اطلاق یا نسبیت اخلاق از نگاه مفسّران

نویسنده

چکیده مقاله:

گزارشى از دیدگاه‌هاى برخى از مفسّران درباره نسبیت یا اطلاق اخلاق است.  گروهى اخلاق را نسبى مى‌خوانند و شمارى مطلق، نحله‌هایى چون اگزیستانسیالیسم، مارکسیسم، پراگماتیسم و پوزیتیویسم منطقى نسبت اطلاق را باور دارند و افرادى چون افلاطون و کانت اخلاق را مطلق مى‌دانند. برخى از فلاسفه نیز راه میانه را انتخاب مى‌کنند. فخررازى در شمار تفسیرگرانى است که نسبیت اخلاق را باور دارد و برخلاف قاضى عبدالجبار معتزلى که قبح کذب را ذاتى مى‌داند قبح کذب را عقلى و اعتبارى مى‌داند و این درست بر خلاف نظریه اشاعره است. رشید رضا دیگر تفسیرگر اهل سنت، نسبیت اخلاق را باور ندارد او از صفاتى نام مى‌برد که در هیچ زمان و مکانى از اخلاقى بودن بیرون نمى‌شود. رشید رضا در جاى جاى المنار دیدگاه نسبى‌گرایان را نقد مى‌کند و در مسأله حسن و قبح عقلى راه میانه را بر مى‌گزیند. او نه حسن و قبح شرعى را در تمام موارد مى‌پذیرد و نه حسن و قبح ذاتى را. دیدگاه آنان که حسن و قبح را ذاتى مى‌دانند به معقول و منقول نزدیک‌تر است اما نباید گرفتار افراط شد. سید قطب نیز نسبیت اخلاق را باور یهودیان مى‌خواند. او بهره‌گیرى از معیارهاى ثابت و محکم دینى در سنجش و شناخت افعال اخلاقى را پیشنهاد مى‌کند معیارهایى که تمام افراد و گروه‌ها و تمدن‌ها و فرهنگ‌ها پذیراى آن باشند. نویسنده المیزان نیز نسبیت اخلاق را به نقد مى‌گیرد و خود را در شمار طرفداران مکتب اطلاق قرار مى‌دهد اما در یکى دو مورد، تأیید نظریه نسبیت از سخنان ایشان استشمام مى‌شود. علامه براى اثبات پوچى نظریه نسبیت نخست چهار مقدمه مى‌آورد و آن گاه با قسمت‌بندى دیدگاه نسبى‌گرایان هر قسمت را به صورت مستقل به بحث و ارزیابى مى‌نشیند. نسبى‌گرایان فهم درستى از حسن و قبح ندارند و میان اطلاق مفهومى و اطلاق وجودى خلط کرده‌اند. نسبى‌گرایان مفهوم را با مصداق اشتباه گرفته‌اند و افزون بر این، پیامد نسبیت اخلاق، نسبى شدن خیر و شر، حق و باطل و... است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

«نسبیت و اطلاق» در اخلاق

 دیدگاه‌هاى گوناگون درباره نسبیّت و اطلاق در اخلاق از منظر قرآن مورد بررسى و نقد قرار گرفته است. نسبیت و اطلاق یا همگانى و همه جایى بودن اصول اخلاقى و تغییرپذیرى آنها در شرایط فرهنگى در زمان‌ها و مکان‌هاى مختلف از مباحث دیرپا و مطرح نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است. نویسنده پس از ذکر معناى اطلاق و نسبیّت، به نظرات فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامى پرداخته و افرادى مانند: نیچه، ویلیام جیمز، سارتر، ویل دورا...

متن کامل

«نسبیت و اطلاق» در اخلاق

دیدگاه های گوناگون درباره نسبیّت و اطلاق در اخلاق از منظر قرآن مورد بررسی و نقد قرار گرفته است. نسبیت و اطلاق یا همگانی و همه جایی بودن اصول اخلاقی و تغییرپذیری آنها در شرایط فرهنگی در زمان ها و مکان های مختلف از مباحث دیرپا و مطرح نزد مسلمانان و غیرمسلمانان است. نویسنده پس از ذکر معنای اطلاق و نسبیّت، به نظرات فلاسفه غرب و فلاسفه اسلامی پرداخته و افرادی مانند: نیچه، ویلیام جیمز، سارتر، ویل دوران...

متن کامل

ارزیابی نظریه اطلاق اخلاق و نسبیت رفتار از دیدگاه شهید مطهری

شهید مطهری درباب اطلاق و نسبیت، اخلاق و صفات نفسانی را مطلق و رفتار را نسبی می‌داند. این نظریه، موجب بروز مناقشاتی مانند عدم مطابقت با نصوص دینی، نسبی‌گرایی و ایجاد بیگانگی میان صفات نفسانی و رفتار انسان شده است، هر چند که تا حدودی از نقدهای وارد بر دیدگاه مطلق‌گرایانی چون کانت و نسبی‌گرایانی چون بنتام در امان است، اما با پذیرش نظریه اعتباریات در حسن و قبح و ذکر ادله‌ای مبنی بر نسبیت حسن و قبح ...

متن کامل

نسبیت مفهومی تروریسم از نگاه فقه

بررسی برون‏فقهی، نشان می‌دهد تروریسم اسلامی، عنوانی است که بر پایه دو رویکرد، برجسته و جهان‏گیر شده است. یکم اینکه، تروریسم بر پایه باور برخی مسلمانان و شیوه برداشت آنها از دستورهای اسلامی، استوار است. دوم اینکه، کشورهای باختری، عنوان تروریسم اسلامی را همچون انگ‌ بر پیشانی برخی مسلمانان چسبانده‌اند. اینان، تروریسم را به ظاهر تهدیدی بر ضد امنیت و مردم‏سالاری می‏نامند، اما به واقع آن...

متن کامل

نسبیت مفهومی تروریسم از نگاه فقه

بررسی برون‏فقهی، نشان می­دهد تروریسم اسلامی، عنوانی است که بر پایه دو رویکرد، برجسته و جهان‏گیر شده است. یکم اینکه، تروریسم بر پایه باور برخی مسلمانان و شیوه برداشت آنها از دستورهای اسلامی، استوار است. دوم اینکه، کشورهای باختری، عنوان تروریسم اسلامی را همچون انگ­ بر پیشانی برخی مسلمانان چسبانده­اند. اینان، تروریسم را به ظاهر تهدیدی بر ضد امنیت و مردم‏سالاری می‏نامند، اما به واقع آن را افزاری بر...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 13-14

صفحات  142- 159

تاریخ انتشار 1998-07-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023