نقش و جایگاه قالی در زبان های جدید هنری

نویسندگان

  • عباس اکبری استادیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان
  • مبینا زواری دانشجوی کارشناسی ارشد، پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه کاشان
چکیده مقاله:

بررسی و پژوهش در مورد نقش قالی در هنر معاصر از اهمیت شایانی برخوردار است. ایجاد سبک های هنری متعدد در دوران اخیر تحولاتی وسیع در اغلب هنرها ایجاد نموده و قالی نیز به عنوان یک هنر صنعت از این قاعده مستثنی نبوده است. در این پژوهش به بررسی نقش متفاوت قالی در هنر معاصر در ایران و سایر نقاط جهان در راستای پاسخ به این سوال که تحولات رخ داده در عصر حاضر چه تاثیری بر نقش و جایگاه آثار هنری چون قالی گذاشته و آیا این تاثیر در راستای تذکر و یادآوری این هنر سنتی در دوران اخیر بوده یا خیر پرداخته است. از آنجا که هدف اصلی  این مقاله بررسی کارکردها و نگرش های جدید نسبت به قالی در جهت پاسخ به سوالات تحقیق به وسیله تحلیل آثار هنرمندان معاصر می باشد، لذا نگاهی به ساختار جوامع معاصر که به تبع آن هنر این دوره را نیز تحت تاثیر قرار داده از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. پژوهش انجام شده با روش توصیفی- تحلیلی بوده و روش جمع آوری مطالب اسنادی می باشد. از نتایج حاصل از این پژوهش می توان اشاره کردکه قالی به عنوان یک هنر صنعت همواره جایگاه و کارکرد خود را به عنوان عنصری که به رفع نیازهای مادی و معنوی می پردازد حفظ کرده اما در کنار آن به واسطه تحولات و اعتلاء فکری هنرمندان معاصر با نگاهی موشکافانه برخی از کیفیات دیگر آن که در بستر سنت گرایی و در جهت حفظ قداست قالی نهان مانده بود شکوفا گردید. از طرفی باید در نظر داشت هنرمندان معاصر قالی را تحت عنوان مکتب هنرهای مفهومی به کار برده و مفاهیم حاصل از آن اغلب به معنی یادآوری این هنر صنعت نیست. چرا که در برخی موارد مفهوم مورد نظر هنرمند هیچ ارتباطی با مفهوم اصلی قالی ندارد.  

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

نقش قالی در آیین های سوگواری خراسان

آیین ها و رسوم همواره از عقاید، فرهنگ و تاریخ ریشه می گیرند، مانند آیین های سوگواری که از عقاید کهن بر می خیزند. یکی از سنت های سوگواری در خراسان، پهن کردن قالی بر روی قبر است که هنگام جمع آمدن افراد بر گرد قبر متوفی و در روزهای مناسبتی انجام می شود. قالی نیز به عنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین هنرهای سنتی ایران، وجه دیگر این آیین است که بر اهمیت آن می افزاید. محور و هدف این پژوهش، مفهوم قالی ...

متن کامل

نقش و طرح در قالی های عمواوغلی

برادران عمواوغلی از بنیان گذاران و احیاکنندگان قالی بافی معاصر در شهر مشهد هستند. قالی های ایشان به دلیل ویژگی های ناب و منحصربه فردی که دارد، از بسیاری قالی های دیگر متمایز شده است. نگارنده در این مقاله به بررسی، دسته بندی و معرفی طرح و نقشۀ بافته شده در متن و حاشیۀ قالی های مختلف ایشان، پرمصرف ترین نقشه ها، بیشترین ساختار در طراحی، تناسبات اجزای قالی، نقش مایه های مصرفی و... و مارک های «عمواو...

متن کامل

جایگاه هنر معاصر در حقوق آفرینش های ادبی و هنری

چکیدهکنوانسیون ها و مقررات بین المللی در زمینه حقوق آفرینش های ادبی و هنری به شکل مستقیم یا غیرمستقیم معیارهایی را جهت حمایت وضع کرده اند.این معیارها که بر اساس تعاریف سنتی در هنر پایه ریزی شده است نمی توانند در خصوص بخش وسیعی از آثار هنر معاصر مصداق یابند.آنچه که امروزه تحت عنوان هنر معاصر نامیده می شود دارای ویژگی های منحصر به فردی است که چارچوب ها و معیارها ی سنتی هنر را رعایت نمی کند.خصلت م...

متن کامل

جایگاه نقش ترنج در هنر دوره صفوی با تأکید ‌بر قالی ، جلد قرآن و جلد شاهنامه‌ها

نقش ترنج باوجود تعابیر زیادی که از نحوه پیدایش آن موجود است  به­عنوان نقشی کاملاً ایرانی،  از دیرباز در طراحی و تولید آثار هنری وجود داشته و به لحاظ زیبایی و کثرت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. ازآنجاکه دوره صفوی دوره شکوفایی و جمال آثار هنری بوده  و در این دوره هنرمندان به خلاقیت در آثار هنری و اعمال سلیقه شخصی می‌پرداخته‌اند. این نقش در اکثر آثار هنری این دوره مانند قالی، جلد، گچ‌بری، کاشی‌کا...

متن کامل

بررسی نقش و رنگ در قالی سیستان

The pattern and the colour used in Sistan carpets is influenced by the climatic, cultural, historical, and image-weaving conditions of the region. In view of their conception, beliefs, culture and the historical antiquity of the region, the artists and weavers of such images choose peculiar patterns and colours bearing their overt and covert understanding that are depicted in their weaving work...

متن کامل

جایگاه گروه صفتی زبان فارسی در دستور نقش و ارجاع

مقالة حاضر به هدف بررسی شیوة تحلیل گروه صفتی زبان فارسی در دستور نقش و ارجاع و ارزیابی محاسن و معایب آن تدوین گردیده است. در این نظریه، گروه مستقلی تحت عنوان گروه صفتی وجود ندارد، بنابراین صفات در نقش اسنادی به صورت محمول در هسته بند و در نقش وصفی به صورت وابستة توصیفی در قسمت حاشیه هستهاسم تحلیل می‌شوند که می‌توانند به نوبة خود وابسته‌هایی به صورت عناصر موضوع یا غیر موضوع نیز به همراه داشته با...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره ششم

صفحات  45- 55

تاریخ انتشار 2015-08-23

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023