ارمغان، رقم جو با عملکرد بالا و سازگاری مناسب برای کاشت در مناطق معتدل کشور

نویسندگان

  • احمد یوسفی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • بهزاد سرخی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • حبیب‌اله قزوینی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • حمید تجلی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بیرجند، ایران.
  • حمید رضا نیکخواه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • رضا اقنوم بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.
  • سیدعلی طباطبائی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، یزد، ایران.
  • علی براتی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • فضل‌اله حسنی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، زرقان، ایران.
  • مجید طاهریان بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.
  • محسن آرزمجو بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان جنوبی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، بیرجند، ایران.
  • محمد شریف‌الحسینی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، مشهد، ایران.
  • منوچهر طاهری مازندرانی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ورامین، ایران.
  • مهران پات‌پور موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، کرج، ایران.
  • مهرداد محلوجی بخش تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، اصفهان، ایران.
چکیده مقاله:

با توجه به اهمیت اقلیم معتدل کشور در تولید جو، معرفی ارقام با پتانسیل بالا، سازگاری مناسب و پایداری عملکرد از اصلی‌ترین اهداف به‌نژادی جو در این اقلیم می‌باشد. رقم ارمغان با شجره Legia//Rhn/Lignee527 حاصل از دورگ انجام شده در سال زراعی 81-1380 به منظور تولید لاین با پتانسیل عملکرد بالا و سازگاری مناسب در بخش تحقیقات غلات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر می‌باشد. به منظور بررسی پایداری عملکرد دانه و سازگاری لاین‌های امیدبخش جو، این لاین به همراه سایر ژنوتیپ‌ها در هشت مکان به مدت دو سال زراعی به همراه رقم شاهد نصرت مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت و با میانگین عملکرد 8362 کیلوگرم در هکتار برتر از سایر ژنوتیپ‌ها و رقم شاهد نصرت با عملکرد 7857 کیلوگرم در هکتار بود. در آزمایشات تحقیقی– ترویجی، رقم ارمغان با میانگین عملکرد دانه 6584 کیلوگرم در هکتار در مقایسه با رقم نصرت با عملکرد 6019 کیلوگرم در هکتار دارای برتری عملکرد 565 کیلوگرم در هکتار (بیش از 9 درصد) بود. رقم ارمغان دارای تیپ رشد بهاره، سنبله شش ردیفه، میانگین ارتفاع بوته 93 سانتی‌متر، وزن هزار دانه نسبتاً بالا (میانگین 44 گرم) می‌باشد. واکنش این رقم نسبت به بیماری سفیدک پودری جو نیمه‌مقاوم تا نیمه‌حساس و نسبت به بیماری لکه قهوه‌ای نواری دارای واکنش مقاوم تا نیمه‌حساس بوده و در مناطق مختلف کشور نسبت به قارچ عامل زنگ زرد جو واکنش مقاوم تا نیمه حساس (0-50MS)نشان داد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

خاتم، رقم جدید جو آبی با سازگاری و عملکرد بالا مناسب برای اراضی شور و لب شور اقلیم معتدل کشور

شوری خاک و آب از مهم‌ترین تنش‌های غیر زنده محدود‌کننده تولید محصولات کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک جهان است.کشت جو آبی در اقلیم معتدل کشور در سطح بیش از300 هزار هکتار انجام می‌گیرد که بسیاری از این مناطق با مشکل تنش شوری مواجه است. رقم جو خاتم حاصل از تلاقی رقم صحرا به عنوان پایه مادری و رقم کویر به عنوان پایه پدری در ایستگاه ورامین و انتخاب در نسل‌های در حال تفکیک در مزرعه آزمایشی مؤسسه تحقی...

متن کامل

نارین، رقم جدید گندم آبی با سازگاری و عملکرد بالا مناسب برای مناطق با تنش شوری خاک وآب در اقلیم معتدل و معتدل گرم کشور

تنش شوری یکی از مهم‌ترین تنش های غیر زنده است تولید محصولات کشاورزی را محدود می‏‏‏سازد. رقم نارین حاصل از دورگ گیری بین گندم پیشتاز با سازگاری وسیع و پتانسیل عملکرد بالا به عنوان والد پدری و لاین بومی22-66-1 بعنوان والد مادری دربخش تحقیقات به نژادی غلات در کرج و انتخاب در نسل‌های در حال تفکیک تحت شرایط تنش شوری در ایستگاه یزد می‌باشد.نتایج آزمایش‌های مقایسه عملکرد در اراضی تحت تنش شوری (EcSoil ...

متن کامل

سناباد، رقم چاودم مناسب کاشت در مناطق معتدل و معتدل سرد کشور

با اجرای طرح‌های تحقیقاتی به‌نژادی به مدت 7 سال در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی و جنوبی و مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، اولین رقم چاودم (تریتیکاله) به نام سناباد معرفی و نامگذاری شد. رقم سناباد قبل از نامگذاری با کد لاین ET-82-15 در سال زراعی80-1379، 81-1380 و 82-1381 به ترتیب در آزمایشات بین‌المللی مقایسه عملکرد، مقدماتی یکنواخت و پیشرفته یکنواخت مقایسه عملکرد دانه ...

متن کامل

زهک، رقم جدید جو آبی با سازگاری مناسب برای کاشت در مناطق گرم و خشک جنوب کشور

کشت جو آبی در مناطق گرم جنوب کشور در سطح بیش از50 هزار هکتار با میانگین عملکرد 2000 کیلوگرم در هکتار انجام می‌گیرد. سازگاری وسیع و پایداری عملکرد دانه، از معیارهای اصلی مورد نظر کشاورزان در انتخاب یک رقم می‌باشد. رقم جو زهک حاصل دورگ‌گیری و انتخاب در نسل‌های در حال تفکیک جو در مرکز بین‌المللی تحقیقات ذرت و گندم (CIMMYT) بود که با توجه به سازگاری وسیع و پایداری عملکرد دانه و صفات مطلوب زراعی در ...

متن کامل

جلگه، رقم جدید جو آبی با سازگاری مناسب برای کاشت در اقلیم سرد کشور

با توجه به تنش های محیطی زنده و غیر زنده مختلف در اقلیم سرد کشور، خصوصا سرمای زمستان و سرماهای دیررس بهاره، معرفی ارقام جو آبی مقاوم به سرما و سایر تنش های محیطی از اصلی ترین اهداف به نژادی جو در منطقه سرد کشور است. رقم جدید جلگه با شجره Makouee//Zarjow/80-5151 حاصل دو رگ بین جو رقم ماکویی به عنوان پایه مادری و لاین Zarjow/80-5151 به عنوان پایه پدری و انتخاب در نسل های در حال تفکیک تا رسیدن به ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 8  شماره 1

صفحات  13- 24

تاریخ انتشار 2019-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023