بررسی وضعیت نمایه سازی و چکیده نویسی در مراکز اطلاع رسانی کشور

نویسنده

  • معصومه باقری
چکیده مقاله:

این مقاله با بررسی خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در 45 مرکز ایرانی تولید کننده این خدمات کوشش دارد تصویری از وضعیت فعالیت‌های نمایه سازی و چکیده نویسی کشور را ارائه دهد. بدین منظور امکانات و موانع پیشرفت مراکز دست اندرکار فعالیت‌های نمایه سازی و چکیده نویسی، زمینه موضوعی فعالیت ها، نوع پایگاه های اطلاعاتی، شیوه و زبان نمایه سازی آنها مورد توجه قرار گرفته است و همچنین از قابلیت های مدیران، نمایه سازان و چکیده نویسان سخن رفته است.و نتایج بررسی حاکی از نبود یا کمبود خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی در برخی مطالب تخصصی و اندک بودن نمایه‌ نامه‌ها و چکیده‌نامه‌های جاری است. دو مرکز عمومی و هشت مرکز تخصصی نمایه منابع موجود در پایگاه‌های اطلاعاتی خود را منتشر می‌کنند. دو دانشگاه نمایه پایان نامه فارغ التحصیلان خود و یک مرکز نمایه و متن کامل استانداردها را به صورت پیوسته در دسترس عموم قرار می‌دهند. مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران با انتشار دو نمایه نامه و چهار چکیده نامه جاری فعال‌ترین مرکز در زمینه تولید خدمات نمایه سازی و چکیده نویسی است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی هند

درپژوهش حاضر،ضمن ارائه تصویری کلی از کشور هند،تاریخچه کتابخانه هاو نظام اطلاع رسانی این کشور وهمچنین زیرساخت اطلاعاتی در کتابخانه هایی مانند کتابخانه های ملی ،کتابخانه های عمومی،کتابخانه های آموزشی وکتابخانه های اختصاصی مورد بحث قرار می گیرد و مطالبی سودمند به نظرخوانندگان گرامی می رسد.

متن کامل

بررسی نمایه سازی مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاه های اطلاعاتی نمایه و نمامتن

هدف: هدف این پژوهش شناخت نمایه سازی مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاههای اطلاعاتی نمایه و نمامتن است. روش: روش پژوهش از نوع کاربردی و روش پیمایشی است و ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی و پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه پژوهش کلیه مقالات کتابداری و اطلاع رسانی در پایگاههای نمایه و نمامتن است که شامل 802 مقاله در پایگاه نمایه و 500 مقاله در پایگاه نمامتن می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 34  شماره 1

صفحات  -

تاریخ انتشار 2004-06-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023