رابطه های تجربی میان بزرگی و برخی پارامترهای گسلش برای زمین لرزه های ایران و ناحیه های مجاور آن

نویسندگان

چکیده مقاله:

تخمین اندازه‌ی بزرگترین زمینلرزه‌ا‌ی که ممکن است توسط یک گسل مشخص یا چشمه‌ی زمینلرزه رخ دهد، از جمله پارامترهای مهم تأثیرگذار درتحلیل‌خطر زمینلرزه است. یکی از روش‌های تخمین این بزرگی، استفاده از رابطه‌های تجربی بین بزرگی و پارامترهای گسل عامل زمینلرزه است. هدف اصلی این مطالعه ارائه‌ی بهترین روابط تجربی ممکن بین بزرگی و پارامترهای گسل به چند روش رگرسیون مناسب، مبتنی برکاتالوگ گردآوری شده و به روز شده‌ی زمینلرزه‌های منطقه است. برای این منظور، برخی از پارامترهای گسلش از جمله طول شکستگی سطحی، بیشینه جابه‌جایی‌های افقی و قائم و بزرگی‌های M_w و M_s بیشتر از 5/5 گزارششده‌ی دوره‌ی دستگاهی تا پایان سال 2014 میلادی برای زمینلرزه های ایران و نواحی مجاور با دقت گردآوری شده است. برای این منظور، سه مدل رگرسیون SR، ISR وOR به‌کار گرفته شده است.نشان داده شده است که ضرائب بین بزرگی‌ها و پارامترهای گسل در رابطه‌های حاصل از روش‌های SR و OR با خطای کمتری نسبت به روش ISR تخمین زده می‌شوند. در عوض، در روابط معکوس، طول شکستگی سطحی و بیشینه جابه‌جایی‌های قائم و افقی برحسب M_w و M_s، ضرائب حاصل ازروش ISR با کمترین میزان خطا نسبت به سایر روش‌ها تخمین زده می‌شوند. نتایج حاصل از این مطالعه با رابطه‌های مشابه جهانی مقایسه شده است. به عنوان نمونه، در رابطه‌ی بین M_s و طول شکستگی سطحی، رابطه‌ی میانگین جهانی به کار رفته تا بزرگی حدود 2/7 نسبت به رگرسیون OR در این مطالعه، دارای فراتخمین و پس از آن فروتخمین دارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی مکان یابی زمین لرزه های محلی به روش غیرخطی و کاربرد آن درتعیین محل زمین لرزه هایی با بزرگی 0/4mn ≥ در ناحیه البرز مرکزی (2006-2010)

روش تعیین محل غیرخطی با بهره گیری از حل احتمالاتی و تشکیل تابع چگالی احتمال آن، پاسخ قابل قبول تر و دقیق تری را در مقایسه با روش های معمول در تعیین محل زمین لرزه ها به دست می دهد. در این تحقیق با اجرای آزمایش های مصنوعی، تأثیر محدودیت های پوشش ایستگاهی بر روش غیرخطی بررسی می شود. همچنین تاثیر افزایش گپ آزیموتی و حذف ایستگاه های نزدیک و تاثیر آن بر تعیین محل زمین لرزه ها شبیه سازی می شود. در ادا...

متن کامل

تکتونیک صفحه ای و مکانیزم پدیده های زمین لرزه

قبول همه جانبه انگاره تکتونیک صفحه ­ای در بیست سال اخیر منجر به توجیه بسیاری از پیچیده ­ترین مسائل زمین شناسی؛ که پیش از آن اغلب، با دشواری های فراوان همراه بود. کلا جنبش های لرزه­ای ایران زمین را که ارتباط نزدیکی با حرکت مجدد گسله ­های فعال موجود دارد می­ توان به چهارم گروه اصلی به شرح زیر تقسیم کرد که ما از چهار پدیده یاد شده در بالا به مکانیزم زمین لرزه ­های صفحات جنوبی خزر بسنده می­ کنیم.

متن کامل

بررسی داده های ثبت شده و تعیین بزرگی در شبکه لرزه نگاری تهران

دقت پارامترهای مبنایی زمین لرزه ها، مثل بزرگی، مختصات موقعیت رو مرکز آنها و غیره، در تشریح لرزه خیزی منطقه، سایر مطالعات زلزله شناسی نقش ویژه ای دارند. بررسی انجام شده در این مطاله نشان میدهد که داده های بایگانی شده در شبکه لرزه نگاری تهران کامل نیست، در موار د زیادی اطلاعات مربوط به فاصله رو مرکز و دامنه جابه جایی و مانند آن که خیلی ضروری برای تعیین بزرگی، یا سایر مطالعات میباشند ذخیره نشده اس...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 42  شماره 2

صفحات  247- 262

تاریخ انتشار 2016-08-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023