تحلیل کارکرد اماکن مقدس از منظر ارتباطات آیینی: مطالعه انتقادی سازۀ حرم امام خمینی (ره)

نویسنده

  • علی جعفری دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم ع
چکیده مقاله:

مقاله ذیل قصد دارد پاسخهای محتملی را که به این سوال: «وقتی زرق و برق های مندرج در حَرَم های معصومین(ع) و حتی امامزاده ها نه تنها محل اشکال نبوده بلکه تحسین هم شده است، چگونه در مورد زینت اندودی حَرَم امام خمینی اینهمه واگرایی وجود دارد؟» داده شده به بحث و بررسی بنشیند و در عین حال پاسخ متفاوت‌تر خود را نیز را عرضه نماید. دیدگاه مقاله در بخش «حَرَم‌شناسی» از ناحیۀ «نظریّۀ آیینی ارتباطات» پشتیبانی می‌گردد. در چارچوب این نظریّه، «ارتباطات آیینی»- که ارتباطات حَرَمی یکی از مصادیق اعلای آن است-واجد سه مؤلّفه اصلی است: «رواق وارگی و سلسه مراتب درگاهی»، «مهیا بودن برای ارتباطات افقی»، «اهمّیّت عنصر مشارکت و اجرا». مطالعه پیش رونشان می‌دهد که در سازۀ مقبره امام خمینی مؤلّفه های سه گانۀ ارتباطات آیینی بغایت رقیق است و بنا بیش از اینکه سازه ای«حرمی» باشد سازه ای «سالنی» است. بنابراین می توان این حدس عالمانه را تقویت کرد که مواجهات انتقادی بدنه‌های ارزشی با بنا شاید بیش از اینکه ناظر به «اسراف زیبایی شناسانه» یا «صرف بیت المال برای زینت» یا «عدم تطابقش با ساده زیستی امام» باشد، به رقّت «حرم وارگی» آن مربوط است.«حرم» در ذهنیّت معنایی و گفتمانی شیعه نماد تشیّع و کانون ارتباطات معنوی و جماعتی شیعیان است. شلیستۀ این جغرافیای فخیم اندراج فاخرترین زینت ها و برخورداری از والاترین هنرمندی هاست. اشکال از جایی پدید می آید که زینت، عارض بر چیزی شود که «حرَم» نیست.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

واکاوی و تحلیل مفهوم آزادی از منظر امام خمینی (ره)

پژوهش حاضر با هدف بررسی و واکاوی مفهوم آزادی در اندیشة حضرت امام خمینی (ره) به انجام رسیده است ؛ چرا که آزادی یکی از مؤلفه های ماهیت انسان است که اگر ظرفیت و قابلیت بالقوه ی آن بالفعل شود ، به طور شگفت آوری به شکوفایی خلاقیت و استعدادهای انسان منجر خواهد شد و شور و نشاط حاصل از آن ، جامعه ای پویا ، فعال و سرزنده ایجاد خواهد کرد ، اما اگر این مؤلفه توسط خود انسان یا عوامل بیرونی محدود و سرکوب شو...

متن کامل

جهاد دفاعی از منظر فقهای امامیه با تأکید بر آراء امام خمینی(ره) در دفاع مقدس

دفاع ملت ایران در جنگ تحمیلی، از نمونه‌های جهاد دفاعی است. امام‌خمینی6 به‌عنوان فقیه و مرجع دینی، دفاع مقدس را رهبری کردند. این پژوهش تلاش دارد تا آراء فقهی امام خمینی6 نسبت به دفاع مقدس را تحلیل و تبیین کند، بر این اساس، احکام و مسائل جهاد دفاعی از دیدگاه فقها بررسی شده است و در ذیل هر یک از مسائل و احکام، آراء فقهی امام خمینی6 در دفاع...

متن کامل

رسالت و کارکرد«اعتلا بخشی» حکومت از منظر امام خمینی(ره)

حکومت به عنوان عالی‌ترین نهاد حاکمیت و مسئول قدرت درجوامع بشری متناسب با رسالت و اهدافی که می­پذیرد، نقشی مؤثر در تمامی ابعاد زندگی انسان­ها ایفا می­کند؛ همین امر سبب گردیده تا به اصلی‌ترین محور اندیشه ورزی در میان تمام اندیشمندان سیاسی تبدیل گردد. امام خمینی(ره) بر مبنای مکتب اسلام و تعالیم آن به نظریه پردازی در حوزه سیاست و حکومت پرداخته و با تکیه برجهان نگری اسلامی، اهداف، رسالت و نقش و کارک...

متن کامل

جایگاه حقوق بشردوستانه از منظر امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس»

امروزه حقوق بین الملل شاخه ای خاص رابه عنوان حقوق بشردوستانه ایجاد نموده است که هدف از آن حمایت ازافرادغیرنظامی اسرا وحتی احترام به اجساد کشته شدگان درزمان بروزجنگهای داخلی وبین المللی است. ازجمله اصول اساسی نظام حقوق بشردوستانه میتوان به اصل رفتارانسانی وعدم تبعیض،اصل تفکیک،اصل محدودیت ومواردی دیگر اشاره کرد که باید درحین جنگ، مورد احترام طرفین مخاصمه قرار بگیرد.انقلاب اسلامی ایران با فاصله ان...

متن کامل

هستی‏ شناسی دفاع مقدس از دیدگاه امام خمینی(ره)

کاوش دیدگاه‏های امام خمینی(ره) نشان می‏دهد هستی‏شناسی دفاع مقدس، از منظومه هستی‏شناسی کلان دینی و انسان شناسی عرفان گرای امام نشأت می‏گیرد که معنای جنگ را مرتبط با شناخت هستی و ابعاد وجودی انسان و ضرورت نیل به سعادت حقیقی از طریق تهذیب نفس می‏داند. یکی از مهم‏ترین ابعاد هستی‏شناسی دفاع مقدس از منظر امام خمینی(ره) که آن را علیرغم پیامدهای دهشت‏زا، واجد بار معنایی مثبت می‏سازد، رویکرد کارکردگرایا...

متن کامل

ماهیت حکم شرعی از منظر حضرت امام خمینی(ره

بحث از ماهیت حکم شرعی از مبادی تصوری علم اصول است. اختلاف دیدگاهها در مورد ماهیتحکم شرعی، در جهتگیریهای اصولی در مباحث مختلف علم اصول مؤثّر است. در تعریف حکم دودیدگاه عمده بین علمای اصول وجود دارد؛ برخی حکم را امری اعتباری و جعلی میدانند که درعالم واقع ما بازایی ندارد و برخی نیز آن را امری تکوینی میدانند. تعاریف اصولی ها از حکم، عمدتاًناظر به یکی از مقدمات یا مراحل مختلف حکم، شامل: مصالح و مفاسد...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 1

صفحات  121- 148

تاریخ انتشار 2017-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023