مروری بر روش های اندازه گیری ویژگی های حسی

نویسنده

چکیده مقاله:

یکی از مباحث عمده در حوزه علوم روان-فیزیک به اندازه گیری مقدار تغییرات در واکنش های حسی مربوط می شود. در سامانه حسی که محرکه های فیزیکی، ورودی ها و احساسات خروجی ها را تشکیل می دهند توابع اندازه گیری فقط به شرط قابلیت اندازه گیری محرکه ها و پاسخ های حسی قابل دستیابی هستند. از جمله کاربردهای چنین توابعی در علوم رنگ و نساجی می توان به بررسی فرمول های اختلاف رنگ، پژوهش در باره احساس رنگی افراد، ارائه شاخص های ارزیاب رنگ، بررسی ویژگی های ساختاری منسوج بر اساس پارامترهای حسی نظیر زیردست، نرمی و لطافت اشاره کرد که همگی مبتنی بر کمی کردن ویژگی های حسی درک شده است. بدیهی است، درک و بیان کمی چنین پدیده هایی که در ارتباط مستقیم با مفاهیم روان-فیزیک هستند به سادگی امکان پذیر نیست. از سوی دیگر، برای پرهیز از خطاهای جدی، انجام محاسبات نامناسب و نیز نتیجه گیری غلط، ضروری است که پژوهشگر، شناخت کافی از روش اندازه گیری و نوع مقیاس لازم برای تجزیه و تحلیل اندازه گیری ها را داشته باشد. در این راستا پژوهش حاضر، مروری کوتاه بر روش های اندازه گیری ویژگی های حسی و نحوه مقیاس دهی به آنها را ارائه می کند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مروری بر مقالات میکرولیکیج و روش های اندازه گیری آن

Microkeakage is one of the most important factors in restoration longevity. Microleakage can lead to recurrent caries, marginal fracture, marginal discoloration and tooth sensitivity. Several methods have been used for in-vitro measurement of microleakage. The present study is a review of the articles,from 1967 to 1999, which have been present in Medline.

متن کامل

مروری بر روش های اندازه گیری سطح ویژه مواد و الیاف

با توجه به اهمیتی که کمیت سطح ویژه در تعیین خواص و ماهیت فیزیکی مواد جامد دارد، تاکنون روش های مختلفی برای اندازه گیری این مهم ارائه شده اند. این نوع روش ها معمولاً بر اساس جذب گاز، جذب مولکول از محلول، خواص ترمودینامیکی (گرمای انحلال ماده در مایع) و روش های تصویری (مانند میکروسکوپی الکترونی پویشی) عمل می کنند. در این مقاله سعی شده تا متداول ترین این روش ها معرفی و بحث شو...

متن کامل

مروری بر بررسی روش های اندازه گیری ویسکوزیته مذاب فلزات

در بسیاری از فرایندهای تولیدی که بر پایه ذوب و انجماد می باشد، مانند ریخته گری، اندازه گیری ویسکوزیته و پیش بینی سیالیت مذاب فلزات در دماها  و ترکیب های مختلف می تواند باعث بهبود فرآیند تولید و کاهش ضایعات شود. در این مقاله شماری از روشهایی که برای اندازه گیری ویسکوزیته مذاب ها و سیالات مورد استفاده قرار می گیرد، شرح داده شده اند. از این میان می توان به روشهای موئینگی، مخزن نوسانگر، بوته چرخان،...

متن کامل

مروری بر مقالات میکرولیکیج و روش های اندازه گیری آن

میکرولیکیج در رستوریشن ها مهمترین عامل در افزایش طول عمر آنها می باشد. میکرولیکیج می تواند سبب عود پوسیدگی، ایجاد شکستگیهای لبه مارجین و تغییر رنگ لبه ها و حساسیت دندانها شود. روشهای مختلفی جهت نشان دادن میکرولیکیج وجود دارد. مقاله حاضر حاصل بررسی مقالات موجود در مدلاین از سال 1967 تا 1999 میلادی می باشد که در داخل کشور قابل دسترس بود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 4

صفحات  13- 22

تاریخ انتشار 2015-03-01

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023