گونه‌شناسی نمایش نامه‌ی خانه‌ی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی

نویسنده

  • فریندخت زاهدی
چکیده مقاله:

نمایش نامه‌ی خانه‌ی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانواده‌ای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامه‌ی مدرن ایبسن به شمار می‌آید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (موی، 2006: 225) بسیاری از این منتقدین بلافاصله نمایش نامه را در گونه‌ی تراژدی قرار دادند. هرچند بعدها کسانی دیگر نظر دیگری درباره‌‌ی گونه‌ی این اثر ارایه کردند و در تراژدی بودن آن تردید کرده‌اند (اشتاینر، 1380: 27) اما برای نخستین بار در این مقاله است که گونه‌ی این نمایشنامه کمدی نامیده می‌شود. این مقاله سعی نموده است تا با بهره بردن از همبسته‌ای از نظریه‌ی نقد فمنیستی و نظریه‌ی دریافت بر این ادعای خویش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظریه‌ی فمنیستی در خوانش یک متن نمایشی می‌تواند گونه‌شناسی رایج در نظریه و نقد ادبی را که ساخته‌ی نگاه مردانه است دگرگون و گونه‌شناسی جایگزینی ارایه کند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه شناسی نمایش نامه ی خانه ی عروسک اثر هنریک ایبسن از منظر فمنیستی

نمایش نامه ی خانه ی عروسک اثر هنریک ایبسن (1906-1828) بُرشی از یک زندگی خانوادگیِ خانواده ای خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نویسنده تلاشی است برای نشان دادن یک موقعیت انسانی (ماریسو،1970: 243). این نمایشنامه که نخستین بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توریل موی نخستین نمایش نامه ی مدرن ایبسن به شمار می آید بلافاصله مورد توجه بسیاری از منتقدین و متفکرین زمان خودش قرار گرفت (...

متن کامل

تأثیر اساطیر ایرانی بر آثار هنریک ایبسن از طریق چنین گفت زرتشت نیچه

توانمندی اندیشه موجود در آثار ادبی و هنریِ نشأت گرفته از مایه‌های اساطیری در طی اعصار متوالی نقشی تأثیرگذار در تاریخ تمدن بشری داشته و بازسازی مداوم واقعیت های زندگی انسانی را ممکن ساخته است. در پاره ای از آثار برجسته ادبی جهان شخصیت‌های واقع‌گرا در صورت ظاهری زندگی و واقعیات مربوط به آن ویژگی‌های خاص جامعه‌ای مشخص را در دورانی معلوم در بر دارند، امّا گاه در عین حال دارای ارزش‌های اصیل اسطوره‌ای ...

متن کامل

بررسی چهار اثر هنریک ایبسن با رویکرد تحلیل گفتمان دراماتیک (خانه عروسک، اشباح، بانوی دریایی و هداگابلر)

هنریک ایبسن که همواره از او به عنوان پدر تئاتر نوین یاد می شود، نخستین درام نویسی است که توانسته به هدف های واقعگرایان پیش از خود به تمامی نائل آید و دوران تازه ای در تئاتر آغاز کند. در نمایشنامه های خانه ی عروسک، اشباح، بانوی دریایی و هداگابلر، دغدغه ی اصلی ایبسن؛ روابط شخصی، جایگاه زن در اجتماع - خانواده و حقوق زنان مطرح شده ، که مورد توجه نگارنده قرار گرفته است. حال این پایان نامه بر آن اس...

واقعیتی ماورای حقیقت:خوانش لاکانی مرغابی وحشی اثر هنریک ایبسن

در این پایان نامه سعی شده است تاازطریق دیدگاه روانکاوی نمایشنامه ی "مرغابی وحشی" اثر هنریک ایبسن مورد نقدوبررسی قرارگیرد.در این بررسی سعی شده است تا جنبه های ناخوداگاه شخصیت های اصلی نمایشنامه اشکار شود.در فصل اول ای مهم بررسی شده است که یکی ازشخصیت های اصلی نمایشنامه به نام گرگرزدچار نوعی روانرنجوری میباشد.اوبه صورت وسواس گونه ای سعی دارد تا دوستش هالمار را از حقیقت باخبر کند در حالی که از حقی...

15 صفحه اول

بررسی ویژگی های روان شناختی شخصیت های خودنابودگر در سه نمایش نامه از هنریک ایبسن (مرغابی وحشی، روسمرسهولم، هدا گابلر)

رساله ی پیش رو، با روی کردی روان کاوانه، سه اثر هنریک یوهانس ایبسن (مرغابی وحشی، روسمرس هولم، هدا گابلر) را که متعلّق به دوره ی دوم نگارش آثار هنری اوست، نقد و بررسی می کند. برای رسیدن به هدف تحقیق که تحلیل روان کاوانه ی شخصیت های خودنابودگر و چگونگی پردازش آن ها است، طبعاً دیدگاه روان شناسان و روان کاوانی که در زمینه ی خودکشی صاحب تئوری های اساسی و نظریات قابل رجوعند، مورد استفاده قرار گرفته اس...

15 صفحه اول

جست و جوی هویت عروسک از منظر فلسفی

حضور گستردة عروسک در همة اعصار‏ـ از پیدایش بشر گرفته تا دنیای پست‏مدرن امروزی‏ـ می‏تواند گواه وجود عروسک به‏منزلة هویتی مستقل باشد. اما این ادعا برمبنای پرداختن به عروسک با رویکرد درزمانی است و به‏نظر می‏رسد مطالعات کافی در زمینة بررسی ابعاد هویتی آن با رویکرد هم‏زمانی وجود ندارد. همچنین، گاهی مرز میان اشیای صحنه، عروسک، و بازیگر در اجرا به حدی کم‏رنگ می‏شود که به‏سختی می‏توان عروسک را از آنان ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 2  شماره 4

صفحات  -

تاریخ انتشار 2010-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023