گفتاری درباره آبدهی قناتها

نویسنده

  • محمد تقی منزوی
چکیده مقاله:

ساختن کاریز یا قنات هنر بومی و ملی ایرانیان برای بهره برداری از آبهای زیر زمینی است که اکنون کمتر از گذشته از آن استفاده می شود : احیای این روش سنتی آبرسانی تنها با افزایش بازده آن از نظر اقتصادی ممکن است . افزایش بازده اقتصادی کاربرد قنات از دو راه باید مورد مطالعه قرار گیرد ، نخست افزایش آبدهی قنات و دوم مکانیزه کردن روش کندن آن . د راین مقاله تنها راه نخست مورد گفت و گو قرار گرفته و بررسی راه دوم خود موضوع گسترده دیگری است که در این مقاله نمی کنجد و به آینده موکول می گردد . با فرض اینکه خواننده به قوانین هیدرولیکی جریان آبهای زیر زمینی و نگره یا تئوری شبکه های جریان آشنایی دارد ، قدرت زهکشی قنات در سفره های آب زیر زمینی از یک سو و چگونگی هدر رفتن آب در قسمتهای خشک قنات از سوی دیگر مورد توجه قرار گرفته است . پیشنهادهای برای افزایش آبدهی قنات و روشهایی برای کاهش تلفات آب در مسیر آن داده شده است . البته مسئله به این مقاله ختم نشده و امید است که بررسی های گسترده تری در زمینه افزایش بازده اقتصادی کاربرد قنات در ایران توسط صاحبنظران و اهل فن دنبال شود .

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گفتاری درباره مسائل اجتماعی استراتژی ملی

The discussion develops under four subtitles: society and sotial problems, strategy and its dimensions, our society and its main social problems, and social probems of our National Strategy. In part one, two distinct trends in sociological analysis of society are identified, those which emphasize structure and function and those which emphasize system and system properties. Earlier generatio...

متن کامل

گفتاری درباره قصه و نمایش

در این مقاله به خاستگاه قصه با توجه به نیازهای روانی بشر اشاره شده است و به عنصر ایجاد تضاد به عنوان اصلی ترین جنبه زیباشناختی برای آفرینش یک اثر ادبی و هنری توجه شده است و سرانجام رنج و لذت ، تنش و آرامش به عنوان عواملی برگرفته از واقعیت زندگی ، الهام بخش آفرینش قصه و نمایش معرفی شده اند.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 43  شماره 0

صفحات  -

تاریخ انتشار 1981-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023