تحلیل نگاره «ازدواج همای و همایون»

نویسندگان

  • محمدتقی آشوری عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه هنر تهران
  • مرضیه حسینی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه هنر تهران
چکیده مقاله:

نگاره‌ی «ازدواج همای و همایون » صفحه‌ای از نسخه‌ی خطی «همای و همایون» اثر خواجوی کرمانی است که در موزه‌ی بریتانیا نگهداری می‌شود. این مثنوی عاشقانه که سرودن آن در سال ۷۳۳ ه.ق به پایان رسیده است، داستان عشق همای، شاهزاده‌ی سرزمین شام به همایون، دختر فغفور چین، است. همای در راه رسیدن به معشوق با دشواری‌ها و موانع بسیاری روبرو می‌شود، سرانجام طی مراسمی در چین رسماً با همایون ازدواج می‌کند. سپس هر دو به شام بازمی‌گردند و حکومتی عدل پرور را پایه‌ریزی می‌کنند. هر چند این داستان حول محور عشق دلداده‌ها می‌چرخد، مضامین آن عاشقانه‌ی صرف نیست و اشارات عرفانی بسیاری در آن نهفته است. نسخه مزبور در زمان سلطان احمد جلایر و در شهر بغداد به سال ۷۹۸ ه.ق. اجرا شد این اثر ارزشمند به خط نستعلیق میرعلی تبریزی و حاوی نه تصویر است (پاکباز، ۱۳۸۰: ۶۶) که غالب نگاره‌های آن به دست جنید بغدادی نقش شده است. ابعاد نگاره‌ی ازدواج همای و همایون» ۱۷۵۸۲۴ سانتی‌متر است و از قرار معلوم، نخستین نگاره‌ی امضا دار تاریخ‌نگاری گری ایران است. امضای نقاش با عنوان «عمل جنید نقاش السلطانی» به رنگ قرمز بر روی سطحی شجره مانند و پوشیده از تزیینات گچ‌بری است که در سمت چپ و بالای تصویر دیده می‌شود. اولک گرابر در توصیف این نگاره، آن را «ترکیبی هوش‌ربا عنوان می‌کند که انواع رنگ سرخ بر آن مسلط است و نمایانگر صحنه‌هایی از عروسی، از زفاف گرفته تا رقص، به تصویر درآمده یا به شکلی نمادین نشان داده شده است » (گرابر، ۱۳۸۳: ۵۷). همای، شاهزاده بلند بالا، با جامه‌ای سبز رنگ در حال ترک حجره‌ی همایون است و با بارش سکه‌های طلا (نگار) خوشامدگویی می‌شود. سه خدمتکار که عمامه‌های سفید بر سر دارند در مقابل او سجده کرده‌اند. یکی از آن‌ها در حال بوسیدن پای همای است که پیکره‌اش به صورت نیمرخ و چهره‌اش سه رخ نشان داده‌شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل منظره پردازی نگاره همای و همایون

منظره پردازی و گرایش به طبیعت در مینیاتور شاخه ای از هنر طبیعت گرای ایران باستان است که ریشه در باورها و آیین های نیاکان ما دارد. آنچه فضای مینیاتور را با خیال و رویا و به عقیده جمعی از اندیشمندان به عالم مثال و عالم تجرید پیوند می زند، شیوه قرار گیری عناصر واقعی و طبیعی است که در زمان و مکانی واقعی نمی گنجد و به گونه ای غیر متعارف، رویایی و نمادین در کنار هم قرار گرفته اند. این مقاله با استناد...

متن کامل

تحلیل منظره‌پردازی نگاره‌ همای و همایون

منظره‌پردازی و گرایش به طبیعت در مینیاتور شاخه‌ای از هنر طبیعت‌گرای ایران باستان است که ریشه در باورها و آیین‌های نیاکان ما دارد. آنچه فضای مینیاتور را با خیال و رویا و به عقیده جمعی از اندیشمندان به عالم مثال و عالم تجرید پیوند می‌زند، شیوه قرار‌گیری عناصر واقعی و طبیعی است که در زمان و مکانی واقعی نمی‌گنجد و به گونه‌ای غیر متعارف، رویایی و نمادین در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مقاله با استناد...

متن کامل

تحلیل ساختاری منظومه ی همای و همایون

همای و همایون منظومه ی روایتی قرن هشتم است که سراینده ی آن خواجوی کرمانی با دیدگاهی عرفانی- تعلیمی آن را سروده است. نویسنده برای ارائه ی آموزه های عرفانی خود، عشقی زمینی را مطرح می کند که اغلب به صورتی نمادین تأویل می شود. در این پژوهش برآنیم تا این منظومه را از دیدگاه ساختاری تحلیل کنیم. ساختارگرایی درصدد دستیابی به سازه های بنیادین متن است و اثر را فارغ از سایر جنبه های آن بررسی می نماید. به...

15 صفحه اول

بررسی ساختاری- اسطوره ای همای و همایون خواجوی کرمانی

همای و همایون منظومه‌ای غنایی از خواجوی کرمانی در قرن هشتم هجری است. این منظومه از تعدادی داستانِ تودرتوی کوتاه فراهم آمده است. قهرمان داستان، همای، شاهزادۀ شام است که در سفر برای رسیدن به معشوق خود، همایون، شاهزادۀ‌ چین، با مسائل و حوادث زیادی روبرو می‌شود. در این مقاله، شخصیّت‌ها، کارکردها، ساختار و ژرف‌ساخت‌های اساطیری داستان را بررسی کرده­ایم. براساس ریخت­شناسی پراپ، این منظومه از شش شخصیّت اص...

متن کامل

فرآیند فردیّت‌یابی همای در منظومة همای و همایون بر اساس نظریة تفرّد یونگ

امروزه از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین روش‌های نقد ادبی معاصر، نقد کهن‌الگویی یا نقد اسطوره‌ای است، که به بررسی ماهیّت و ویژگی و کهن‌الگوها و نقش آن‌ها در ادبیات می‌پردازد. نقد بر مبنای اسطوره از بحث‌های یونگ سرچشمه گرفته است و با استعانت از آرای او انجام می‌شود. در این مقاله سعی شده است منظومة همای و همایون خواجوی کرمانی بر اساس نظریة تفرّد یونگ مورد نقد و بررسی قرار گیرد، به این صورت که همای قهرمان...

متن کامل

کارکرد عناصر فانتزی درمنظومه ی غنایی همای و همایون

قصه های عامیانه و ادبیات غنایی از گسترده ترین عرصه های حضور عناصر فانتاستیک است.     «همای و همایون» از کهن ترین منظومه های عاشقانه، توانسته است این عناصر را در خود گرد آورد. با این تفاوت که حضور آن­ها در آثار منظوم نسبت به آثار منثور از نمود کمتری برخوردار است. نگارنده بر آن است که با معرفی اجمالی خواجوی کرمانی و آثار وی، نوع داستان، نشانه شناسی عناصر داستان های فانتاستیک، طرح شناسی فانتاستیک،...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 1  شماره 1

صفحات  39- 48

تاریخ انتشار 2011-04-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023