مهرو حاجی منیری

عضو هیئت علمی- دانشگاه آزاد اسلامی

[ 1 ] - گلسنگ‌های جدید و قابل ملاحظه از نواحی نیمه‌بیابانی شمال‌شرق ایران

براساس نمونه‌های جمع‌آوری ‌شده از نواحی نیمه‌بیابانی شمال‌شرق ایران، 53 گلسنگ گزارش می‌شود. چهار گونه (Caloplaca albovariegata، Rinodina afghanica، Lecidea promixta و Schaereria fuscocinerea) برای اولین بار از ایران و 17 گونه دیگر نیز از شمال‌شرق کشور معرفی می‌شوند. همچنین 32 گونه از نواحی جدیدی واقع در شمال‌شرق گزارش می‌گردد.

[ 2 ] - اضافه‌ای بر یافته‌های قارچ‌های گلسنگ‌رست ایران

قارچ گلسنگ‌رست (Opegrapha pulvinata Rehm (Roccelaceae, Ascomycetes که بر روی Dermatocarpon miniatum رشد می‌کند، برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود.

[ 3 ] - درباره (Wulfen) Körb. Rhizocarpon viridiatrum در شمال شرق ایران

ریخت‌شناسی، آناتومی، شیمی و توزیع گونه Rhizocarpon viridiatrum (Rhizocarpaceae, Lichenized Fungi) بر اساس مشاهده 357 نمونه جمع‌آوری شده از استان خراسان‌رضوی در سال‌های 2006 و 2007 به همراه تحلیل ترکیبات گلسنگی در یک نمونه و بررسی منابع ارائه می‌شود.

[ 4 ] - یادداشتی بر گلسنگ‌های حومه مشهد (خراسان‌رضوی، شمال‌شرق ایران)

در اولین قدم به سوی سنجش گلسنگ‌های اطراف مشهد، مرکز استان خراسان‌رضوی منطقه‌ای با گسترش سریع شهرسازی، 11 گونه گلسنگ گزارش می‌شود. این مجموعه شامل  Candelariella viae-lacteaeبه عنوان گونه جدیدی از آسیا به همراه پنج گزارش جدید برای استان می‌باشد.

[ 5 ] - مطالعه مقدماتی Rhizocarpon macrosporum در استان خراسان‌ رضوی (شمال‌شرق ایران)

مقاله حاضر بخشی از بررسی وسیع جنسRhizocarpon Ramond ex DC.بر اساس جمع‌آوری انجام شده در طول سال 2007 از استان خراسان‌رضوی واقع در شمال‌شرق ایران می‌باشد. جزئیات مورفولوژی، آناتومی و ترکیبات گلسنگی برخی نمونه‌های R. macrosporum در اینجا آمده‌ است. نقشه توزیع گونه نیز ارائه می‌گردد.

[ 6 ] - تاریخچه گلسنگ‌شناسی ایران و برخی گلسنگ‌های دیگر استان گلستان (شمال ایران)

با آنکه گلسنگ‌ها بخش مهمی از تنوع‌زیستی برخی اکوسیستم‌ها را تشکیل می‌دهند، تا چندی پیش در ایران توجه ناچیزی به آنها اختصاص یافته‌بود. مقاله حاضر علاوه بر مرور پیشرفت گلسنگ‌شناسی در ایران، گزارش‌های مهمی از تنوع منطقه ارائه می‌دهد. بر اساس فعالیت میدانی در منطقه درازنو واقع در البرز مرکزی از استان گلستان (شمال ایران)، 18 گونه گلسنگ شناسایی شده‌است که چهار گونه و یک زیرگونه آن برای اولین بار از ا...

[ 7 ] - بررسی تنوع و توزیع گلسنگ‌های شاخه-پوست‌رست درختان ارس در علی‌بلاغ، پارک ملی تندوره

منطقه علی‌بلاغ واقع در ضلع غربی پارک ملی تندوره، یکی از مناطق دیدنی شهرستان درگز محسوب می‌باشد. حضور تپه ماهورها، ارتفاعات صخره‌ای و درختان پیر و تنه‌های قطع شده، این منطقه را از نظر انتشار گلسنگ‌ها ارزشمند می‌سازد؛ با این حال بررسی گلسنگ‌های منطقه تاکنون منحصر به گزارش 18 گونه بوده‌است. تحقیق حاضر با هدف شناسایی آرایه‌های بیشتری از گلسنگ‌های پوست‌نشین و بررسی چگونگی توزیع آنها بر پوست تنه و ش...

[ 8 ] - مقایسه تنوع زیستی گلسنگ های پوست زی در دو توده جنگلی ممرز-انجیلی و افراشیردار (مطالعه موردی؛ جنگل ماشلک نوشهر)

مطالعه و پژوهش تنوع‌زیستی در تمامی سطوح آن همواره از راهکار‌های درخور توجه و مناسب، برای تعیین روند پایداری و حفظ حالت خود تنطیمی اکوسیستم‌ها در مدیریت منابع طبیعی بوده است. هدف از این تحقیق مقایسه تنوع گونه‌ای گلسنگ‌های پوست‌زی در دو توده انجیلی - ممرز و افرا شیردار (با ویژگی‌های نسبتا یکسان فیزیوگرافی) در جنگل‌های جنوب نوشهر است. برای مطالعه و بررسی آماری، 30 قطعه نمونه انتخاب، (در هر تیپ 15...