تحلیل نسبت شعر و نظریه در آثار یدالله رویایی

نویسنده

  • کاظم رحیمی تژاد استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایران.
چکیده مقاله:

سال‌های اول دهۀ چهل هجری شمسی دورۀ ظهور موج نو در شعر فارسی است. جریانی که مقدمۀ ظهور شعر حجم در اواخر این دهه است. بیانیۀ شعر حجم که در زمستان1348 به امضای عده‌ای از شعرا، نویسندگان و سینماگران ایران رسید چشم­اندازی شاعرانه را در برابر مخاطبان شعر فارسی قرار می‌داد؛ اما مصادیق این بیانیه چندان در شعر شاعران حجم گرا قابل تشخیص نبود. این موضوع که نسبت موارد مطرح شده در بیانیۀ شعر حجم و شعر یدالله رویایی-که در عمل تنها شاعری بود که به حجم گرایی وفادار ماند- چیست، سوالی‌ست که تا کنون پاسخ روشنی به آن داده نشده است. این نوشتار سعی دارد به این سوال که نسبت بیانیۀ شعر حجم و اصول مطرح شده در آن با اشعار رویایی چیست پاسخ نسبتا روشنی بدهد. مقالۀ پیش رو شامل یک مقدمه و بخش‌هایی شامل بررسی زمینه‌های پیدایش شعر حجم، بررسی مولفه‌های اشعار یدالله رویایی و تحلیل نسبت این اشعار با اصول مطرح شده در بیانیۀ شعر حجم است. پایان این نوشتار به جمع­بندی مطالب و نتیجه‌گیری اختصاص دارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی کنش های گفتاری در شعر حجم؛ مطالعه موردی آثار یدالله رویایی

نگارنده در پژوهش حاضر یک هدف اصلی را مدنظر قرار داده است و آن عبارت است از توصیف و تحلیل کنش های گفتاری در آثاری از یدالله رویایی در شعر امروز ایران. در این راستا، پرسش اصلی مطرح شده در این پژوهش، چگونگی کارکرد نظریه کنش های گفتاری در شعر حجم و چگونگی پراکندگی رخداد انواع کنش ها در مجموعه های مورد بررسی می باشد.نتایج پژوهش، چنین نشان می دهد که تقسیم بندی های دوگانه و سه گانه، همچنین انواع کنشها...

15 صفحه اول

نقش نظریه های ادبی در خلق آثار ادبی با توجه با اندیشه ها و سروده های یدالله رویایی

امروزه نظریه های ادبی با بسط و گسترش روزافزون، علاوه بر آن که به خوانش آثار کمک می کنند، و به کار منتقد انسجام می بخشند، آفرینش آثار را نیز تحت تأثیر قرار داده اند، به طوری که بخش عمده ای از ادبیات معاصر تحت تأثیر نظریه های ادبی می باشد. این تأثیر، هم از طریق منتقد و خواننده و هم از طریق دستگاه فکری خود نویسنده امکان پذیر است. یدالله رویایی نیز در شمار کسانی است که از نظریه ها تأثیر پذیرفته اس...

15 صفحه اول

بینامتنیت و شعر حجم ؛ بررسی کارکرد نظریه ی بینامتنیت در کتاب « هفتاد سنگ قبر» اثر «یدالله رویایی»

شعر حجم یا حجم گرایی(espacementalisme) یکی از جریان های شعری ایران است که در زمستان 1348 با انتشار بیانیه ی شعر حجم رسمیت پیدا کرد. از میان تمام کسانی که این بیانیه را امضا کردند، یدالله رویایی توانست با اشعار خود این جریان شعری را نهادینه کند و یکی از برجسته ترین شاعران حجم سرای ایران و جهان لقب بگیرد. بینامتنیت یکی ازمهم ترین نظریات ادبی است که نخستین بار توسط ژولیا کریستوا مطرح شد که در نها...

15 صفحه اول

جلوه‌های مقاومت در شعر یدالله بهزاد کرمانشاهی

رویدادهای مهم یکصد سالة اخیر مانند نهضت مشروطه‌، استبداد دوران پهلوی اوّل و دوّم، انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی تحوّلی عمیق در ادبیّات معاصر ایران ایجاد کرده و شاعران متعهّد، آثار ارزشمندی را با بن‌مایه‌های پایداری علیه استبداد داخلی، ستمگری استکبار جهانی و تجاوزگری دشمن بعثی آفریده‌اند. یدالله بهزاد کرمانشاهی از شاعران متعهّد و ملتزم معاصر است که علیه حاکمیّت استبدادی پهلوی دوم و تجاوزگری دشمن بعثی شعر ...

متن کامل

بررسی انتقادی صنایع بدیعی در شعر چهار شاعر معاصر (یدالله رویایی, رضا براهنی, محمدرضا شفیعی کدکنی, محمد حقوقی)

چکیده بدیع یکی از شاخههای علم بلاغت است که به کارگیری آن ضمن آرایش کلام به بخشی از توان هنری شاعر اشاره دارد. دیدگاه افراطی منتقدان به این فن، سبب شده است نقش آرایههای سودمند بدیعی در میان صنایع غیرمفیدی که به علل گوناگون گسترش یافتهاند، نادیده گرفته شود تا جایی که نظریات ارائه شدهی آنها، توصیه به پرهیز از استفادهی صنایع بلاغی و بدیعی را نشان میدهد. این پایاننامه ضمن بررسی کاربرد صنایع بلاغی،...

15 صفحه اول

تحلیل مؤلفه‌‌های مدرنیسم در شعر موج نو و حجم (با تکیه بر اشعار احمدرضا احمدی و یدالله رؤیایی)

جنبش مدرنیسم که از آن به نوگرایی یاد می‌‌شود از نیمۀ دوم سدۀ نوزدهم در فرانسه پدید آمد و به سرعت راه خود را به سایر کشورهای جهان گشود. شعر ایران نیز در دورۀ مشروطه با نوجویی‌‌های شاعرانی چند به سوی تغییر و تحول پیش رفت، اما تاریخ ادبیات مدرن رسما از نیما آغاز گردید و بعد از آن شاگردانش هر کدام به شیوه‌‌ای راه او را ادامه دادند. احمدرضا احمدی پرچم‌‌دار موج نو و یدالله رؤیایی بنی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 11  شماره 41

صفحات  191- 212

تاریخ انتشار 2019-09-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023