استفاده از بی فسفونات‌ها در فیبرو دیسپلازی استخوان

نویسندگان

  • رحیم وکیلی -استاد غدد واندوکرینولو‍ژی کودکان، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
چکیده مقاله:

مقدمه دیسپلازی فیبروز یک ضایعه اسکلتال خوش‌خیم است که یک یا چند استخوان را درگیر می‌کند. این اختلال یک بیماری خوش‌خیم مادرزادی است که هر دو جنس را یکسان درگیر می‌کند. این ضایعات ممکن است باعث دفورمیتی استخوان، شکستگی یا دردهای مزمن اسکلتی شود‌ و یک عامل مساعد کننده برای شکستگی‌های پاتولوژیک است. معرفی بیمار در این مقاله دختری 12 ساله معرفی می‌شود، که از 2 سال قبل دچار درد دراستخوان فمور و لگنش شده وعلی رغم دریافت درمانهای معمول پاسخ مطلوبی نداشته است، با انجام بررسی های تشخیصی بیشتر برای بیمار تشخیص دیسپلازی فیبروز داده‌ شد و پس از درمان با بیس فسفونات‌ها بهبود قابل توجهی در علایم پیداکرد. در طی پیگیری شش ماهه علایم بیمار بهبود یافت و عارضه جانبی مهمی رخ نداد. نتیجه گیری استفاده از بی فسفونات‌ها می‌تواند در کاهش درد و شکستگی و نیز دفورمیتی استخوان در بیماری دیسپلازی فیبروز مفید باشد. در این بیمار نیز استفاده از انفوزیون دوره ای پامیدرونات برا ی درمان، منجر به بهبود چشمگیر درد، لنگش وعلایم رادیولوژیک گردید.  

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

استفاده از بی فسفونات ها در فیبرو دیسپلازی استخوان

مقدمه دیسپلازی فیبروز یک ضایعه اسکلتال خوش خیم است که یک یا چند استخوان را درگیر می کند. این اختلال یک بیماری خوش­خیم مادرزادی است که هر دو جنس را یکسان درگیر می­کند. این ضایعات ممکن است باعث دفورمیتی استخوان، شکستگی یا دردهای مزمن اسکلتی شود و یک عامل مساعد کننده برای شکستگی های پاتولوژیک است. معرفی بیمار در این مقاله دختری 12 ساله معرفی می­شود، که از 2 سال قبل دچار درد دراستخوان فمور و لگنش ش...

متن کامل

گزارش یک مورد تغییر شکل بدخیم دیسپلازی فیبرو

The patient of this study was a 30 year old woman with history of left maxillary mass from 24 years ago and recurrences of this lesion which was diagnosed as fibrous dysplasia. The last time she referred, she was presented with maxillary swelling and pain, epistaxis and proptosis of the left eye. She was reoperated and ultimately osteosarcoma was recognized.

متن کامل

گزارش یک مورد تغییر شکل بدخیم دیسپلازی فیبرو

بیمار خانم 30 ساله ای بوده که با سابقه وجود توده در استخوان فک فوقانی سمت چپ از حدود 24 سال قبل مراجعه کرده بود. وی چندین نوبت با تشخیص دیسپلازی فیبرو تحت عمل جراحی قرار گرفته بود و در نهایت با توجه به خونریزی بینی، پروپتوزیس چشم چپ و درد و تورم فک فوقانی سمت چپ تشخیص استئوسارکومای فک فوقانی برای بیمار گذاشته شد.

متن کامل

مقایسه موقعیت استخوان هایوئید در دیسپلازی های مختلف فکین در لترال سفالوگرام

  سابقه وهدف:موادوروش ها:باارتفاع نرمال صورت، گروه2:کلاس II با ارتفاع نرمال صورت ،گروه4:کلاس Iباارتفاع افزایش یافته صورت.بعداز تهیه تصویر از رادیوگرافیهاو وارد کردن آن به نرم افـزار View box4یافته ها: و4 (001/0=P) و5(001/0=P)و3(001/0=P)نتیجه گیری:وکلاس 2 و کلاس 3 به ترتیب خلفی تر-بالاترو قدامی تر-پایینتر از افراد کلاس 1 بود.از میان دیسپلازیهای عمودی فکین، موقعیت استخوان هایوئید درگروه4و5به ترتی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 57  شماره 7

صفحات  874- 878

تاریخ انتشار 2014-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023