یاداشتهایی بر تاکسونومی و پراکنش Sameraria (تیره شب بو) در ایران

نویسندگان

  • حمید موذنی گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
  • حمیده رنجبر موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، تبریز، ایران.
  • شاهین زارع گروه زیست شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده مقاله:

در راستای بررسی تاکسونومی جنس Sameraria در ایران، گونه S. glastifolia که با S. stylophora قرابت زیادی نشان می‌دهد به عنوان گونه جدیدی برای ایران گزارش و همچنین S. elegans مترادف با S. armena  شناخته می شود .یک کلید شناسایی و نکاتی در ارتباط با تشخیص افتراقی گونه ها در این جنس ارائه می شود.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

یاداشتهایی بر تاکسونومی و پراکنش sameraria (تیره شب بو) در ایران

در راستای بررسی تاکسونومی جنس sameraria در ایران، گونه s. glastifolia که با s. stylophora قرابت زیادی نشان می دهد به عنوان گونه جدیدی برای ایران گزارش و همچنین s. elegans مترادف با s. armena  شناخته می شود .یک کلید شناسایی و نکاتی در ارتباط با تشخیص افتراقی گونه ها در این جنس ارائه می شود.

متن کامل

بررسی سیتوتاگزونومی برخی گونه‌های تیره شب بو از ایران

اعداد کروموزومی برای 30 گونه 27 جنس خانواده شب بو در ایران ارائه شده است. از این تعداد، عدد کروموزومی 25 گونه و 11 جنس قبلاً نامعلوم بوده است. بر اساس خصوصیات کروموزومی و مورفولوژیکی برای تعدادی از تاکسونها روابط خویشاوندی تاکسونومیکی پیشنهاد شده است.      

متن کامل

بررسی سیتوتاگزونومی برخی گونه های تیره شب بو از ایران

اعداد کروموزومی برای 30 گونه 27 جنس خانواده شب بو در ایران ارائه شده است. از این تعداد، عدد کروموزومی 25 گونه و 11 جنس قبلاً نامعلوم بوده است. بر اساس خصوصیات کروموزومی و مورفولوژیکی برای تعدادی از تاکسونها روابط خویشاوندی تاکسونومیکی پیشنهاد شده است.

متن کامل

تاثیر ترکیب علف‌کش‌ها بر کنترل علف‌های‌هرز مزارع کلزا با تاکید روی تیره شب بو

طی یک آزمایش در استان‌های خوزستان، گلستان، مازندران و فارس در قالب طرح بلوک‌های کامل تصادفی با چهار تکرار و 17 تیمار، مخلوط علف‌کش‌های ترایفلورالین (ترفلان 48% امولسیون) قبل از کاشت و مخلوط با خاک و متازاکلر + کوین مراک (بوتیزان استار، 6/41% اس سی) پیش رویشی، جهت کنترل بهتر علف‌های‌هرز کلزا بویژه تیره شب بو مورد بررسی قرار گرفت. تیمارهای آزمایش عبارت بودند از ترفلان به میزان 2 لیتر + کلوپیرالید...

متن کامل

یادداشتی برتیره شب بو در ایران، آرایه‌ها و گزارشهای جدید

زیربخش Alyssum sect. Odontarrhema subsect. Stipitata به عنوان زیربخش جدیدی معرفی می‌گردد و گونه Alyssum stipitatum به عنوان تیپ آن مشخص می‌شود. گونه‌های زیر به عنوان گونه‌های جدیدی شرح داده می‌شوند. Alyssum mozaffarianii, A. stipitatum, Farsetia assadii گونه‌های زیر برای اولین بار از ایران گزارش می‌گردند. Alyssum argenteum, A. callichroum, A. condensatum, A. harputicum, A. obtusifolium, A. ...

متن کامل

توجه دوباره به گونه .Hesperis leucoclada Boiss (از تیره شب بو)

با استفاده از شواهد مورفولوژیک و جغرافیایی، نشان داده می‌شود که Hesperis leucoclada Boiss. و Pseudofortuynia esfandiarii Hedge  مترادف‌اند. ترکیب جدید Pseudofortuynia leucoclada Boiss. (Khosravi)  نام صحیح تاکسون است.  قرابت Pseudofortuynia مورد بحث قرار می‌گیرد.

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 12  شماره 2

صفحات  163- 168

تاریخ انتشار 2006-12-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023