اولین گزارش کک لپتوپسیلا آتیوپیکوس آتیوپیکوس در ایران

نویسندگان

  • محمد تقی رحیمی3، سید رسول رستمی لیما1
چکیده مقاله:

 مقدمه و هدف: کک ها انگل های خارجی پستانداران و پرندگان بوده و نقش برجسته ای در انتقال بیماری هایی مانند تولارمی، تیفوس موشی و طاعون را عهده دار می باشند. مرگ و میر انسانی در آغاز قرن بیستم بدلیل شیوع طاعون را می توان از جمله موارد اهمیت کک ها در پزشکی دانست و از نظر انتقال اجرام بیماریزا در حیوانات و این که طیف وسیعی از میزبان ها ، خصوصا جوندگان و حیوانات اهلی در ارتباط مستقیم با انسان ها را شامل می شوند در دامپزشکی نیز حائز اهمیت هستند. از این رو مطالعه در جهت شناسایی جنس وگونه کک های ایران و اجرام بیماریزای منقله از آنها امری لازو و ضروری می باشد.  مواد و روش کار: در طی بررسی انجام گرفته بر روی انگل های خارجی هفت موش خانگی در شهر شهمیرزاد، تعداد 15 کک (8 کک نر و 7کک ماده ) جمع آوری شد. تعدادی از کک های جمع آوری شده، جهت مطالعه میکروسکوپی، شفاف سازی ، آبگیری و با کاندا بالزام مونته شدند نتایج و بحث : پس از بررسی دقیق ویژگی های ریخت شناسی کک های جمع آوری شده ، بر اساس کلید های تشخیصی اسمیت 1951 ، جنس و گونه تمامی آنها، لپتوپسیلا آتیوپیکوس آتیوپیکوس تشخیص داده شد. از آنجایی که کک های جنس لپتوپسیلا گونه های آتیوپیکوس و سیگنیس به عنوان ناقلین طاعون در گزارش گراتز (1992) و سرویس (2004) مطرح هستند و همچنین توسط کریستوز و همکاران (2010) به عنوان ناقل ریکتزیا تیفی که عامل تیفوس موشی در انسان می باشد معرفی شده اند. لذا شناسایی و گزارش این جنس و گونه از کک برای اولین بار در ایران و همچنین جدا نمودن آن از موش خانگی، بدلیل مجاورت بیشتر با جوامع انسانی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و نیاز به مطالعات بیشتری در زمینه تاکسونمی کک ها در ایران و همچنین بررسی بیماری های عفونی منتقله توسط آنها می باشد.   

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اولین گزارش موردی آلودگی انسان به کک کتنوسفالیدس کنیس در شهرستان بهبهان (استان خوزستان)

زمینه و هدف: مجاوربودن ساختمان­های مسکونی مردم در روستاها با محل نگهداری دام­ها باعث می­شود که انگل­های خارجی دام از جمله کک­ها به راحتی بتوانند به انسان منتقل شده و از میزبان انسانی خونخواری نمایند. انگل­های خارجی شناخته شده با توجه به خونخوار بودن قادر به انتقال انواع مختلفی از عوامل پاتوژن از حیوان به حیوان و نیز از حیوان به انسان هستند و به همین دلیل از نظر زئونوتیک اهمیت دارند. از این رو م...

متن کامل

اولین گزارش فیبریلاسیون دهلیزی اسب در ایران

یک راCس اسب تروبرد با نشانه‌های بالینی بی‌اشتهایی، از دست دادن وزن، کارایی ضعیف و عفونت کیسه اسکروتال متعاقب اخته‌کردن مراجعه و مورد معاینه بالینی قرار گرفت. به علت نامنظمی ریتم قلب، ECG ‌ثبت شد و با توجه به نشانه‌های الکتروکاردیوگرافی فیربراسیون دهلیزی تشخیص داده شد. به نظر می‌رسد این نخستین گزارش فیربراسیون دهلیزی در اسب در ایران است.مجله‌ تحقیقات دامپزشکی،1386، دوره 62، شماره 2،55‌-53.

متن کامل

اولین گزارش کلانژیوکارسینوم بز در ایران

در کالبدگشایی یک رأس بز ماده پنج ساله از نژاد بومی، یک توده توموری در کبد مشاهده گردید. از نظر ظاهری این توده بزرگ و منفرد با اندازه تقریبی 11 سانتی متر ،رنگ پریده با مرکز فرورفته و لبه های نامنظم بود. بررسی هیستوپاتولوژیک ، مجاری و ساختمانهای غده مانند را همراه با استرومای همبندی فراوان آشکار ساخت. وجود سلولهای تولید کننده موسین و ترشحات داخل سینوزوئیدی نشان داد که منشأ این تومور از مجاری صفرا...

متن کامل

اولین گزارش گونه polygonum glabrum در ایران

گونه Polygonum glabrum که از شمال شرق و برخی از مناطق دیگر ایران جمع‌آوری شده، برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود. این گونه در رویشگاههای مرطوب و حاشیه مزارع دیده شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 1

صفحات  248- 248

تاریخ انتشار 2012-08-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023