گزارش تریپس بید (Thrips viminalis Uzel (Thy.: Thripidae از ایران و معرفی برخی از ویژگی های آن

نویسندگان

  • زهرا هاشمی خبیر کارشناس ارشد، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان غربی
  • ستار زینالی کارشناس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
  • سعید محرمی پور دانشیار گروه حشره شناسی، دانشکده کشاورزی، دانشیار، دانشگاه تربیت مدرس
  • سولماز راحمی نویسنده مسئول، دانش آموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، گروه حشره شناسی
  • محمود شجاعی استاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
چکیده مقاله:

طی بررسی­هایی که در سال­های 1388-1387 به منظور بررسی میزان آلودگی گونه­ها و کلنهای مختلف بید به آفات مختلف آن در ایستگاه تحقیقات البرز کرج و نیز ایستگاه تحقیقات صنوبر ساعتلو در استان آذربایجان غربی انجام گردید، تریپسی از داخل جوانه­های برگی برخی از گونه­های بید در هر دو ایستگاه تحقیقاتی فوق­الذکر جمع‌آوری گردید. به منظورتاییدهویت علمی، نمونه­هایی از تریپس­های جمع­آوری شده نزد متخصصان ذیصلاح خارجی ارسال گردید و به نام Thrips viminalis Uzel شناسایی گردید. افراد ماده این حشره  به رنگ قهوه­ای تا قهوه ای تیره می­باشند(Mound et al., 1976). طول بدن آنها بین 1680-1440 میکرومتر و ساختار پرونوتوم به‌ندرت قابل تشخیص است و گاهی به صورت قسمتی از مزونوتوم به نظر می­رسد. متانوتوم دارای دو اندام حسی گنبدی شکل است. استرنیت اول شکمی در حاشیه جلویی دارای سه اندام حسی ریز می­باشد. بال جلویی به رنگ تیره و فقط در قسمت قاعده به رنگ روشن است. بندهای سوم و چهارم شاخک زرد-رنگ، ولی بند پنجم در قسمت پایه زرد و در قسمت انتهایی قهوه ای رنگ است ( Zur Strassen, 2003). بر اساس بررسی­های به عمل آمده، این اولین گزارش حضور این تریپس از ایران می­باشد. به طوری که اطلاعات علمی به چاپ رسیده در مورد این تریپس در منابع علمی بسیار اندک می­باشد. این حشره در اروپا و منطقه غرب سیبری، روی شاخه های درخت بید، به ویژه روی برگهای جوانتر فعالیت می کند. علاوه بر این از روی صنوبر(Populus) و توسکا (Alnus) ونیز علفهای هرز و سایر گیاهانی که زیر این درختان می رویند نیز جمع آوری شده استZur Strassen 2003)). در ایستگاه تحقیقات البرز کرج، حشرات کامل و پوره­های این تریپس از اواسط خرداد ماه لغایت اواخر مهر از روی گونه های S.triandra, S.issatisseusis, S.excelsa, S.alba, Salix acmophylla  جمع آوری گردید. البته در شرایط استان آذربایجان­غربی حشرات کامل و پوره­های این تریپس از اوایل تیرماه لغایت اواسط مهر از روی گونه­های S. elaegnosa, S.babaylonica, S.alba  وS.excelsaجمع­آوری گردید. بنابراین تغذیه این حشره از جوانه­های برگی بید، سبب خشک شدن و تغییر شکل آنها می­گردد. به طوری که از داخل هر یک از جوانه­های برگی بین 4-3 عدد حشره کامل و یا پوره جمع­آوری گردید.  

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

شناسایی دشمنان طبیعی تریپس افرا (Taeniothrips inconsequens (Uzel) (Thy.: Thripidae در استان ایلام

تریپس افرا، (Taeniothrips inconsequens (Uzel) (Thysanoptera: Thripidae یکی از تریپس­ های مهم گیاه­ خوار روی درختان افرای جنگل­ های زاگرس در استان ایلام می ­باشد که به تازگی باعث ایجاد خسارت روی این درختان شده است. در این تحقیق، دشمنان طبیعی این تریپس با نمونه ­برداری­ های ماهیانه در سال 1394 از درختان افرای کوه­ های گچان و مانشت جمع­ آوری و شناسایی شد. نتایج حاصل نشان داد که دشمنان طبیعی شامل ی...

متن کامل

اولین گزارش گونه ی (Neohydatothrips abnormis (Thy.: Thripidae از ایران

پنجمین گونه­ ی Neohydatothrips، با نام (N. abnormis (Karny از استان کهگیلویه و بویر احمد، جنوب غرب ایران گزارش می­شود. تعداد زیادی از هر دو جنس نر و ماده این تریپس از روی نوعی Astragalus جمع­ آوری شد. ویژگی­ های تشخیصی و تصاویر مربوط به این گونه ارائه شده­ اند.

متن کامل

اولین گزارش (Thrips praetermissus (Thysanoptera: Thripidae از ایران

گونة Thrips praetermissus Priesner  برای نخستین بار از ایران گزارش می­شود. نمونه ­های این گونه از روی گل­ های قاصد در منطقة باجگاه، شیراز، استان فارس جمع­ آوری شدند. ویژگی­ های ریختی همراه با شکل­های مربوطه ارایه شده ­اند. این گونه شباهت زیادی با گونه Thrips pillichi Priesner دارد، اما با وجود موهای بلند روی پیش­ گُرده و ترژیت بند نهم از آن جدا می­شود.

متن کامل

شناسایی دشمنان طبیعی تریپس افرا (taeniothrips inconsequens (uzel) (thy.: thripidae در استان ایلام

تریپس افرا، (taeniothrips inconsequens (uzel) (thysanoptera: thripidae یکی از تریپس­ های مهم گیاه­ خوار روی درختان افرای جنگل­ های زاگرس در استان ایلام می ­باشد که به تازگی باعث ایجاد خسارت روی این درختان شده است. در این تحقیق، دشمنان طبیعی این تریپس با نمونه ­برداری­ های ماهیانه در سال 1394 از درختان افرای کوه­ های گچان و مانشت جمع­ آوری و شناسایی شد. نتایج حاصل نشان داد که دشمنان طبیعی شامل ی...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 8  شماره 1

صفحات  89- 91

تاریخ انتشار 2010-05-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023