طبقه بندی فرهنگ و فراغت ایران

نویسندگان

  • رجبی, سمیه
  • نجفی, زهرا
  • پژهان, علی
چکیده مقاله:

چکیده. رشد علم در هرحوزه نیازمند آمار واطلاعات است. داشتن تصویری دقیق از حوزه فرهنگ و فراغت نیز نیازمند آمار و اطلاعات به‌هنگام و منطبق با واقعیت‌های هر کشور است. رعایت استانداردها در تولید آمار در حوزه فرهنگ شرایطی را فراهم می آورد که بتوان با استناد به آنها برنامه‌ریزی‌های کلان و خرد جامعه در بخش فرهنگ  و هنر را با دقت و صحت بالاتری تنظیم کرد. این امر با استفاده از یک طبقه‌بندی جامع از عناوین فعالیت‌ها، محصولات و مشاغل فرهنگی به عنوان چارچوبی برای گردآوری آمار و اطلاعات محقق می‌شود. وجود طبقه‌بندی منسجم منجر به ارتقا، یکپارچگی اطلاعات آماری و کاهش درباره‌کاریها و فعالیت‌های موازی می‌شود. با تأسیس مرکز آمار ایران و بر اساس بند ((و)) ماده 3 قانون تأسیس مرکز آمار ایران، تهیه تعاریف، تعیین مفاهیم، معیارها وطبقه‌بندی‌های آماری بر عهده این مرکز گذاشته شده و بر اساس ماده 8 همان قانون تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم به تبعیت از آنها می باشند، این مقاله با هدف اجرای قوانین مربوطه و براساس تدوین طبقه‌بندی فرهنگ و فراغت ایران، ضمن بررسی تعاریف، مفاهیم و مطالعات تطبیقی و در نهایت با تنظیم طبقه‌بندی در سه بخش مجزای فعالیت‌های فرهنگی، محصولات فرهنگی و مشاغل فرهنگی ارائه شده است.    

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

طبقه بندی مشاغل در صنایع ایران

یکی از اجزا مهم تشکیل دهنده نظامهای اداری، نظام تعیین و پرداخت دستمزد است که به عنوان ملموسترین مکانیزم سنجش کارائی و بهره دهی فردی در یک جامعه مطرح است.صنعت در ایران علیرغم روند رو به رشدی که داشته است به دلیل عدم هماهنگی در پرورش نیروی انسانی متخصص و درک حساسیت و ویژگی این مرحله انتقالی از نظام سنتی کشاورزی به نظام صنعتی خالی از مشکل و نارسایی نبوده است.

متن کامل

طبقه، فرهنگ و سبک زندگی (مورد مطالعه: فرهنگ و سبک زندگی «طبقه بالای» جامعه)

مقالة حاضر به مطالعة فرهنگ و سبک زندگی طبقة بالای ایران می­پردازد. در این مطالعه، طبقه با معیارهای اقتصادی شامل شغل، میزان درآمد، منطقة محل سکونت، نوع مالکیت و متراژ واحد مسکونی و نوع ماشین تعریف می­شود. این پژوهش با روش کیفی از نوع تحلیل مضمون انجام شده، روش گردآوری داده مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته‌ و تعداد مصاحبه‌ها 22 مورد و نمونه­گیری به­صورت هدفمند انجام شده است. مفهوم سبک زندگی و فرهنگ برا...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 18  شماره 2

صفحات  15- 42

تاریخ انتشار 2008-03

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023