گونه جدیدی از جنس Atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

نویسندگان

چکیده مقاله:

گونه Atraphaxis binaludensis به عنوان گونه‌ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه A. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم‌مرغی و دمبرگ‌دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه‌های Atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه جدیدی از جنس atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه atraphaxis binaludensis به عنوان گونه ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه a. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم مرغی و دمبرگ دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه های atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

گزارش گونه جدیدی از جنس Urochondra از تیره Poaceae از جنوب شرق برای ایران

طی مطالعه پوشش گیاهی منطقه گرمسیری، حاشیه خلیج فارس و دریای عمان، نمونه­هایی از گونه Urochondrasetulosa متعلق به تیره گندمیان برای اولین بار به صورت خودرو از ساحل خور تنگ، جاده جاسک به چابهار جمع­آوری شد. بنابراین به عنوان رکوردی جدید از حنوب شرق برای فلور ایران معرفی می­شود. این گونه به دلیل تحمل شوری آب دریا، دمای بالا، داشتن دو نوع زادآوری توسط بذر و ریزوم و تعلیف دام، از اهمیت خاصی در منطقه...

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Scorzonera، تیره Asteraceae از نطنز، ایران

Scorzonera karkasensis Safavi به عنوان گونه جدیدی از ایران معرفی و نشانویژه‌های ریختی آن با نزدیکترین آرایه مقایسه شده است. گونه جدید از نظر ریختی نزدیک به S. tenax Rech. f.بوده و با توجه به تفاوتهایی که در یقه، ساقه‌ها، برگها، براکته‌ها، گلچه‌ها و فندقه‌ها دارد از آن جدا می‌شود. نقشه پراکندگی، نقاشی و تصویرگونه جدید نیز ارایه شده است.

متن کامل

دو گزارش جدید برای فلور ازبکستان: Atraphaxis laetevirens (تیره علف هفت بند) و Noccaea ferganensis (تیره شب‌بو)

طی مطالعه فلور ارتفاعات چات کال (جنوب غرب تیان شان، ازبکستان) دو گونه به عنوان گزارش جدید برای فلور ازبکستان تشخیص داده شدند. این گونه‌ها عبارتند از: Atraphaxis laetevirens (Ledeb.) Jaub. et Spach (تیره علف هفت‌بند) و Noccaea ferganensis (N. Busch) Czerep. (تیره شب‌بو). تصاویر نمونه های هرباریومی برای هر دو گونه ارایه می گردد.

متن کامل

اعداد کروموزومی برای برخی از گونه‌های Persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس Persicaria (L.) Mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می‌شود. زیرگونه‌های P. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می‌دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می‌کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه‌های p. minor و P. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

متن کامل

اعداد کروموزومی برای برخی از گونه های persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس persicaria (l.) mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می شود. زیرگونه های p. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه های p. minor و p. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 20  شماره 1

صفحات  1- 4

تاریخ انتشار 2014-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023