استفاده از ضریب محافظه‌کاری گونه‌های گیاهی به عنوان مکمل مطالعات فلورستیک برای اولین بار در ایران

نویسندگان

چکیده مقاله:

در این مطالعه، فلور منطقه جنگلی کاکارضا در استان لرستان مورد بررسی قرار گرفت، منطقه جنگلی کاکارضا در 45 کیلومتری شمال شرقی شهرستان خرم­آباد واقع شده است.  دامنه ارتفاعی منطقه از 1600 تا 2800 متر از سطح دریا میباشد. به منظور انجام این پژوهش پوشش گیاهی منطقه به روش فلورستیک تعیین شد و سپس شکل زیستی، کورولوژی و ضریب محافظه­کاری(برای اولین بار در کشور ایران)  گونه‌های گیاهی مشخص شدند. نتایج نشان داد که در منطقه مورد مطالعه در مجموع 194 گونه گیاهی شناسایی گردید و خانواده­های Fabaceae ، Asteraceae ، Poaceae ، Brassicaceae و Apiaceae مهم­ترین خانواده­های گیاهی موجود هستند، مهم‌ترین شکل‌های زیستی گیاهان منطقه نیز عبارتند از تروفیتها 9/63 درصد، ژئوفیت­ها 21/20 درصد، همی کریپتوفیت­ها 56/12 و کاموفیت ­ها با 27/3 درصد. از نظر پراکنش جغرافیایی نیز مشخص گردید که کوروتیپ ایرانو تورانی- مدیترانه­ای بیشترین فراوانی را دارد. همچنین 18/56 درصد از گونه­ها ضریب محافظه­کاری بین 3-1 داشتند و تنها 58/1 درصد از گونه ‌ها دارای ضریب محافظ­کاری بین 10-9 بودند. وجود گیاهان با تیپ­های زیستی مختلف، موید تنوع مناسبی از گونه­های گیاهی مختلف در منطقه است. لذا می­توان قضاوت نمود که اکوسیستم منطقه از غنای گونه­ای بالایی برخوردار است. تعیین ضرایب محافظه­کاری گونه­های گیاهی نیز می‌تواند بعتوان ابزاری کمکی برای مطالعات مشابه در نظر گرفته شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گزارش گونه .Calendula karakalensis Vass برای اولین بار از ایران

گونه Calendula karakalensis از تیره کاسنی به عنوان یک گونه جدید از ایران (خراسان) گزارش می‌گردد. رویشگاه دقیق این گونه نیز بر اساس محل جمع‌آوری نمونه‌های هرباریومی ارایه شده است.

متن کامل

گزارش گونه Cephalorrhynchus tuberosus برای اولین بار از ایران

گونه Cephalorrhynchus tuberosus به عنوان گزارش جدیدی از ایران معرفی می گردد. این گونه از نظر طول پاپوس و داشتن پاپوس های زبر از گونه نزدیک خود C. rechingerianus  قابل تشخیص است. این گونه از آذربایجان شرقی بین اهر و تبریز جمع آوری شده است. کلید شنا سا یی برای گونه های Cephalorrhynchusموجود در ایران ارائه شده است.

متن کامل

گزارش گونه Taraxacum aurantiacuDahlstm Dahlst برای اولین بار از ایران

گونه Taraxacum aurantiacum که از استان‌های همدان و آذربایجان غربی جمع‌آوری شده‌است برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردد.

متن کامل

گزارش گونه .‏Trifolium sylvaticum Eig برای اولین بار از ایران

گونه.Trifolium sylvaticum Eig به عنوان گزارش جدیدی از ایران معرفی می‌گردد. این گونه از منطقه مریوان در استان کردستان جمع آوری شده‌است. از نظر داشتن گوشوارکهای کامل، گل آذین انتهایی چسبیده و گلهای کوچکتر به طول 8 تا 10 میلی‌متر از گونه  .T. stellatum L قابل تشخیص است. این گونه قبلاً از ترکیه، عراق و سوریه گزارش شده‌ است.

متن کامل

گزارش گونه .Trifolium incarnatum L برای اولین بار از ایران

گونه .Trifolium incarnatum L به عنوان گزارش جدیدی از ایران معرفی می‌گردد. این گونه از منطقه مریوان در استان کردستان جمع آوری شده‌است. متعلق به Section Trifolium بوده، از نظر داشتن گل آذین فشرده، بزرگتر (حدود دو برابر) و جام گل قرمز از گونه Gerard ex Loisel T. sylvaticum قابل تشخیص است. همچنین به دلیل داشتن برگچه­ های بزرگتر، گل آذین مستطیلی بلند (به طول 2 برابر) و جام گل قرمز از گونهL. T. stell...

متن کامل

گزارش گونه .Plantago lachnantha Bge برای اولین بار از ایران

گونه  .Plantago lachnantha Bge  که از استان کرمان جمع‌آوری شده است، برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردد. این گونه با گونه مجاور خود .P. evacina Boiss  مقایسه شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 6  شماره 11

صفحات  145- 161

تاریخ انتشار 2018-03

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023