اولین گزارش توموردیس ژرمینومای تخمدان طیور در ایران

نویسندگان

  • دکتر جواد اشرفی هلان
  • دکتر رضا نقشینه
  • دکتر عباس توسلی
  • دکتر مهدی وصفی مرندی
چکیده مقاله:

هدف: تلاش برای تشخیص توده ای توموری در تخمدان یک قطعه مرغ. طرح : مطالعه موردی . حیوانات : یک قطعه مرغ از یک گله مادر گوشتی 60000 قطعه ای در سن 52 هفتگی از نژاد آرین . روش: ده قطعه مرغ از گله مذکور برای یافتن علت افت تولید کالبد گشایی گردید . در یکی از لاشه ها توده ای در محل تخمدان مشاهده شد که پس از ثبت مشخصات ظاهری و اندازه گیری ابعاد آن ، در فرمالین 10 درصد بافر خنثی پایدار و سپس نمونه های بافتی مناسب از آن برداشته شد . بعد از انجام مراحل آماده سازی بافتی و تهیه بلوکهای پارافینی ، مقاطعی به قطر 5 تهیه و به روش H&E رنگ آمیزی گردید . نتایج : در مشاهدات ماکروسکوپی توده ای تقریباً کروی به قطر حدود 5 سانتیمتر با سطحی نسبتاً ناصاف در محل تخمدان چپ مشاهده گردید که از نظر قوام سفت و توپر و پس از برش دادن ، سطح مقطعی نسبتاً یکنواخت ، لوبوله و به رنگ زرد مایل به سفید داشت و از سطح قدامی داخلی بر روی سروز روده باریک کاشته شده بود . مرغ مبتلا آثاری از تغییرات صفات ثانویه جنسی را نشان نمی داد . در مطالعه ریزبینی ، سلولهای توموری گرد تا چندوجهی دارای هسته های هیپرکروماتیک مرکزی با غشاء هسته کاملاً مشخص و هستک های بزرگ و پررنگ مشاهده می شدند . سیتوپلاسم این سلولها کم ، ائوزینوفیلیک ، دانه دار و به طور ملایم واکوئله بود. دستجات سلولهای توموری ، به وسیله استرومای همبندی ظریفی ، ساختمانهای مدور لوله مانند یا رشته های کشیده طناب مانند ایجاد کرده بودند . سیمای ریزبینی تومور شبیه سمینوما بود. با وجود آمبولی سلولهای سرطانی درعروق خونی قسمت مرکزی تخمدان ، متاستاز به اندامهای دیگر رخ نداده بود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اولین گزارش فیبریلاسیون دهلیزی اسب در ایران

یک راCس اسب تروبرد با نشانه‌های بالینی بی‌اشتهایی، از دست دادن وزن، کارایی ضعیف و عفونت کیسه اسکروتال متعاقب اخته‌کردن مراجعه و مورد معاینه بالینی قرار گرفت. به علت نامنظمی ریتم قلب، ECG ‌ثبت شد و با توجه به نشانه‌های الکتروکاردیوگرافی فیربراسیون دهلیزی تشخیص داده شد. به نظر می‌رسد این نخستین گزارش فیربراسیون دهلیزی در اسب در ایران است.مجله‌ تحقیقات دامپزشکی،1386، دوره 62، شماره 2،55‌-53.

متن کامل

اولین گزارش کلانژیوکارسینوم بز در ایران

در کالبدگشایی یک رأس بز ماده پنج ساله از نژاد بومی، یک توده توموری در کبد مشاهده گردید. از نظر ظاهری این توده بزرگ و منفرد با اندازه تقریبی 11 سانتی متر ،رنگ پریده با مرکز فرورفته و لبه های نامنظم بود. بررسی هیستوپاتولوژیک ، مجاری و ساختمانهای غده مانند را همراه با استرومای همبندی فراوان آشکار ساخت. وجود سلولهای تولید کننده موسین و ترشحات داخل سینوزوئیدی نشان داد که منشأ این تومور از مجاری صفرا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 58  شماره 2

صفحات  -

تاریخ انتشار 2003-07-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023