گونه جدید Campanula kurdistanica (خانواده گل استکانی) از کردستان، ایران

نویسندگان

  • حسین معروفی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان
چکیده مقاله:

گونه  Campanula kurdistanica به عنوان گونه جدید برای علم گیاهشناسی از غرب ایران ، استان کردستان، جهات شمالی تا شمال غربی کوه شاهو معرفی می گردد. این گونه متعلق به زیرجنس Campanula و بخش Saxicolae می‌باشد. از این بخش در ایران تعداد 10 گونه که تعداد 8 گونه از آنها انحصاری ایران هستند یافت می شود. این گونه از محتمل‌ترین خویشاوند خود C. cymbalaria با داشتن صفاتی تفکیک می‌گردد. ساقه به طول تا 11 سانتیمتر، در حالیکه طول ساقه در گونه C. cymbalaria 10 تا 30 و به ندرت تا 40 سانتیمتر می باشد. لوب های کاسه گل در C. kurdistanica به طول 5.1 میلیمتر، ولی در گونه C. cymbalaria طول لوبهای کاسه 3 تا 6 و بعضاً تا 10 میلیمتر می‌باشد. در C. kurdistanica طول جام 5.4 تا 9 میلیمتر و جام در حدود سه چهارم طول بریده شده است ولی در گونه C. cymbalaria طول جام 10 میلیمتر و یک سوم تا یک دوم طول جام بریده شده است. گونه C. cymbalaria در ترکیه و لبنان رویش دارد. گونه جدید همچنین با گونه‌های موجود در ایران شامل C. perpusilla, C. escalerae, C. hermanniiوC. humillimaخویشاوندی و تشابه دارد با این تفاوت که با داشتن جام گل استکانی پهن و چرخه ای و نیز خامه غیر بیرون زده از جام با گونه C. perpusilla و همچنین با داشتن دمگل بدون کرک و لوب های کاسه کم و بیش هم اندازه با لوله جام و یا اندکی بلندتر از لوله با گونه C. escalerae تفاوت دارد.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

گونه جدید campanula kurdistanica (خانواده گل استکانی) از کردستان، ایران

گونه  campanula kurdistanica به عنوان گونه جدید برای علم گیاهشناسی از غرب ایران ، استان کردستان، جهات شمالی تا شمال غربی کوه شاهو معرفی می گردد. این گونه متعلق به زیرجنس campanula و بخش saxicolae می باشد. از این بخش در ایران تعداد 10 گونه که تعداد 8 گونه از آنها انحصاری ایران هستند یافت می شود. این گونه از محتمل ترین خویشاوند خود c. cymbalaria با داشتن صفاتی تفکیک می گردد. ساقه به طول تا 11 سان...

متن کامل

دو گونه جدید از خانواده گل سرخ از ایران

گونه‌های Cotoneaster esfandiarii  و  Pyrus kandevanica به عنوان گونه‌های جدید نامگذاری و شرح داده می‌شوند. گونه اولی با گونه P. boissieriana قرابت دارد و نزدیکترین گونه به گونه دومی C. integerrimus است. اختلاف گونه‌های جدید با گونه‌های وابسته توضیح داده می‌شود.

متن کامل

گونه جدید Cousinia iranshahriana (خانواده کاسنی) از استان کردستان، ایران

یک گونه جدید انحصاری از بخش آلبیده از جنس کوزینیا از ارتفاعات صخره ای بانه ازاستان کردستان تحت نام کوزینیا ایرانشهریانا همراه با عکس شرح داده می‌شود. نزدیک‌ترین گونه به این گونه جدید احتمالا گونه کوزینیا بختیاریکا از استان چهار محال بختیاری است.

متن کامل

گونه Campanula crispa جدید برای ایران

گونه .Campanula crispa Lam که از شمال غربی ایران در استان آذربایجان جمع‌آوری گردیده بعنوان گونه جدیدی برای فلور ایران گزارش می‌گردد.

متن کامل

یک گونه جدید از جنس Codonopsis (تیره گل استکانی) از آسیای میانه

حضور دو گونه از جنس Codonopsis در فلور آسیای میانه مورد بررسی قرار گرفت و یک گونه جدید از غرب ازبکستان شناسایی و به‌عنوان گونه جدید شرح داده می‌‌‌شود.

متن کامل

دو گونه جدید از خانواده گل سرخ از ایران

گونه های cotoneaster esfandiarii  و  pyrus kandevanica به عنوان گونه های جدید نامگذاری و شرح داده می شوند. گونه اولی با گونه p. boissieriana قرابت دارد و نزدیکترین گونه به گونه دومی c. integerrimus است. اختلاف گونه های جدید با گونه های وابسته توضیح داده می شود.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 21  شماره 1

صفحات  35- 38

تاریخ انتشار 2015-06-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023