موزه و دیدگاه اسلامی

نویسندگان

مجتبی اکبریان

mojtaba akbarian سیدعباس یزدانفر

seid abbas yazdanfar

چکیده

در شهرهای جوامع سنتی و دینی همیشه بناهای عمومی و شاخص و عمدتاً مقدس نقش ویژه ای در بیان ارزش های مشترک والای آن جامعه با هدف توجه به خدا و حقایق هستی را به عهده داشتند؛ که با ظهور مدرنیسم و تغییر رابطۀ انسان با عالم، ضمن تغییر ارزش ها و فروکاست آن به صرفاً هدف های تجربی بخشی قابل توجهی از این رسالت مهم به، پدیده ای نو ظهور با نام موزه منتقل گردید. موزه معاصر نهادی است که با ابژه کردن اثر و قطع ارتباط آن با عالمی که در آن هستی یافته، شناختی ناقص از هستی به دست داده که در آن ارزش های فوق الذکر دیگر جایی برای عرضه ندارند. این تحقیق با رویکرد پدیدارشناسانه و از طریق استدلال منطقی به مطالعه در خصوص ویژگی های مختلف موزه اعم از خاستگاه لغوی و ریشه و بنیان های پیدایش و سیر تطور آن از دوران سنت تا تولد موزه با مفهوم مدرن می پردازد. نتیجه پژوهش نشان می دهد، که هرچند پذیرش موزه از طرف نسل امروز در جهت فراهم کردن بستر شناخت و انتقال ارزش ها غیرقابل انکار است؛ ولی نوع شناخت در آن که ناشی از نگاه منقطع گرا و انسان محور مدرن است، به عنوان نقص قابل اعتنا نیازمند بازنگری است. بدین منظور برای نزدیک شدن به شناخت حقیقی به مفهوم ذکر در فرهنگ اسلامی توجه شده و بر اساس آن رابطه ای مناسب برای انسان-موزه و طبیعت تعریف می-گردد. در این نگاه موزه سامانه ای است که به عنوان نهادی ویژه از عالم هستی- و در پیوندی تعریف شده با آن- در تلاش است تا در گستره تاریخ و پیوند حقیقی با مکان طبیعی آن، با رویکرد آیه ای، نسبت های معنوی و فرهنگی-تمدنی (جهان بینی ها)، یادآوری و بازنمایی شود و در جهت شناخت و رشد و گسترش حیات معقول انسان و ارتباط با نظام آفرینش گام بردارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

موزه های تاریخ علوم اسلامی

دریافت علوم اسلامی بدون شناخت اسلام امکان پذیر نیست. علوم زیادی از مناطق مختلف جهان توسط مسلمانان اخذ و در جهان اسلام نشو و نما گردید. از این رو علوم متعددی در جهان پا به عرصه ظهور گذاشت و مسلمانان توانستند در تمامی علوم از سایرین پیشی جویند و با تأسیس بیت الحکمه­های و دانشگاه‌های اسلامی دانشمندان بزرگی را به دنیا معرفی نمایند. این دانشمندان با تاسی از علوم اسلامی و قرآن آثار متعدد مادی و معنوی...

متن کامل

تحلیل نمادشناسی نقوش سنگ مزارات اسلامی موزه شهر اهر

با توجه به اهمیت موضوع معاد در جهان‌بینی اسلامی، مسئله تدفین در اسلام، جایگاهی ویژه دارد. همین امر سبب شده است تا در گستره وسیعی از ایران، سنگ‌مزاراتی با علائم و نقش‌های گوناگون برجای بماند. شهر اهر دارای تعداد زیادی از سنگ-مزارات است و حیاط موزه این شهر، یکی از غنی‌ترین مجموعه‌های سنگ‌مزارات شمال‌غرب ایران، شناخته می‌شود. این سنگ‌مزارات، فاصله زمانی از دوره ایلخانی تا قاجار را دربرمی‌گیرند که ...

متن کامل

موزه هنرهای اسلامی

کمبود مکانی جهت معرفی میراث گذشته و ایجاد مکانی برای گردشگران و زائرین درجوارحرم حضرت معصومه(س)در قم, زمینه پیدایش چنین موضوعی است. ولی پیام "موزه هنر های اسلامی" در قم به عنوان مرکز دنیای تشیع و فقه شیعی چه می تواند باشد؟ در موزه هنرهای اسلامی به واسطه فضای معماری و اثر هنری دو نوع شناخت حاصل می شود: 1- سیر انفسی وشناخت خویشتن که در نهایت به شناخت حقیقت رهنمون است؛2- شناخت هویت ملی که در آثار ...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
پژوهش های معماری اسلامی

جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۲

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023