شناسی مزارها مؤثر واقع شود؟ نگارندگان این تحقیق درصدد گونه شناسی مزارها، بر اساس تفاوت های معنای...

متن کامل

گونه‌شناسی مفهومی در پرستشگاه‌های یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در دوره‌ی صفویه‌ی اصفهان (بر اساس ویژگی‌های قدسی تنزیه، تشبیه، جمال و جلال)

Places of worship, as symbolic spaces, have played a key role in all religions. In this respect, they differ from other buildings with different functions. However, the presence of places of worship belonging to different religions in the same city or town has been based on identity differentiations. Given the rapidly growing virtual communications in today›s world, it has become even more impo...

متن کامل

گونه شناسی مفهومی در پرستشگاه های یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در دوره ی صفویه ی اصفهان (بر اساس ویژگی های قدسی تنزیه، تشبیه، جمال و جلال)

در همه ی ادیان، پرستش گاه ها، این بناهایِ معناگرا، نقش قابل توجهی داشته و با سایرِ بناها تفاوتی بنیادین و ماهوی دارند. هم نشینی آن ها در شهرهای گذشته ناگزیر، با توجه جدی به تمایزات هویتی صورت گرفته است. امروزه با گسترش روابط مجازی، توجه به تمایزات هویتی پرستش گاه ها اهمیت چشمگیری یافته است. پژوهش حاضر در پی گونه شناسی پرستش گاه های سه دین ابراهیمی در پایتخت ایران- اسلامی عصر صفوی است تا با توجه ب...

متن کامل

خدا در آئینه جلال و جمال (تشبیه و تنزیه از دیدگاه محیی الدین و مولوی)

این رساله تحقیقی کوتاه پیرامون تشبیه و تنزیه حق تعالی از دیدگاه محیی الدین و مولوی است .

15 صفحه اول

سیر تطّور شمایل‌نگاری اسلامی ایران از تنزیه تا تشبیه

شمایل‌نگاری مذهبی در ایران اسلامی از مهم‌ترین مآثر هنر شیعی است. پیشینة این هنر در ایران نشانگر رویکرد تنزیهی در آن با هدف بی‌پیرایه نشان دادن اولیای الهی و منزه دانستن آنان از تشبیهات این جهانی است. این رویکرد در آثار اصیل نگارگری و پس از آن در آثار خیالی‌نگاری قابل مشاهده است. با سیطره یافتن تجربه‌گرایی (اثبات‌گرایی) بر اندیشة هنرمند معاصر از یک‌سو و تبادلات فرهنگی و هنری میان جوامع از سوی دی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 2

صفحات  109- 128

تاریخ انتشار 2013-02

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023