گونه‌های جدیدی از جنس اسکروفولاریا در ایران

نویسندگان

  • احمد حاتمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، شیراز، ایران.
  • فریده عطار هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران، گروه زیست شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
  • محمد رضا جوهرچی هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
  • مصطفی نوروزی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده مقاله:

جنس اسکروفولاریا در ایران دارای 60 گونه است که از این تعداد 26 گونه انحصاری ایران هستند. در میان نمونه‌های جمع‌آوری شده ایران شش گونه به عنوان گونه های جدیدی شرح داده شده و به نامهای S. alhagioides, S. crassipedunculata,S. ispahanica, S. khorassanica, S. schiraziana, S. tortuosissima,  نامگذاری شدند. این گونه‌ها با نزدیکترین گونه های خویشاوند خود مقایسه می گردند. گونه S. rosulata   نیز که پراکنش آن تا کنون از افغانستان گزارش شده بود بر اساس جمع‌آوری‌های متعدد از مرزهای شمال شرقی ایران نزدیک ترکمنستان برای اولین بار گزارش می‌گردد. تصاویر همه گونه‌ها نیز ارائه می گردد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه های جدیدی از جنس اسکروفولاریا در ایران

جنس اسکروفولاریا در ایران دارای 60 گونه است که از این تعداد 26 گونه انحصاری ایران هستند. در میان نمونه های جمع آوری شده ایران شش گونه به عنوان گونه های جدیدی شرح داده شده و به نامهای s. alhagioides, s. crassipedunculata,s. ispahanica, s. khorassanica, s. schiraziana, s. tortuosissima,  نامگذاری شدند. این گونه ها با نزدیکترین گونه های خویشاوند خود مقایسه می گردند. گونه s. rosulata   نیز که پراکن...

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Galium از ایران

گونه Galium tehranicum به عنوان گونه جدید نامگذاری و شرح داده می‌شود.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس Scorzonera، تیره Asteraceae از نطنز، ایران

Scorzonera karkasensis Safavi به عنوان گونه جدیدی از ایران معرفی و نشانویژه‌های ریختی آن با نزدیکترین آرایه مقایسه شده است. گونه جدید از نظر ریختی نزدیک به S. tenax Rech. f.بوده و با توجه به تفاوتهایی که در یقه، ساقه‌ها، برگها، براکته‌ها، گلچه‌ها و فندقه‌ها دارد از آن جدا می‌شود. نقشه پراکندگی، نقاشی و تصویرگونه جدید نیز ارایه شده است.

متن کامل

گونه جدیدی از جنس مارچوبه (Asparagus) در ایران

گونه  Asparagus touranensisمتعلقبهزیرجنس  Asparagopsis  بوده و قرابت و ارتباط آن با زیر گونه Asparagus capitatus subsp. gracilis در برگ های خاری قاعده ساقه، شکل کلادود و فرم رویشی است.  تفاوت  این دو تاکسون در محل مفصل دم گل، اندازه کلادود، اندازه دم گل و نسبت دم گل به پوشش گل است. این تاکسون به عنوان گونه‌ای جدید از ایران گزارش می گردد. این گونه از مناطق مختلف ایران شامل سمنان، خراسان ، خوزستا...

متن کامل

ترکیب جدیدی از جنس ختمی (.Alcea L) در ایران

گونه  Alcea tiliacea به سطح واریته ای از Alcea rhyticarpa کاهش یافته است. این ترکیب جدید با استفاده از نتایج مورفولوژیک و بررسیهای اسکن پوسته بذر حاصل شده است. پراکنش جغرافیایی واریته ها بر اساس نمونه های هرباریومی و ویژگیهای مورفولوژیک آنها توضیح داده شده است.   

متن کامل

زیر‌گونه جدیدی از جنس Liliaceae) Tulipa) در ایران

زیرگونه Tulipa humilis subsp. matinae به عنوان زیرگونه جدیدی از گونه Tulipa humilis نامگذاری و شرح داده می‌شود. این زیرگونه براساس تفاوت در تعدادی از صفات کمی و کیفی از گونه Tulipa humilis جدا شده است.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 12  شماره 2

صفحات  193- 202

تاریخ انتشار 2006-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023