تاثیر ترکیب علف‌کش‌ها بر کنترل علف‌های‌هرز مزارع کلزا با تاکید روی تیره شب بو

نویسندگان

  • عبدالعزیز حقیقی مرکز تحقیقات گلستان
  • مرتضی نورعلی زاده مرکز تحقیقات مازندران
  • یحیی ابطالی مرکز تحقیقات مازندران
چکیده مقاله:

طی یک آزمایش در استان‌های خوزستان، گلستان، مازندران و فارس در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با چهار تکرار و 17 تیمار، مخلوط علف‌کش‌های ترایفلورالین (ترفلان 48% امولسیون) قبل از کاشت و مخلوط با خاک و متازاکلر + کوین مراک (بوتیزان استار، 6/41% اس سی) پیش رویشی، جهت کنترل بهتر علف‌های‌هرز کلزا بویژه تیره شب بو مورد بررسی قرار گرفت. تیمارهای آزمایش عبارت بودند از ترفلان به میزان 2 لیتر + کلوپیرالید 30% اس ال (لونترل) به میزان 8/0 لیتر در هکتار پس رویشی، ترفلان به میزان 5/1، 2 و 5/2 لیتر در هکتار ،بوتیزان استار به میزان 5/1، 2 و 5/2 لیتر در هکتار، ترفلان به میزان 5/1، ۲ و 5/2 لیتر در هکتار پیش کاشت + بوتیزان استار به میزان 5/1، 2 و ۵/۲ لیتر پیش رویشی وشاهد بدون علف‌هرز. علف‌های‌هرز باریک برگ کل آزمایش توسط 75/0 لیتر علف‌کش گالانت سوپر کنترل شدند. نتایج نشان داد که در فارس و گلستان، مخلوط دو علف‌کش ترفلان و بوتیزان استار خسارت زیادی را به کلزا وارد آورد، ضمن این که سبب کارائی بهتر بوتیزان استار به تنهایی نگردید. در مازندران نتایج مشابه بود با این تفاوت که کلزا متحمل خسارت نشد. در خوزستان، ترکیب دو علف‌کش نه تنها تاثیر سوء روی کلزا نداشت بلکه سبب افزایش کنترل علف‌های‌هرز و عملکرد گردید.دریافت نتیجه متفاوت در استان‌های مختلف به نوع خاک نسبت داده شد و توصیه گردید قبل از استفاده از مخلوط این دو علف‌کش در هر مزرعه و منطقه، حتما یک آزمایش اولیه انجام شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تاثیر ترکیب علف کش ها بر کنترل علف های هرز مزارع کلزا با تاکید روی تیره شب بو

طی یک آزمایش در استان های خوزستان، گلستان، مازندران و فارس در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با چهار تکرار و 17 تیمار، مخلوط علف کش­های ترایفلورالین (ترفلان 48% امولسیون) قبل از کاشت و مخلوط با خاک و متازاکلر + کوین مراک (بوتیزان استار، 6/41% اس سی) پیش رویشی، جهت کنترل بهتر علف های هرز کلزا بویژه تیره شب بو مورد بررسی قرار گرفت. تیمارهای آزمایش عبارت بودند از ترفلان به میزان 2 لیتر + کلوپیرالید...

متن کامل

بررسی سیتوتاگزونومی برخی گونه‌های تیره شب بو از ایران

اعداد کروموزومی برای 30 گونه 27 جنس خانواده شب بو در ایران ارائه شده است. از این تعداد، عدد کروموزومی 25 گونه و 11 جنس قبلاً نامعلوم بوده است. بر اساس خصوصیات کروموزومی و مورفولوژیکی برای تعدادی از تاکسونها روابط خویشاوندی تاکسونومیکی پیشنهاد شده است.      

متن کامل

یاداشتهایی بر تاکسونومی و پراکنش Sameraria (تیره شب بو) در ایران

در راستای بررسی تاکسونومی جنس Sameraria در ایران، گونه S. glastifolia که با S. stylophora قرابت زیادی نشان می‌دهد به عنوان گونه جدیدی برای ایران گزارش و همچنین S. elegans مترادف با S. armena  شناخته می شود .یک کلید شناسایی و نکاتی در ارتباط با تشخیص افتراقی گونه ها در این جنس ارائه می شود.

متن کامل

توجه دوباره به گونه .Hesperis leucoclada Boiss (از تیره شب بو)

با استفاده از شواهد مورفولوژیک و جغرافیایی، نشان داده می‌شود که Hesperis leucoclada Boiss. و Pseudofortuynia esfandiarii Hedge  مترادف‌اند. ترکیب جدید Pseudofortuynia leucoclada Boiss. (Khosravi)  نام صحیح تاکسون است.  قرابت Pseudofortuynia مورد بحث قرار می‌گیرد.

متن کامل

بررسی سیتوتاگزونومی برخی گونه های تیره شب بو از ایران

اعداد کروموزومی برای 30 گونه 27 جنس خانواده شب بو در ایران ارائه شده است. از این تعداد، عدد کروموزومی 25 گونه و 11 جنس قبلاً نامعلوم بوده است. بر اساس خصوصیات کروموزومی و مورفولوژیکی برای تعدادی از تاکسونها روابط خویشاوندی تاکسونومیکی پیشنهاد شده است.

متن کامل

یاداشتهایی بر تاکسونومی و پراکنش sameraria (تیره شب بو) در ایران

در راستای بررسی تاکسونومی جنس sameraria در ایران، گونه s. glastifolia که با s. stylophora قرابت زیادی نشان می دهد به عنوان گونه جدیدی برای ایران گزارش و همچنین s. elegans مترادف با s. armena  شناخته می شود .یک کلید شناسایی و نکاتی در ارتباط با تشخیص افتراقی گونه ها در این جنس ارائه می شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 10  شماره 1

صفحات  21- 31

تاریخ انتشار 2014-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023