اکولوژی تغذیه شانک گوفر (Rhabdosargus haffara Frosska, 1775) در آب های شمالی خلیج فارس و دریای عمان (استان هرمزگان)

نویسندگان

  • احسان کامرانی گروه شیلات، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، صندوق پستی: 3995
  • سیامک بهزادی گروه شیلات، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، صندوق پستی: 3995
  • فرهاد کی مرام موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، صندوق پستی: 6116- 14155
  • محمدشریف رنجبر گروه زیست شناسی دریا، دانشکده علوم و فنون دریایی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، صندوق پستی: 3995
چکیده مقاله:

در این پژوهش 561 قطعه (220 نر و 341 ماده) شانک گوفر  (Rhabdosargus haffara)با میانگین طول کل 5/58±24/78 سانتی ­متر و میانگین وزنی 183±346 (گرم)، در آب­ های هرمزگان مطالعه و رابطه توانی 2/97وزن×0/15=TL با ضریب همبستگی  0/90 به دست آمد. نرخ مصرف بر زی­ توده، سطح غذائی و مساحت باله دمی به ­ترتیب 14/3، 0/46±3/33  و 3/66 برای اولین بار در آب­ های خلیج فارس و دریای عمان برای R. haffara محاسبه گردید. افزایش نرخ مصرف بر زی ­توده، نشانی از تکانه در یک اکوسیستم بوده و می ­تواند به دلیل تغییر در اندازه­ های جمعیت و هم­ چنین کمبود شکاردر یک اکوسیستم صورت پذیرفته باشد،که این رخداد اغلب به سمت میانگین اندازه کوچک ­تر همراه با طول عمر کوتاه­ تر در موجودات اتفاق می­ افتد. سطح تروفی به­ دست آمده در این تحقیق نشان­ دهنده رژیم گوشت­ خواری در این گونه می ­باشد. هم­ چنین، بیشینه شاخص فراوانی شکارهای مصرف شده مربوط به دوکفه ای­ ها در فصول (40/74) و در کل سال (28/66) نتیجه­ گیری شد. نتایج حاصل از آنالیز واریانس یک ­طرفه در خصوص فراوانی تعداد شکار در کلاس­ های طولی مختلف نشان داد که کلاس ­های طولی در انتخاب شکار­ها اختصاصی عمل نکرده­ا ند (0/5>p). یافته­ های حاصل از این تحقیق علاوه بر اطلاعات پایه­ ای در مدل­ سازی اکولوژیکی در فرمول­ بندی رژیم­ غذائی این گونه در صنعت آبزی­ پروری می­ تواند مورد استفاده واقع گردند. 

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

لیست از جلبک‌های دریایی سواحل خلیج فارس و دریای عمان ( استان هرمزگان)

153 گونه جلبک از سواحل خلیج فارس و دریایی عمان لیست می‌شود. که 87 گونه آن (48 رودوفیت، 16 فئوفیت، 18 کلروفیت، 3 اگزوانتوفیت و 2 سیانوفیت) گزارش‌های جدیدی برای فلور جلبکی ایران می‌باشند. در 16 مورد نیز نام برخی از گونه‌های که در گزارش‌هایی قبلی آمده‌اند تصحیح شده است.      

متن کامل

بررسی ساختار جمعیتی شانک زردباله عربی Acanthopagrus arabicus در آب‌های خلیج فارس و دریای عمان

درتحقیق حاضر، گونه­های موجود خانواده شانک ماهیان در خلیج فارس و دریای عمان و ساختار جمعیتی گونه غالب جنس مهم این خانواده، Acanthopagrus، با استفاده از ویژگی­های ریخت سنجی و شمارشی از خرداد 1394 تا اردیبهشت 1395 مورد بررسی قرار گرفتند. شانک ماهیان از 5 منطقه خوزستان، بوشهر، غرب و شرق تنگه هرمز و سیستان و بلوچستان در آب­های خلیج فارس و دریای عمان بصورت فصلی نمونه­برداری شدند. در مجموع 54 ویژگی شا...

متن کامل

تنوع فنوتیپی گربه ماهی بزرگ دریایی Netuma thalassina (Rüppell, 1837) در سواحل شمالی خلیج فارس و دریای عمان (آب‌های هرمزگان)

این تحقیق با هدف شناسایی ذخایر گربه ماهی بزرگ دریایی Netuma thalassinaکه غالب ترین گربه ماهی دریایی آبهای هرمزگان است با استفاده از ویژگیهای فنوتیپی انجام شد. تعداد 209 گربه‌ماهی‌بزرگ از سه منطقه بندرعباس، بندر جاسک و  بندرلنگه صید شد و از ...

متن کامل

لیست از جلبک های دریایی سواحل خلیج فارس و دریای عمان ( استان هرمزگان)

153 گونه جلبک از سواحل خلیج فارس و دریایی عمان لیست می شود. که 87 گونه آن (48 رودوفیت، 16 فئوفیت، 18 کلروفیت، 3 اگزوانتوفیت و 2 سیانوفیت) گزارش های جدیدی برای فلور جلبکی ایران می باشند. در 16 مورد نیز نام برخی از گونه های که در گزارش هایی قبلی آمده اند تصحیح شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 9  شماره 2

صفحات  153- 162

تاریخ انتشار 2017-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023