ارایه مدلی جهت انتخاب تامین کننده سبز با رویکرد تصمیم گیری چندمعیاره (مطالعه ی موردی: شرکت های منتخب کاشی و سرامیک استان یزد)

نویسندگان

  • زهرا صادقی آرانی* دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
  • سید حبیب اله میرغفوری دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد
  • فاطمه عزیزی دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله:

امروزه، مدیریت محیطی برای شرکت ها با تاکید بر حفاظت از محیط زیست به یکی از مهم ترین مسایل مشتریان، سهامداران، دولت ها، کارکنان و رقبا تبدیل شده و فشارهای جهانی سازمان ها را ملزم به تولید محصولات و خدمات سازگار با محیط زیست می کند. این چالش منجر به ایجاد مفهوم جدیدی به نام مدیریت زنجیره ی تامین سبز در حوزه کسب و کار شده که ترکیبی از تفکر محیطی و زنجیره ی تامین است. مطرح شدن استان یزد به عنوان قطب صنعت کاشی و سرامیک ایران از یک سو و آلایندگی بالای این صنعت از سوی دیگر، مسوولان را به رعایت قوانین محیط زیست و تولید کالاهای سازگار با محیط ملزم می سازد. به این منظور، انتخاب شرکت هایی که در زنجیره ی تامین کاشی و سرامیک حافظ محیط زیست باشند، می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای سازمان به شمار رود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف رتبه بندی شرکت های منتخب کاشی و سرامیک استان یزد از لحاظ میزان سبزبودن انجام گرفته است. تحقیق حاضر، با بررسی وسیعی از معیارهای زنجیره ی تامین سبز، یک چارچوب جامع برای بررسی میزان سبزبودن زنجیره ی تامین ارایه داده که در این بررسی، علاوه بر معیارهای مالی و مشهود، به معیارهای کیفی و نامشهود نیز اشاره شده است. به این منظور، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده که میزان سبز بودن زنجیره ی تامین را در شش معیار کلی شامل تامین و خرید سبز، طراحی سبز، تولید سبز، حمل و نقل سبز، بسته بندی سبز و هزینه های تولید سبز ارزیابی می کند. در نهایت، برای رتبه بندی این شرکت ها از دو تکنیک تصمیم گیری چند معیاره پرومته و میانگین گیری وزنی مرتب شده استفاده شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ارایه چارچوبی جهت ارزیابی چابکی سازمانی با تاکید بر نقش فناوری اطلاعات با رویکرد تحلیل پوششی داده‌های شبکه‌ای. مورد مطالعه: (صنایع کاشی و سرامیک استان یزد)

With orientation of  operation management researches toward the concepts of agility , naturally many attempts were done in order to progress measurement instruments and organizations' agility measurement; because presence of a proven and compiled method to evaluate the concepts is unavoidable requirements in order to every analysis and planning and then control. In this direction, some various ...

متن کامل

سنجش درجه نابی با رویکرد مدل تعالی سازمانیefqm و تکنیک های تصمیم گیری چند شاخصه (مطالعه موردی: صنایع کاشی و سرامیک استان یزد)

در دنیای تجاری امروز تنها شرکت هایی باقی می مانند که به طور همزمان بهره وری و کیفیت خود را افزایش و هزینههای خود را کاهش دهند. بدون شک به کارگیری رویکردی که طی آن در هر مرحله از فرایند تولید بر ارزش افزوده محصول نهایی افزوده شود، دغدغه اصلی این سازمان ها است. در این راستا تولید ناب به عنوان یک ابزار کاربردی برای بهبود سطح کیفی محصولات در ادبیات مدیریت معرفی شده است. علی رغم غنای مطالعاتی و ...

متن کامل

رویکرد تصمیم گیری پویا برای انتخاب تامین کننده با استفاده از الگوریتم مورچگان ( مطالعه موردی: شرکت فولاد آلیاژی ایران- یزد)

در دنیای رقابتی امروز و با توجه به انتظارات پیچیده ی مشتریان، سازمان ها خود را با مشتریانی روبرو می بینند که خواستار افزایش در تنوع محصول، هزینه ی پایین، کیفیت بالاتر و دسترسی سریع تر به آن محصول هستند. سازمان ها برای موفقیت خود به مدیریت زنجیره ی تأمین روی می آورند. انتخاب تأمین کننده ی مناسب که یکی از اجزای بسیار مهم زنجیره ی تأمین به شمار می رود می تواند به عنوان یکی از راهبرد های مهم جهت مو...

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 10

صفحات  83- 96

تاریخ انتشار 2015-01-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023