واکاوی نگار ه ی معراج پیامبر اکرم)ص( در نسخه ی خطی هفت اورنگ جامی گالری فریر با رویکرد بینا متنیت ژرار ژنت*

نویسندگان

  • سمیه شریفی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
چکیده مقاله:

چکیده ننگارگران و نقاشان ایرانی، در برخورد با متون ادب فارسی همواره هنر خویش را به منصه ظهور رساند ه اند و رابطۀ ناگسستنیاین دو حوزه در تاریخ هنر و ادب ایران انکار ناپذیر است. سلطان ابراهیم میرزا شاهزادة هنردوست عصر صفوی در نیمه دوم قرن10 ﻫ.ق / 16 م. گروهی از هنرمندان با ذوق و با استعداد را برای به تصویر کشیدن هف تاورنگ، شامل هفت مثنوی از ماندگارترینمنظومه های شعری جامی، گرد هم آورد که به خلق مجموعه ای شامل بیست و هشت نگاره فاخر از آن مثنوی انجامید. هدفاصلی این پژوهش، ررسی پیوند شعر و نقاشی ایرانی در خوانش بینامتنی نگاره های سلطان ابراهیم میرزا و هف تاورنگ جامیاست. نگارندگان در این پژوهش بر آن است تا داستان معراج پیامبر)ص( منقول در منظومة خردنامة اسکندری را با نگاره آن ازهف تاورنگ سلطان ابراهیم میرزا از بارویکرد بینامتنی و با تکیه بر الگوی بی شمتنی ژنت به روش توصیفی- تحلیلی مورد بررسیقرار دهد و به این پرسش اصلی پاسخ دهد که برمبنای رویکرد غالب در پژوهش کمیت و کیفیت اشتراکات و افتراقات میاننگاره و شعر چگونه ارزیابی م یگردد. نقد مباحث همانگونگی و تراگونگی در شعر و نگاره و دقت در جایگشت ها نشان م یدهد کهنگارگر خود را ملزم به تصویرگری تمام ابیات نکرده است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که در تطبیق نگاره با شعرمعراج پیامبر)ص( بیشتر وجه غالب از منظر بی شمتنیت ژنت تراگونگی می باشد، و از میان موارد جابجایی، کاهشی و افزایشیبیشترین تکیه بر مورد افزایشی می باشد که نگارگر بر اساس تخیل و هنر خود نسبت به شعر در نگاره استفاده کرده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

اندیشه های جامی در مثنوی هفت اورنگ

 از آنجا که بهترین وسیلهء شناخت هر گوینده و شاعری،آثار قلمی‌ اوست؛در این نوشته کوشش شده است ضمن ارائه تصویری کلی از نور الدین‌ عبد الرحمن جامی-بزرگترین شاعر و ادیب قرن نهم هجری-و منظومه‌های‌ هفتگانهء وی،جریان افکار و اندیشه‌های او در مورد برخی مسایل،از قبیل‌ وحدت وجود،تشبیه و تنزیه،جبر و اختیار و عشق ترسیم شود و نیز برخی‌ دیدگاههای اعتقادی و انتقادی او در قبال طبقات مختلف اجتماع بر مبنای‌ هفت ا...

متن کامل

بررسی نمادهای عرفانی در نگاره های هفت اورنگ جامی ( جامی فریر)

توجه و تعمق در نگاره ها، کشف نمادهای تصویری و بررسی رابطه ی میان روایت های ادبی و آنچه که در نسخ به عنوان نگاره ای برای متون ادبی به تصویر درآمده موجب دستیابی به نتایج بسیار در شناخت مبانی فکری عرفانی خواهد شد. چرا که عرفا از جمله جامی برای بیان حقایقی که از راه کشف و شهود به آن رسیده اند اغلب از زبان رمزی و نمادین سود جسته اند. در طول زمان این شکل از بیان نمادین در رابطه ی تنگاتنگ ادبیات و نگا...

دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ

تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف و شیوه‌های گوناگون آن از موضوعاتی است که در متون ادب فارسی مورد توجه خاص قرار گرفته است.جامی شاعر بلندآوازة قرن نهم نیز به این مطلب به طور خاص پرداخته و بیشتر نظرات تربیتی خود را در قالب نصیحت به فرزندش ارائه کرده است. هرچند جامی بهارستان را به منظور تدریس فرزندش تحریر کرد، اما بیشتر دیدگاه‌های تربیتی او در مثنوی هفت اورنگ طرح شده است. جامی با تأثیر از فرهنگ اسلامی و...

متن کامل

توصیف الفبایی و هنری «بسمله» در هفت اورنگ جامی

حروف الفبا از جمله عناصری هستند که در زندگی انسان کاربرد زیادی دارند و شاعران به شیوه‏هایی متنوع این حروف را برای خلق مضامین تازه و عمیق و آرایش سخن به کار گرفته‏اند و به کمک آموزه‏های دینی، ادبی و فرهنگی به آنها جانی تازه و رنگی نمادین بخشیده‏اند. نقادان سخن بر هر کدام از این شیوه‏های ابداع و آرایش کلام نامی نهاده‌اند؛ اما یک نوع هنری، شیرین و پرکاربرد از ترفندهای ادبی که سابقه‏ای به قدمت خود ...

متن کامل

دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ

تعلیم و تربیت و ابعاد مختلف و شیوه‌های گوناگون آن از موضوعاتی است که در متون ادب فارسی مورد توجه خاص قرار گرفته است.جامی شاعر بلندآوازة قرن نهم نیز به این مطلب به طور خاص پرداخته و بیشتر نظرات تربیتی خود را در قالب نصیحت به فرزندش ارائه کرده است. هرچند جامی بهارستان را به منظور تدریس فرزندش تحریر کرد، اما بیشتر دیدگاه‌های تربیتی او در مثنوی هفت اورنگ طرح شده است. جامی با تأثیر از فرهنگ اسلامی و...

متن کامل

اندیشه های جامی در مثنوی هفت اورنگ

از آنجا که بهترین وسیلهء شناخت هر گوینده و شاعری،آثار قلمی اوست؛در این نوشته کوشش شده است ضمن ارائه تصویری کلی از نور الدین عبد الرحمن جامی-بزرگترین شاعر و ادیب قرن نهم هجری-و منظومه های هفتگانهء وی،جریان افکار و اندیشه های او در مورد برخی مسایل،از قبیل وحدت وجود،تشبیه و تنزیه،جبر و اختیار و عشق ترسیم شود و نیز برخی دیدگاههای اعتقادی و انتقادی او در قبال طبقات مختلف اجتماع بر مبنای هفت اورنگ تح...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 7  شماره 19

صفحات  4- 18

تاریخ انتشار 2020-12-03

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023