معرفت شناسی احساس در منظومه عرفانی بهاءولد و مولوی

نویسندگان

  • زروانی, مجتبی دانشگاه تهران
  • غروی نیستانی, سید ماجد دانشگاه تهران
چکیده مقاله:

Human feelings have mostly been considered as a controversial and problematic matter in many mystical works of poem. Regarding this subject, mystical traditions, though generally taking these feelings seriously to such an extent that speak of the ‘reasons of heart’ as the foundations of knowledge, but have failed to present a clear systematic scheme of the process of acquiring knowledge through feelings in the framework of their mystical geometry. In the present paper an attempt has been made to examine this process as reflected in the mystical corpus of Bahā walad and Rumi. By focusing on such concepts as 'taste' and 'scent' in their literature and bringing to light such factors as ‘inner preparedness’ and ‘friendly view to the world’ in their thought, the author hopes to clarify, with direct reference to the explicit expressions of Bahā walad, the obscurities present in Rumi's poetry concerning the role of feelings in obtaining of gnosis. To this end, by resenting numerous evidences from Bahā walad's Maārif and Rumi's Mathnawi, it has been illustrated that from their standpoint, human feelings have a cognitive trait and so should be counted among reliable sources of acquiring knowledge and insight. It is clear that feelings in this sense do not stand in apposition to rationality. In addition the epistemic credit of emotions and inner impressions in their opinion led both not to emphasize on the religious experience as a unique and excellent one and not to regard detaching from human feelings as a necessary condition towards acquiring gnosis. This idea explicitly expressed in Bahā walad's writings and the author tries to follow its trace in Rumi's poetical works.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اتحاد طریقه معرفت عرفانی و معرفت عقلانی از دیدگاه مولوی و حافظ

نظر به اینکه در اشعار مولانا و حافظ ‘ گاهی معرفت عقلانی و فلسفی مورد تخطئه و نفی قرار میگیرد و تنها راه معرفت صحیح و کامل را معرفت عرفانی وکشف و شهود قلبی معرفی مینمایند‘ولی در برخی برمی آیند‘ لذا عده ای فکر می کنند که اشعارشان از نوعی تناقض گویی ظاهری برخوردار است . ما در این مقاله اثبات نموده ایم که آنان طریقه ملل را با طریقه معرفت و شهود عرفانی متباین نمی دانند و معتقدند که این دو معرفت...

متن کامل

جامعه شناسی در منظومه عرفانی تنهایی

حسین ابوالحسن تنهایی استاد برجستۀ جامعه‫شناسی ایران دارای تألیفات متعددی در زمینۀ نظریه‫های جامعه‫شناسی است. به‫لحاظ نظری او شاگرد و میراث‫دار هربرت بلومر (بنیان‫گذار مکتب کنش متقابل نمادی) است. گرایش‫های ذوقی او در مطالعات عرفانی، تتبعات او در جامعه‫شناسی و شناخت او از تاریخ ایران، از او شخصیتی چندمنبعی، چندوجهی و خاص ساخته است. او از عصر سنت و جهان‫بینی ایرانی، گوهر عرفان را برگزیده و از دورۀ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 0  شماره 7

صفحات  153- 168

تاریخ انتشار 2008-04

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023