زمین بى ‏قرار

نویسنده

  • زلیخا باقری (مترجم)
چکیده مقاله:

زمین: سیاره آب. بیش از سه ربع از سطح زمین را آب پوشانده است. در این جا نمایى از اقیانوس هند به نمایش گذاشته شده است. سطح یخى سفیدرنگ در بخش تحتانى کره خودنمایى مى‏ کند. زمین، سیاره آب، به وسیله پوسته نازکى از هوا که ما در آن نفس کشیده و از ما حراست مى‏ کند، پوشش داده شده است. عوامل شیمیایى سبب ویران شدن لایه نازکى از ازن که وظیفه نگهدارى و حفاظت انسان در مقابل اشعه ماوراء بنفش ساطع از خورشید را دارد، گردیده است. انرژى حاصل از سوخت فسیلى و انهدام جنگل هاى نوار گرمسیرى سبب دگرگونى در اثر گلخانه‏ اى اتمسفر گردیده و احتمالا آن را مى‏ توان عامل سوق دادن زمین به سمت گرما دانست. تمام سیارات به طور متناوب به وسیله بادهاى مرگ ‏آور که حاصل از ذرات انرژى خورشیدى است، بمباران شده ‏اند. سپیده‏ دم در نتیجه یک نور تماشایى و متنوعى است که به وسیله خورشید و تابشى همانند یک نور کیهانى، به وجود مى‏ آید. صخره ‏هاى مغناطیسى قدیمى بیان کننده این مطلب است که قطب هاى مغناطیسى زمین وظیفه حفاظت بخشهاى داراى جریانهاى الکتریکى را به عهده داشته واحتمال این مى‏ رود که محدوده مغناطیسى زمین در حال حاضر در نقطه اوج یک تلنگر و ضربه ناگهانى باشد. بوستون و ایتالیا، بخشى از قاره آفریقا بوده ‏اند و یک یخچال طبیعى نیز بیابان صحرا را پوشش داده بود. اقیانوس آرام نیز بخش ساحلى کلورادو را مورد فرسایش قرار مى‏ داد. این قاره‏ ها به یکدیگر جوش خورده و ردیفى از کوهها را سبب مى‏ گردد و به این ترتیب بخشى از اقیانوسهاى موجود را شکل دادند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

زمین بى‏ قرار (قسمت دوم)

لایه‏ هاى موجود در بخش داخلى زمین همانند بخش هاى داخلى یک هلو است. لایه‏ هاى عمیق ‏تر آن داراى چگالى بیشترى بوده و اغلب به وسیله بخش‏ هاى نوک تیزى از یکدیگر جدا شده ‏اند. در آنجا سه نوع تقسیم‏ بندى بزرگ دیده مى‏ شود. 1) پوسته 2) پوشش 3) هسته ‏اى متراکم که احتمال مى ‏رود از آهن و یا نیکل باشد. (نگاره 3-5). همانطور که قبلا گفتیم در سطح زمین پوسته، مغز و حفره‏ هایى وجود دارد.

متن کامل

سیف، شاعرى صوفى و نقادى بى پروا

در فایل اصل مقاله موجود است.

متن کامل

شهرنشینى بى رویه و پیامدهاى اجتماعى - فرهنگى آن

کره زمین درحال تبدیل شدن به دنیایى از شهرهاست. بطورى که قرن بیستم شاهد توسعه چشمگیر شهرها چه از لحاظ تعداد و چه از نظر وسعت بوده است (اسکورو، 1372). در ابتداى قرن نوزدهم حدود سه درصد از جمعیت دنیا در نواحى شهرى زندگى مى‏ کردند. این تعداد در ابتداى قرن بیستم به حدود 15 درصد و در اواخر قرن 19 به حدود 46 درصد رسید. در سال 2000 این مقدار به 2/48 درصد افزایش یافت. بررسیها و مطالعات انجام شد...

متن کامل

ترکیبات فعلی همراه با «قرار دادن / قرار گرفتن» در فارسی

با اینکه تقریباً همه صاحب نظران معتقدند که در زبان فارسی افعال مرکب نسبت به افعال ساده از تعداد و زایایی بسیار بیشتری برخوردارند، ولی در این میان، به آن دسته از افعال که با همکردهای مرکبی مانند قرار دادن، قرار گرفتن، وارد کردن، به عمل آوردن و مواردی از این دست می‌آیند، توجه چندانی نشده است؛ بر همین اساس در این نوشته به توصیف و بررسی ترکیباتی پرداخته شده است که با همگردهای مرکب قرار دادن و قرار گ...

متن کامل

انتقال قرار داد

نوشتار حاضر به بررسی موضوع انتقال قرار داد می پردازد. در این نوشتار، پس از ارائه تعریف از انتقال قرار داد، این امر را بر مبنای موقعیت قراردادی امکان پذیر دانسته و برای آن ماهیت حقوقی مستقلی در نظرگرفته است. همچنین ضمن تقسیم انتقال قرارداد به قهری، قضایی و قرار دادی، شرایط آنها را مورد بررسی قرار داده است. در پایان نیز به آثار انتقال قرارداد پرداخته شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 12  شماره 48

صفحات  28- 33

تاریخ انتشار 2004-01-21

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023