اعداد کروموزومی برای برخی از گونه‌های Persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

نویسندگان

  • سمانه مسافری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد گروه زیست شناسی، دانشکده علوم پایه دانشگاه الزهرا.
  • مریم کشاورزی استادیار گروه زیست‌شناسی، دانشکده علوم پایه دانشگاه الزهرا.
چکیده مقاله:

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس Persicaria (L.) Mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می‌شود. زیرگونه‌های P. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می‌دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می‌کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه‌های p. minor و P. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اعداد کروموزومی برای برخی از گونه های persicaria (تیره علف هفت بند) از ایران

عدد کروموزومی میتوزی برای 5 آرایه از جنس persicaria (l.) mill. برای نخستین بار برای ایران گزارش می شود. زیرگونه های p. lapathifoliaعدد کروموزومی  2n=22 را نشان می دهند که از اعداد کروموزومی که پیشتر گزارش شده است حمایت می کند در حالیکه اعداد کروموزومی گونه های p. minor و p. mitis 2n=40 هستند. نتایج با گزارشات قبلی برای دنیا مقایسه شده  است.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه Atraphaxis binaludensis به عنوان گونه‌ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه A. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم‌مرغی و دمبرگ‌دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه‌های Atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

اعداد کروموزومی برخی از گونه‌های جنس درمنه (Artemisia) از ایران

اعداد کروموزومی 12 گونه از جنس درمنه (Artemisia) از ایران معرفی می‌گردند که از میان آنها اعداد کروموزومی 5 گونه برای اولین بار گزارش می‌شوند. دو شمارش جدید برای دو گونه که قبلاً از نظر سیتولوژیکی مطالعه شده بودند، ارائه می‌گردد.

متن کامل

اعداد کروموزومی و ویژگی‌های کاریوتیپی گونه‌های انتخابی از سرده پیاز (تیره نرگسیان) بخشه والک‌ها از ایران

اعداد کروموزومی و کاریوتایپ 10 گونه از سرده پیاز بخشه والک­ها جمع­آوری شده از ایستگاه­های مختلفی در ایران ارائه می­گردد. عدد کروموزومی هفت گونه برای اولین بار گزارش می­شود. ویژگی کروموزومی با استفاده از عکس­های تهیه شده تعیین و با معیارهای معمول آماری تکمیل شد. نتایج نشان می­دهد که اعضای بخشه کاریوتایپ همگنی دارند که با عدد پایه کروموزومی x=8 مشخص می­شود. کاریوتایپ­ها متقارن بوده و اغلب شامل کر...

متن کامل

گونه جدیدی از جنس atraphaxis (تیره علف هفت بند) از شمال شرق ایران

گونه atraphaxis binaludensis به عنوان گونه ای جدید از استان خراسان در شمال شرق ایران نامگذاری و معرفی می گردد. گونه جدید از لحاظ ریخت شناسی به گونه a. intricata نزدیک می باشد، اما در داشتن سرشاخه های سفید خارمانند، برگهای واژ تخم مرغی و دمبرگ دار و اندازه گل بزرگتر از آن متمایز می گردد. صفات تاکسونومیکی، تصویر گونه جدید و کلید شناسایی برای گونه های atraphaxis در شمال شرق ایران ارائه می گردد.

متن کامل

دو گزارش جدید برای فلور ازبکستان: Atraphaxis laetevirens (تیره علف هفت بند) و Noccaea ferganensis (تیره شب‌بو)

طی مطالعه فلور ارتفاعات چات کال (جنوب غرب تیان شان، ازبکستان) دو گونه به عنوان گزارش جدید برای فلور ازبکستان تشخیص داده شدند. این گونه‌ها عبارتند از: Atraphaxis laetevirens (Ledeb.) Jaub. et Spach (تیره علف هفت‌بند) و Noccaea ferganensis (N. Busch) Czerep. (تیره شب‌بو). تصاویر نمونه های هرباریومی برای هر دو گونه ارایه می گردد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 19  شماره 1

صفحات  75- 77

تاریخ انتشار 2013-07-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023