گزارش زنبور Telenomus dalmai species-group از ایران

نویسنده

  • علی زرنگار مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان قزوین، ص. پ. 618-34185
چکیده مقاله:

پروانه دم‌قهوه‌ای بلوط Euproctis chrysorrhoea (L.) از آفات مهم جنگلهای بلوط در ارسباران، جنگل حاتم بیک مشکین شهر و نیز جنگلهای بلوط طارم سفلی در استان قزوین می‌باشد. تاکنون گونه‌های متعددی از زنبورهای پارازیتوئید از روی تخم، لارو و شفیره‌های این آفت در جنگلهای ارسباران جمع‌آوری و گزارش شده است، ولی فون زنبورهای پارازیتوئید آفت در جنگلهای بلوط در منطقه طارم سفلی به‌خوبی شناخته نشده است. طی بررسیهایی که در سال 1383 در مورد بیولوژی آفت صورت گرفت، گونه‌ای زنبور از تخمهای آفت در جنگل فردوس در منطقه طارم سفلی جداسازی گردید. جنگل فردوس با ارتفاع بین 2400-2100 متر از سطح دریا و در شمال غرب شهرستان قزوین قرار دارد. گونه غالب درختان موجود در آن بلوط Quercus macranthera است و در حواشی بطور پراکنده درختان زالزالک نیز مشاهده می‌گردد. زنبور پارازیت تخم بیش از 60 درصد تخمها را پارازیته نموده و از اواسط تا اواخر مرداد ماه روی دستجات تخم پروانه دم‌قهوه‌ای مشاهده گردید. نمونه‌های زنبور ارسالی به آزمایشگاه سیستماتیک پارازیتوییدها در کشور مجارستان، توسط آقای جورج ملیکا تحت نام Telenomus dalmai species-group  شناسایی گردید.    

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گزارش زنبور پارازیتویید Aphidius popovi از ایران

طی بررسی‌های انجام شده در زمینة شناسایی شته‌های رز و روابط میزبانی آنها، زنبور پارازیتوئید Aphidius popovi Stary (1978) (Hym.: Braconidae)از روی شته های پارازیته شده جمع آوری شده از روی گل محمدی Rosa damascena جداسازی گردید. این اولین گزارش از وجود این گونه در ایران می‌باشد. این گونه اولین بار از ازبکستان جمع‌آوری و شناسایی شده است . نمونه ها توسط دکتر پیتر استاری از کشور چک شناسایی گردید. نمون...

متن کامل

اولین گزارش زنبور Tetramesa phragmitis (Hymenoptera: Eurytomidae) از ایران

زنبور ساقه‌خوار نی، Tetramesa phragmitis (Erdös, 1952) برای اولین‌بار از ایران گزارش می‌شود. نمونه‌های این زنبور طی بررسی عوامل مهار زیستی گیاه نی،Phragmites australis (Cav.)(Poaceae)  در استان آذربایجان غربی از ارومیه جمع‌آوری و شناسایی شد. این گونه، در منطقۀ Trans- Palaearctic انتشار دارد.    

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 4  شماره 2

صفحات  125- 126

تاریخ انتشار 2006-11-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023