حق مردن یا حق کشته شدن ؟ نگاهی به موضوع قتل‌های ترحم‌آمیز

نویسنده

چکیده مقاله:

Crimes against bodily integrity, as a violent crimes are those against the body and soul, i.e. the only real human assets and his existence. Hence for a long time, the different legal systems have been imposing severe penalties for their offenders.  Obviously if the injuries to victim lead to death, especially where the perpetrator of such results directly or indirectly may have intended so, his behavior is more outrageous and the offender is called murderer. Doing homicide means depriving a man of his dearest property, named life. It is the only crime that is irreversible and its effect not only is on him but also is on his friends and family and even the community. Enormity of murder have been reflected in severity of penalties (including hanging, Qisas (retribution), life imprisonment or at least long prison) in various countries Considering what was said, despite that a severe punishment is justified for murder, but the fairness of capital punishment for mercy killing whose aim is only relieving patients with throughout life from suffering are strongly doubtable. So, in a country like Netherlands, some legal provisions permitted committing such action in special conditions in 2001. In other countries like Britain, in spite of prohibition of this action, Different rules provide different ways for discounting the punishments of offenders. Despite that good motivation has no role in decreasing the fixed penalties like Qisas, but there are some legal ways to not convicting such offenders to murder. Article 268 of "Islamic Penal Code" is considerable in this respect. Some great jurists also approve this view point. Additionally, another way to avoid convicting such offenders as other criminals is making doubt in "causal connection": considering that the majority of these homicides are committed by omission, it may be interpreted that the only thing that the offender has done, is not making obstacles to the patient's death and he was not the cause of death. In this article, some solutions will be discussed and analyzed in detail, and we will result that despite no one have the right to kill others, but in mercy killings the case is often "giving permission to die" and not "killing". Accordingly convicting a mercy killer to Qisas is not acceptable.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل حق اولیای دم در فرض کشته شدن عمدی قاتل

قصاص در برابر جنایت عمدی حق مجنی علیه و یا اولیاء دم می‌باشد، اما ممکن است قبل از استیفای آن حق، جانی توسط دیگری کشته شود. در این فرض احقاق حق اولیاء دم چگونه خواهد بود؟ آیا در صورت عمدی بودن قتل، قصاص قاتل یا اخذ دیه و یا حتی عفو در اختیار اولیاء مقتول اول خواهد بود؟ این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیلی انجام‌گرفته نشان می‌دهد که اولاً: در خصوص این فرض قانون ساکت بوده و در کتب فقهی نیز به‌صراحت ...

متن کامل

واکاوی مفهوم حق، به مثابه موضوع دانش فلسفه حق

مفهوم حق، موضوع دانش فلسفه حق است. این مفهوم در گفتمان حق کاربری اسمی دارد. مفهـوم حـق امری کلی و از معقولات ثانی فلسفی است که از مقایسه یک موجود با هدف مطلوب یا مقصد متناسـبش " بهدست میآید. عقل به آن موجود عنوان " صاحب حق" و به آن هدف یا مقصد عنوان " موضوع حـق میدهد.  بر اساس این طرح نو در توجیه ساختار حق در گفتمان فلسفه حق، خدا تنها منشأ همه حقها اسـت و درنتیجه، قوانین اجتماعی نباید مخالف قوا...

متن کامل

تاملی در باب مفهوم حق و اجرای حق با نگاهی به موضوع هسته‌ای ایران و توافق ژنو

چکیده مذاکرات بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 در مورد موضوع هسته ای ایران مجموعه ای است آمیخته از مسائل حقوقی، سیاسی و امنیتی بین المللی که درک آن بدون در نظر گرفتن همه این ابعاد ممکن نخواهد بود. از منظر حقوقی بین برخورداری از حق1 و اجرای حق2 تفاوت وجود دارد. این دو مفهوم الزاماً با یکدیگر زاده نمی شوند. در این مقاله بحث خواهد شد که جمهوری اسلامی ایران حقوق هسته ای خود را با گروه 1+5 به مذ...

متن کامل

حق موضوع بیع

نظر به اینکه در ابتدا«مال»مفهوم گسترده‌ای نداشت و در گذشته به اشیای مادی اختصاص‌ داشت ولی تکامل و پیشرفت زندگی آن را از این معنای ابتدایی و محدود خارج ساخت، اینک چیزهایی از قبیل حقوق ارتقاقی و حق تألیف و اختراع و حق سرقفلی و به‌طور کلی‌ حقوق مالی داخل در اموال شمرده می‌شود.پس مال به اشیای غیر مادی اطلاق می‌شود، مع ذالک هنوز اذهان برخی از نویسندگان حقوق و دادرسان و بویژه سردفتران اسناد رسمی،با ا...

متن کامل

حق موضوع بیع

نظر به اینکه در ابتدا«مال»مفهوم گسترده ای نداشت و در گذشته به اشیای مادی اختصاص داشت ولی تکامل و پیشرفت زندگی آن را از این معنای ابتدایی و محدود خارج ساخت، اینک چیزهایی از قبیل حقوق ارتقاقی و حق تألیف و اختراع و حق سرقفلی و به طور کلی حقوق مالی داخل در اموال شمرده می شود.پس مال به اشیای غیر مادی اطلاق می شود، مع ذالک هنوز اذهان برخی از نویسندگان حقوق و دادرسان و بویژه سردفتران اسناد رسمی،با این...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 13

صفحات  11- 30

تاریخ انتشار 2010-07

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023