تبیین مفهوم "حق به شهر" بر مبنای دستگاه فکری هانری لُـهِ فور

نویسندگان

  • آناهید شیرخدایی کارشناسی ارشد طراحی شهری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
  • آیدین ترکمه کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری و منطقه ای، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
چکیده مقاله:

مفهــوم حــق بــه شــهر ایــن روزهــا بــه طــور نســبتا گســترده و بــه نحــوی مــورد اســتفاده قــرار میگیــرد کــه گویــی معنــای آن بــرای همــگان روشــن اســت. امــا آنچــه کمتــر بــه آن پرداختــه میشــود، چیســتی و خاســتگاه شــکلگیری آن و مهمتــر از همــه، پیونــد آن بــا دموکراســی رادیــکال اســت. اقبــال عمومــی ــــ هــم در ســطح جهانــی و هــم در ایــران ــــ بــه ایــن مفهوم و بــه مــوازات فقــدان کاوش انتقــادی دربــارهی آن، متضمــن خطــری اســت کــه مســئله ِی محــوری آن را تحریــف کنیــم. در نتیجــه، بررســی موشــکافانه ی ایــن مفهــوم، ضــرورت می یابــد. بــه همیــن منظــور در ایــن نوشــتار، بــا بررســی اندیشــه های هانــری لُهِ فــور، مبــدع ایــده ی حــق بــه شــهر، برآنیــم تــا تصویــری کلــی از مفاهیمــی ارائــه دهیــم کــه مفهــوم حــق بــه شــهر صرفــا بــه کمــک آنهــا، معنــای کامــل خــود را مییابــد. بــه ایــن ترتیــب ســعی میکنیــم تــا امــکان فروکاســتگرایی را در برخــورد بــا مفهــوم حــق بــه شــهر بکاهیــم و تصویــری نســبتا دقیــق را از آن فراهــم کنیــم. بــه همیــن منظــور، ابتــدا بــه دیالکتیــک از دیــد لُهِفــور و پیونــدش بــا مفاهیمــی ماننــد پراکســیس و انســان کامــل میپردازیــم. زیــرا بــه نظــر میرســد روش دیالکتیکــی خــاص لُهِفــور، زنجیــر پیونددهنــدهی اندیشــه های او بــه شــمار مــیرود. در ادامــه، بــه مفهــوم بیگانگــی میپردازیــم؛ مفهومــی کــه در اندیشــه های لُهِفــور نقشــی تعیین کننــده دارد و وی از آنهــا بــه ســان تجربه هــای روزمــره یــاد میکنــد کــه نقــدش مســتلزم نقــد زندگــی روزمــره اســت. نقــد بیگانگــی همچــون تجربــه ای روزمــره، نقشــی بنیــادی بــه زندگــی روزمــره میبخشــد. بــر ایــن مبنــا، دیگــر انقــلاب و تغییــر اجتماعــی را نمی تــوان صرفــا در ســطح دولــت یــا اقتصــاد جســت. بــه ایــن ترتیــب، انقــلاب، بــه انقــلاب در زندگــی روزمــره تبدیــل میشــود. ســپس، بــه اصلیتریــن مفهــوم در تبییــن حــق بــه شــهر میرســیم: تولیــد فضــا. آنچــه باعــث میشــود لُهِفــور حــق بــه شــهر را بــه حــق بــر فضــا گســترش دهــد. پــس از آنکــه بــه ایــن ترتیــب تصویــری کلــی از منظومــه ی اندیشــه ورزی لُهِفــور ارائــه میشــود، بــه طــور دقیقتــر بــر مفهــوم حــق بــه شــهر متمرکــز میشــویم تــا ایــن بــار بــا دیــدی ژرفتــر آن را بنگریــم.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تبیین مفهوم «عرش» و «کرسی» بر مبنای علم بلامعلوم

از جمله مباحثی که در آیات ذکر شده و روایات منظور از آن را «علم الهی» بیان کرده اند، «عرش و کرسی» است. علم الهی - نیز بر اساس روایات دیگری- «علم بلا معلوم» معرفی شده است؛ علم بلا معلوم، علم ذاتی است که نافی اضافی بودن صفت علم است، نتیجه ی مهمی که در پس آن نهفته شده، عدم تقیید و تحدید علم الهی به معلوم می باشد که کاشفیت اتم این علم را در پی دارد. یکی از مسائل مهم که در پرتو این نظر مورد تبیین قرا...

متن کامل

تبیین مفهوم «عرش» و «کرسی» بر مبنای علم بلامعلوم

از جمله مباحثی که در آیات ذکر شده و روایات منظور از آن را «علم الهی» بیان کرده اند، «عرش و کرسی» است. علم الهی - نیز بر اساس روایات دیگری- «علم بلا معلوم» معرفی شده است؛ علم بلا معلوم، علم ذاتی است که نافی اضافی بودن صفت علم است، نتیجه ی مهمی که در پس آن نهفته شده، عدم تقیید و تحدید علم الهی به معلوم می باشد که کاشفیت اتم این علم را در پی دارد. یکی از مسائل مهم که در پرتو این نظر مورد تبیین قرا...

متن کامل

واکاوی مفهوم حق، به مثابه موضوع دانش فلسفه حق

مفهوم حق، موضوع دانش فلسفه حق است. این مفهوم در گفتمان حق کاربری اسمی دارد. مفهـوم حـق امری کلی و از معقولات ثانی فلسفی است که از مقایسه یک موجود با هدف مطلوب یا مقصد متناسـبش " بهدست میآید. عقل به آن موجود عنوان " صاحب حق" و به آن هدف یا مقصد عنوان " موضوع حـق میدهد.  بر اساس این طرح نو در توجیه ساختار حق در گفتمان فلسفه حق، خدا تنها منشأ همه حقها اسـت و درنتیجه، قوانین اجتماعی نباید مخالف قوا...

متن کامل

مفهوم پردازی اندیشه حق به شهر؛ در جستجوی مدلی مفهومی

حق به شهر از مفاهیم جنجالی مطرح شده در دهه ۱۹۷۰ میلادی توسط فیلسوف فرانسوی، هنری لوفور است. این مفهوم در چند دهه گذشته توجه بسیاری از نظریه پردازان شهری را در جهان به خود جلب کرده و در عرصه عمل نیز منجر به شکل گیری جنبش های اجتماعی متعدد و صدور منشورهای قانونی شده است. لوفور شهر را به عنوان یک ساختار اجتماعی می دانست و اعتقاد داشت که تمام شهروندان نسبت به شهر دارای حق می باشند. هدف نوشتار حاضر ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره شماره 49 و 50

صفحات  74- 67

تاریخ انتشار 2015-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023