اثر پیش تیمار بذر بر خصوصیات جوانه‌زنی سه گونه جنس گون (Astaragalus sp.)

نویسندگان

  • رضا دهقانی بیدگلی استادیار، گروه مرتع و آبخیز، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
  • سیدعلی حسینی تفرش استادیار، گروه زیست شناسی سلولی و مولکولی، دانشکده شیمی دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
چکیده مقاله:

گون­ها به‌عنوان یکی از بزرگترین جنس­های گیاهی جهان بخش قابل توجهی از فلور ایران را شامل می­شوند هدف از این تحقیق بررسی تأثیر چند پیش تیمار بذر شامل آب مقطر 100 درجه سانتی‌گراد، جیبرلین، خراش­دهی با سمباده، نیترات پتاسیم و سرمای خشک بر ویژگی­های جوانه­زنی بذر سه گونه گون شامل، Astragalus hamosus وAstragalus microcephalus وAstragalus adscendens و تأثیر آن بر برخی خصوصیات رویشی مانند طول ریشه­چه و ساقه­چه بود. به این منظور بذر گونه‌های مورد نظر از رویشگاه­های طبیعی آن در مراتع استان اصفهان در سال 1393جمع­آوری گردید و در آزمایشگاه مرکز رشد دانشگاه کاشان در قالب طرح آزمایشی کاملاً تصادفی به‌صورت فاکتوریل مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که استفاده از این تیمارها می‌تواند نقش موثری در بهبود صفات جوانه­زنی ایفا نماید. تیمارهای آب مقطر100 درجه، نیترات پتاسیم و جیبرلین بیشترین تاثیر را بر روی درصد جوانه‌زنی به‌ترتیب به میزان 8/11، 6/11 و 12 درصد ، تیمار جیبرلین بیشترین تاثیر را بر طول ریشه‌چه به میزان 5/7 درصد و تیمارهای جیبرلین، خراش دهی و سرمای خشک بیشترین تاثیر را بر طول ساقه‌چه به‌ترتیب به میزان 7/8، 6/7 و 8 درصد نشان دادند. مقایسه میانگین سرعت جوانه‌زنی به روش دانکن نشان داد که  بین تیمارهای خواب شکنی اختلاف معنی‌دار وجود دارد. بیشترین میزان جوانه­زنی مربوط به  گونه Astragalus hamosus بود که در تمام تیمارها مشاهده شد، همچنین  طول ساقه­چه و طول ریشه­چه  در تیمارهای مختلف نسبت به شاهد افزایش نشان داد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

سه گونه جدید از جنس گون (Astragalus) برای ایران

سه گونه جدید Astragalus (Caprini) chamanbidensis Maassoumi & Mozaff., A. (Craccina) kelishomensis Maassoumi, Mozaff. & Moradi and A. (Hymenostegis) rijabensis Maassoumi, Mozaff. & Bagheri از نقاط مختلف ایران به همراه تصاویر شرح داده می شود و با گونه‌های نزدیک آنها مقایسه می‌شود.

متن کامل

گونه جدید از جنس گون از ایران

نمونه‌های جمع‌آوری شده هرباریوم مرکزی ایران نامگذاری شدند. از میان نمونه‌های جمع‌آوری شده گونه A. mehranensis  به عنوان گونه جدید شرح داده می‌شود. گونه‌ جدید به همراه دیاگنوز، شرح و تصویر کامل گیاه ارائه می‌شود و با نزدیک‌ترین خویشاوندان خود مقایسه گردیده است. نمونه تیپ در هرباریوم مرکزی ایران نگهداری می شود.  

متن کامل

اثر پیش تیمار بذر با اسید جاسمونیک بر شاخص‌های جوانه‌زنی بذر چغندرقند تحت تنش خشکی

به‌منظور بررسی واکنش‌های جوانه‌زنی بذر چغندرقند تحت پتانسیل‌های آبی مختلف و بهبود شاخص‌های جوانه‌زنی با اسید جاسمونیک، مطالعه‌ای در آزمایشگاه زراعت، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شهرکرد به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملآ تصادفی با 4 تکرار در سال 1395 انجام گرفت. در این آزمایش تیمارها شامل پنج سطح پتانسیل آب (شاهد یا آب مقطر، 0.2- ، 0.6- ، 1- و 1.4- مگاپاسکال با پلی‌اتیلن گلایکول) و قرار گرفتن بذور د...

متن کامل

اثر پیش تیمار بذر و سوپرجاذب بر برخی خصوصیات کمی و کیفی نخود (Cicer arietinum L.) تیپ کابلی

    به­منظور ارزیابی برخی خصوصیات نخود (Cicer arietinum L.) در واکنش به کاربرد سطوح متفاوت پیش تیمار بذر و سوپرجاذب، آزمایشی به­صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با 3 تکرار در سال 1390 در دانشگاه ارومیه انجام شد. فاکتورهای آزمایش شامل پیش تیمار در 4 سطح (آب مقطر، ریزوبیوم، اسید‌ هیومیک و عدم پیش تیمار) و کاربرد سوپرجاذب در 3 سطح (صفر، 30 و60 کیلوگرم در هکتار) بود. صفات مورد بررسی ش...

متن کامل

دو گونه جدید از جنس گون(Astragalus) از ایران

گونه‌های A. leucocerciformis, Astragalus pseudo-orthocarpus  به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند. گونه‌های فوق به ترتیب متعلق به بخش‌های Astragalus ، Anthylloidei هستند. تفاوتهای این گونه با نزدیک‌ترین خویشاوندان آنها توضیح داده می‌شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 7  شماره 24

صفحات  9- 16

تاریخ انتشار 2017-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023