فرخ قهرمانی نژاد

دانشیار / گروه زیست شناسی دانشگاه تربیت معلم، تهران

[ 1 ] - گزارش جدید جنس تک گونه ای Monerma برای فلور ایران

جنس Monerma (Gramineae) به عنوان جنسی منوتیپیک (تک گونه ای) برای اولین بار برای فلور ایران گزارش می گردد.  Monerma cylindrica تنها گونه آن می باشد که از منطقه حفاظت شده سمسکنده (ساری) استان مازندران) با ارتفاع بسیار کم جمع آوری شده است.

[ 2 ] - گزارش‌های جدید از تبار اینوله (تیره کاسنی) از ارمنستان

طی مطالعه تبار اینوله در هرباریوم مؤسسه گیاه‌شناسی ارمنستان سه گونه جدید زیر برای فلور ارمنستان شناسایی شدند: Filago desertorum Pomel، Helichrysum davisianum Rech. f.  وGnaphalium stewartii C. B. Clarke ex Hook. f. این گونه­ها با گونه­های نزدیک خود مقایسه می­شوند. نقشه پراکنش و تصاویر آنها نیز ارائه می‌گردد.

[ 3 ] - گزارش جدیدی برای فلور ایران: ( Lonicera microphylla (Caprifoliaceae

گونه Lonicera microphylla Willd. ex Roem. & Schultes برای اولین بار از ایران گزارش می گردد. این گونه در محدوده فلات ایران از افغانستان و پاکستان گزارش شده است. با این گزارش تعداد گونه‌های این جنس در ایران به 9 می رسد.

[ 4 ] - گزارش جدید کروموزومی و مطا لعه کاریوتیپی چهار گونه گون ( .Astragalus L) در ایران

خصوصیات کاریوتیپی چهار گونه گون (Astragalus) با نامهای A. cornu-carpae ،    A. mucronifoliusو   A. talimansurensis از بخشه  Leucocersis  و گونه A. crysostachysاز بخشه  Hymenostegis. مطالعه شدند. گونه ها وجود 2n = 2x = 16  را نشان دادند که تمامی گزارش جدید می‌باشند. کروموزومها از نوع متا و ساب متا بودند و اندازه آنها ازmm  75/. در A. talimansurensis تا 4 mm در A. cornu-carpaeمتغیر بود. گونه‌های ...

[ 5 ] - گزارش جدیدی برای فلور ایران: (Marrubium duabense Murata (Lamiaceae

Marrubium duabense Murata برای اولین بار از ایران گزارش می‌شود. این گونه در گزارشهای قبلی به طورانحصاری ازافغانستان گزارش شده بود.  لذا گزارش وجود آن در ایران نشان دهنده گسترش محدوده آن به سمت غرب است. با این گزارش تعداد گونه های این جنس در ایران به 11 می رسد.

[ 6 ] - گزارش جدید گونه Galatella litvinovii از ایران، استان خراسان شمالی

برای جنس Galatella Cass. تنها یک گونه (G. punctata) بر اساس 3 نمونه در شمال غرب ایران (استان آذربایجان شرقی) در فلور ایرانیکا گزارش شده است. در این مقاله گونه Galatella litvinovii Novopokr. برای اولین بار از ایران (شمال استان خراسان) گزارش می شود. این گونه قبلا انحصاری آسیای مرکزی (ترکمنستان و قرقیزستان) بوده است.

[ 7 ] - گزارش جدید گونه Oxalis articulata از ایران

تیره اگزالیداسه در ایران منحصرا دارای جنس Oxalis است. در این مقاله گونه‌ای چندساله به نام O. articulata از ایران گزارش می‌شود. از این جنس تنها یک گونه بنام O. corniculata قبلا از ایران ذکر شده است.

[ 8 ] - تاثیر سیلیس و نانوذرات سیلیس بر جوانه زنی بذرها و رشد گیاه شنبلیله (Trigonella foenum-graecum L.)

افزودن سیلیس باعث افزایش رشد زیست توده گیاهی می گردد. هدف از این مطالعه پیدا کردن پاسخ این سوال است که آیا سیلیس و نانوذرات سیلیس دارای اثراتی مشابه بر فرآیندهای رشد در گیاه شنبلیله (Trigonella foenum-graecum L.) هستند یا خیر. گیاهان در حضور 0-2.5 میلی مولار تیمار سیلیکات سدیم و نانوذرات سیلیس در محیط هیدروپونیک به مدت 30 روز رشد داده شدند. نتایج نشان داد که غلظت سیلیس در ریشه و ساقه با افزایش ...

[ 9 ] - A short glance on leaf anatomy and taxonomy of subfamily Caryophylloideae in Iran

Caryophyllaceae is the fifth largest Iranian plant family in terms of number of species where most of its species are Irano-Turanian. About 30% of these species are endemic of Iran. There are continuously uncertainties regarding the circumscription of genera, and especially because of new molecular and phylogenetic studies that in many cases do not confirm the traditional generic circumscriptio...