موسیقی افتتاحیه در سینما

نویسندگان

  • سیّدمحسن هاشمی استادیار گروه سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران، شهر تهران
  • هانی صباحی کارشناس ارشد سینما، دانشکده سینما و تئاتر، دانشگاه هنر، استان تهران،
چکیده مقاله:

دغدغۀ آغاز یک اثر هنری، اضطرابی همیشگی برای هنرمند و مخاطب به ارمغان می آورد. هنرمند مایل است در همان ابتدا مخاطب را جذب کند تا بعدتر بتواند وی را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. مخاطب نیز در ابتدا آماده است که از عالم واقع فاصله بگیرد و ازاین رو اشتیاق بیشتری برای دریافت و ادراک دارد. هنر سینما نیز از این حکم برکنار نیست. در طول تاریخ سینما، شاهد آثاری بوده ایم که با شروع اعجا بانگیز و مسحورکننده شان، اشتیاق تماشاگر را برانگیخته اند و تمرکز او را تا پایان نمایش معطوف خود کرده اند.مه مترین اصل در سکانس افتتاحیه، القای حس شروع داستان به مخاطب است. این مسئله در طول تاریخ سینما مورد توجه فیلمسازان بوده است. نقش موسیقی در این انگیزش و جلب توجه، انکار ناپذیر است. موسیقیِ سکانس افتتاحیه م یتواند در القایِ زمان و مکانِ داستان بسیار مؤثر باشد. این موسیقی همچنین می تواند در معرفیِ شخصیت، تعیّنِ سبک، تشخّصِ گونه )ژانر(، پذیرشِ فضا و ایجادِ حال و هوا نقش بسزایی داشته باشد. این مقاله ضمن بررسی انواع فیلم ها و موسیقی های سکانس افتتاحیه آنها، از طریق تقسی مبندی گونه های شاخص سینمایی، نمونه هایی را برای مورد پژوهی ارائه می کند. البته تنوع بیش از اندازة موسیقی افتتاحیة فیلم هایی که در ژانر ملودرام قرار م یگیرند و گستردگی فراوان آ نها، بحث و پژوهشی مستقل را طلب میک‌ند. ازآ نروی بررسی موسیقی افتتاحیه را به ژانرهای نُوار ] 1[ )سیاه(، جنگی، موز کیال، حماسی و وسترن منحصر کرده ایم

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی موسیقی سکانس افتتاحیه در سینما

این پژوهش در نظر دارد تا با بررسی جنبه های مختلف موسیقی سکانس های افتتاحیه و خواص منحصربه فرد آنها، به دسته بندی آن ها بپردازد. در این میان به تقسیم بندی هایی که تاکنون وجود داشته اشاره میشود و با تحلیل دقیق چند مثال، اهداف پژوهش برآورده می شود. فصل اول به ضرورت موسیقی برای سکانس های افتتاحیه اختصاص دارد. در این قسمت عوامل و خواصی که منجر به لزوم ساختاری موسیقی سکانس افتتاحیه میشوند، ذکر میگرد...

15 صفحه اول

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین‌رو، این امکان وجود خواهد داشت که به‌مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

سینما در باره سینما: متا سینما در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی و مجادله بر سرخود سینما

متاسینما یا خود بازنمایی و خود ارجاعی های سینما را به معنایی گسترده تر از تقلیل آن به ژانر می توان آنرا مجادله ای بر سر جایگاه سینما در جامعه دانست. از این رو متاسینما راجع به رابطه سینما و جامعه و به طور کلی راجع به ماهیت سینما در فرایند تجربه مدرنیته در ایران نیز هست. چرا که سینما قبل از هر چیز مهمترین فرم فرهنگی مخلوق مدرنیته است. ازاین رو، این امکان وجود خواهد داشت که به مدد متاسینمای سینما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 3  شماره 5

صفحات  104- 87

تاریخ انتشار 2012-09-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023