اولین گزارش گونه Pseudoidium neolycopersici عامل سفیدک‌پودری گوجه‌فرنگی بر پایه شناسایی ریخت‌شناختی و مولکولی در ایران

Authors

  • سید اکبر خداپرست نویسنده
  • محمود باقری خیرآبادی نویسنده
  • کوثر شریفی نویسنده
Abstract:

سفیدک پودری از بیماری‌های مهم گوجه‌فرنگی در مزارع و گلخانه‌های دنیا محسوب می‌شود و در ایران گونه Leveillula tauricaبه‌عنوان تنها عامل این بیماری گزارش شده است. طی مطالعه قارچ‌های تیره Erysiphaceae در استان اردبیل، برگ‌های گوجه‌فرنگی با علایم سفیدک پودری از گلخانه‌ای در شهر اردبیل جمع‌آوری و جدایه‌ها بر اساس ویژگی‌های ریخت‌شناختی مورد شناسایی اولیه قرار گرفتند. سپس DNA ژنومی قارچ به روش Chelex 5% استخراج گردید و ناحیه ITS از rDNA با آغازگرهای ITS1 و ITS4 تکثیر و توالی‌یابی شد. بر اساس مشخصات ریخت‌شناسی و توالی‌یابی ناحیه ITS-rDNA، این قارچ به عنوان گونهPseudoidium neolycopersici (Syn: Oidium neolycopersici)  شناسایی شد. بدین‌ترتیب، این گونه برای اولین‌بار به‌عنوان عامل سفیدک‌پودری گوجه‌فرنگی (Lycopersicon esculentum) در ایران معرفی می‌شود. گونه P. neolycopersici  یکی از مهم‌ترین عوامل مولد سفیدک‌سطحی گوجه فرنگی در سراسر دنیا است و پیدایش آن در ایران تهدید جدیدی برای کشت گوجه فرنگی در کشور می‌باشد.

Upgrade to premium to download articles

Sign up to access the full text

Already have an account?login

similar resources

اولین گزارش گونه pseudoidium neolycopersici عامل سفیدک پودری گوجه فرنگی بر پایه شناسایی ریخت شناختی و مولکولی در ایران

سفیدک پودری از بیماری­های مهم گوجه­فرنگی در مزارع و گلخانه­های دنیا محسوب می­شود و در ایران گونه leveillula tauricaبه­عنوان تنها عامل این بیماری گزارش شده است. طی مطالعه قارچ­های تیره erysiphaceae در استان اردبیل، برگ­های گوجه­فرنگی با علایم سفیدک پودری از گلخانه­ای در شهر اردبیل جمع­آوری و جدایه ها بر اساس ویژگی های ریخت شناختی مورد شناسایی اولیه قرار گرفتند. سپس dna ژنومی قارچ به روش chelex 5...

full text

اولین گزارش گونه polygonum glabrum در ایران

گونه Polygonum glabrum که از شمال شرق و برخی از مناطق دیگر ایران جمع‌آوری شده، برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود. این گونه در رویشگاههای مرطوب و حاشیه مزارع دیده شده است.

full text

اولین گزارش Phomopsis amygdali عامل شانکر درختان فندق در ایران

درخت فندق(Corylus avellana)  بومی شمال غرب ایران بوده و بالع بر 12500 هکتار باغ را در استان گیلان پوشش می دهد. در سال 1389 گال‌هایی با اندازه‌هایی حدود 2-4 سانتی‌متر روی شاخه‌های درختان فندق منطفه اشکورات استان گیلان مشاهده و نمونه‌برداری شد. در ابتدا برای تشخیص احتمالی باکتری عامل بیماری مطالعات باکتریولوژی در آزمایشگاه باکتریولوژی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی انجام شد، پس از اطمینان از ع...

full text

اولین گزارش گونه polygonum glabrum در ایران

گونه polygonum glabrum که از شمال شرق و برخی از مناطق دیگر ایران جمع آوری شده، برای اولین بار از ایران گزارش می شود. این گونه در رویشگاههای مرطوب و حاشیه مزارع دیده شده است.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


Journal title

volume 51  issue 3

pages  385- 390

publication date 2015-10-01

By following a journal you will be notified via email when a new issue of this journal is published.

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023