بررسی و نقد نظام قوانین اخلاقی در نظریه اخلاقی شخص‌گرا

نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:

هدف این مقاله بررسی نظام قوانین اخلاقی در نظریۀ اخلاقی شخص‌گراست. برای دستیابی به این هدف، از دو روش «توصیفی- تحلیلی» و «نقد توسّعی» استفاده می‌شود. مطالب در چهار بخش ارائه می‌شوند: نخست، به چیستی قانون اخلاقی پرداخته شده است، دوّم، چگونگی شناسایی و کشف قوانین اخلاقی بیان شده است، سوّم، نظامی از قوانین اخلاقی معرفی شده که از سه طبقۀ «قوانین صوری»، «قوانین ارزش‌شناختی» و «قوانین شخص‌گرا» تشکیل یافته است و چهارم، هم چالش‌های نظام قوانین اخلاقی مطرح شده و هم شکل اصلاح یافتۀ این چالش‌ها نیز بیان شده است. یافته‌های این مطالعه نشان‌ می‌دهد که قوانین اخلاقی، جایگاه بسیار برجسته‌ای در نظریۀ اخلاقی شخص‌گرا دارند؛ به این معنا که راهنمای خوبی برای شخص در موقعیّت انتخاب هستند. همچنین نظریۀ اخلاقی شخص‌گرا، با اتّخاذ رویکردی ‌کُل‌گرایانه، دوگانه‌‌انگاری قوانین صوری و ارزش‌شناختی را نمی‌پذیرد و آن‌ها را در ترکیبی هماهنگ و سازوار ارائه می‌دهد. علاوه بر این، اضافه کردن قوانین جدیدی به فهرست قوانین صوری و ارزش‌شناختی و مطرح ساختن طبقۀ نوینی با عنوان قوانین شخص‌گرا، از دیگر نوآوری‌های این نظریه در حوزۀ اخلاق است. سرانجام، چالش‌هایی چون زائد بودن قوانین اخلاقی در اخلاق منش شخص‌گرا و عدم کفایت این قوانین در نقش هدایتگری و تجویز بیان شده‌اند. از دید این مطالعه، هرگاه نقش وحدت‌بخشی را برای قوانین اخلاقی قائل باشیم، می‌توان آ‌نها را در اخلاق منش گنجاند و کفایت اخلاقی آن‌ها نیز اثبات می‌گردد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی و نقد نظریه خودگرایی اخلاقی

خودگرایی اخلاقی یکی از نظریه‌های اخلاقی در حوزه اخلاق هنجاری است. در این مقاله با اشاره به اقسام و تقریرهای خودگرایی اخلاقی و ارتباط آن با خودگرایی روان‌شناختی به طرح، تحقیق و بررسی ساختار ومؤلفه‌های این نظریه پرداخته شده و ادله موافقان و مخالفان این نظریه مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.  

متن کامل

بررسی و نقد نظریه خودگرایی اخلاقی

خودگرایی اخلاقی یکی از نظریه های اخلاقی در حوزه اخلاق هنجاری است. در این مقاله با اشاره به اقسام و تقریرهای خودگرایی اخلاقی و ارتباط آن با خودگرایی روان شناختی به طرح، تحقیق و بررسی ساختار ومؤلفه های این نظریه پرداخته شده و ادله موافقان و مخالفان این نظریه مورد نقد و تحلیل قرار گرفته است.

متن کامل

نظریه انسان سالم در نظام اخلاقی رازی

محمدبن زکریای رازی از فیلسوفان متقدم با تأثّر از جالینوس، نظام اخلاقی سلامت‌محور ارایه می‌کند. طب‌انگاری اخلاق، بنیان این نظام است. تحلیل و نقد نظریه سلامت و انسان سالم نزد زکریای رازی در پرتو مقایسه آن با دیدگاه‌های رقیب مسأله تحقیق حاضر است. رازی سلامت را به حاکمیت عقل سنجش‌گر بر خواسته‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهای آدمی تعریف می‌کند و در موارد مختلف سه ملاک را به منزله نشانگر آن به کار می‌برد: حد و...

متن کامل

بررسی امکان حکم اخلاقی اشتباه در نظریه اخلاقی کانت

پرسش اصلی در این مقاله این است که آیا در نظریه اخلاقی کانت ممکن است فاعل اخلاقی در تشخیص حکم صحیح اخلاقی دچار اشتباه شود یا خیر. برای پاسخ به این پرسش ابتدا به تعیین جایگاه حکم اخلاقی اشتباه در نظریه اخلاقی کانت می‌پردازیم و سپس با بیان دو اصل اساسی نظریه اخلاقی کانت یعنی اصل کلیت احکام اخلاقی و اصل خودآیینی اراده نشان می‌دهیم که از نظر کانت این دو اصل دارای وحدت‌اند و این وحدت برای نظریه اخلاق...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 5  شماره 14

صفحات  81- 116

تاریخ انتشار 2015-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023