بررسی میزان رعایت اصول پیشگیری از عفونت بیمارستانی در پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر ارومیه 1388

نویسندگان

  • ابوالقاسم سیادت پناه دانشکده پیراپزشکی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران.
  • اسماعیل حسین زاده گروه پرستاری، دانشکده پرستاری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلی آباد کتول.
  • امیر امامی زیدی دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مشهد.
  • ایمان مقدسی فرد دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
  • حمید شریف نیا دانشکده پرستاری و مامایی آمل، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران. دانشجوی دکترای پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)
  • سامیه غنا کارشناس مامایی، دانشکده پرستاری مامایی بویه، دانشگاه علوم پزشکی گلستان
  • محمد علی سلیمانی دانشجوی دکترای پرستاری، دانشکده پیراپزشکی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی قزوین.
  • نادر آقاخانی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه.
  • نرگس رهبر کارشناس پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه.
چکیده مقاله:

چکیده زمینه و هدف: عفونت بیمارستانی، بدون تردید یکی از مهم ترین معضلات مراکز بهداشتی درمانی جهان  تلقی می گردد و عدم آشنایی پرسنل بهداشتی درمانیبا شیوه‌های کنترل عفونت و روشهای انتقال عوامل عفونت‌زا نقش تعیین‌کننده‌ای در افزایش عفونتهای بیمارستانی دارد. پرستاران از طریق عملکرد صحیح تأثیر بسزایی‌ در کاهش عفونتهای بیمارستانی دارند. لذا، هدف این پژوهش بررسی عملکرد پرستاران در زمینه کنترل عفونتهای بیمارستانی می باشد.  روش بررسی: اینپژوهشاز نوع مقطعی بوده و200 پرستار شاغل در بخشهای داخلی جراحیبیمارستان هایآموزشیشهر ارومیه 1388انجاموعملکردکارکناندرخصوص پیشگیری ازعفونتازطریق چکلیستبا روش خود اظهاری توسط پرستاران بررسی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام گرفت. یافته‌ها: نتایج داده‌ها نشان داد 6/70 درصد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی در رابطه با خود و 1/65 درصد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی در رابطه با بیمار و 5/73 درصد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی در رابطه با محیط بیمارستان از عملکرد متوسط برخوردار بودند. هم چنین بین کیفیت عملکرد و سابقه( 006/0 P=) و کارگاه آموزشی (001/0 P=) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت. بحث و نتیجه گیری: با‌ توجه به یافته های پژوهش مبنی بر عملکرد محدود و متوسط و نیازهای آموزشی اکثریت پرستاران در کنترل عفونت های بیمارستانی و نیز ارتباط معنی دار دوره های آموزشی با کیفیت عملکرد اکثر پرستاران، ضروری ست تا مسؤولان در فراهم نمودن شرایط لازم جهت افزایش آگاهی و بهبود عملکرد پرستاران اقدام نمایند. واژگان کلیدی: عفونت بیمارستانی، پیشگیری، پرستاران.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی میزان رعایت اصول کلی پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی خرم آباد ۸۴-۱۳۸۳

مقدمه: عفونت بیمارستانی یکی از مهمترین مشکلات بهداشتی درمانی محسوب می شوند. 10-7 درصد بیماران بستری در بیمارستان، حداقل به یک عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند. پژوهش حاضر به منظور تعیین میزان رعایت اصول پیشگیری از عفونتهای بیمارستانی در بیمارستانهای آموزشی شهر خرم آباد در سالهای 84-1383 انجام شد. بحث و نتیجه گیری: آموزش مداوم کارکنان در رده های مختلف شغلی، استفاده از وسایل و روش های کاهش عفونت، ا...

متن کامل

بررسی وضعیت میزان رعایت حقوق بیماران و ضرورت آن از دیدگاه پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر یزد در سال 1392

مقدمه: حقوق بیمار همان نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی در شرایط خاصی است که فرد تحت درمان قرار می گیرد بنابراین وظیفه پرستار دفاع از حقوق و منافع بیمار است. هدف از این مطالعه بررسی رعایت حقوق بیماران توسط پرستاران و ارتباط آن با ضرورت توجه به این حقوق از دیدگاه آنان در بیمارستان های آموزشی شهر یزد می باشد. روش کار: در این مطالعه که به صورت توصیفی مقطعی انجام شد، تعداد 250 پرستار به صورت تصادفی ان...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 3

صفحات  21- 25

تاریخ انتشار 2013-01-20

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023